"Högen" - E30 M20 Turbo
Posted: 09 Aug 2010, 20:19
Jaja. Lite ovanligt här på forumet, så kör jag E30 med snigel på avgassidan.
För att göra en lång historia kort, köpte bilen för 2 år sedan, med ambitioner om ett billigt projekt att pula och busa lite med.
Men, det sket sig ju på ett tidigt stadie. (Ej överraskande..)
Bytte ut den slöa M20B20-in mot en B25 snik-turbo, med TB0313 turbo, nån sorts gjutet grenrör, svarvade kolvar, hemlagat insug med 12 spridare och basic, hemlagat tilläggs-sprut, "Turbo-chip" i Motronicen och lite smått och gött här och där.
Några fotos på prylarna:
Men, vi fick körd fram och tilbaks til besiktning, sen fann vi ut att toppen hadde spruckit, motorn kokte och tryckte sen ur allt kylvatten och olja via vattenpumpen, och dom flesta lagren var kass. Inte skoj alls.
Här kan man se sprickan i toppen, om man skular lite:
Så vad gör man då? Jo, investarar ganska mycket av sina uppsparade kronor, och fixar till nåt bättre. (hoppas man i alla fall.)
Handlade inn en hög med prylar, bl.a dieselvev för att bygga 2,7 liter.
Men sen visade det sig att 2,5 liters blocket var rätt dåligt med. Och det är inte skoj att konstatera det när finans är rövkörd.
Så för säsongen 2010 blir det en halvsnik B20 med (för?)overdimensionerad kringutrustning.
Några prylar som jag köpte inn,
För att göra en lång historia kort, köpte bilen för 2 år sedan, med ambitioner om ett billigt projekt att pula och busa lite med.
Men, det sket sig ju på ett tidigt stadie. (Ej överraskande..)
Bytte ut den slöa M20B20-in mot en B25 snik-turbo, med TB0313 turbo, nån sorts gjutet grenrör, svarvade kolvar, hemlagat insug med 12 spridare och basic, hemlagat tilläggs-sprut, "Turbo-chip" i Motronicen och lite smått och gött här och där.
Några fotos på prylarna:
Men, vi fick körd fram och tilbaks til besiktning, sen fann vi ut att toppen hadde spruckit, motorn kokte och tryckte sen ur allt kylvatten och olja via vattenpumpen, och dom flesta lagren var kass. Inte skoj alls.
Här kan man se sprickan i toppen, om man skular lite:
Så vad gör man då? Jo, investarar ganska mycket av sina uppsparade kronor, och fixar till nåt bättre. (hoppas man i alla fall.)
Handlade inn en hög med prylar, bl.a dieselvev för att bygga 2,7 liter.
Men sen visade det sig att 2,5 liters blocket var rätt dåligt med. Och det är inte skoj att konstatera det när finans är rövkörd.
Så för säsongen 2010 blir det en halvsnik B20 med (för?)overdimensionerad kringutrustning.
Några prylar som jag köpte inn,