Page 1 of 1
Z3M bakvagn
Posted: 12 Dec 2005, 21:54
by SirSteve
Är lite nyfiken på denna bakvagnen.
Är det från en 321hk M coupe som man ska ta denna bakvagnen eller går de lika bra med bara en Z3as bakvagn, 321hk ska vara förstärk vad jag har förstått de?
Vad behöver man mer för att få på en sån här bakvagn på en E30? Eller är alla fästen och kardan bolt on?
Vad får man ge för en sån här om man nu lyckas få tag i en?
Sen funderade jag lite på framvagnen oxå, är denna oxå bolt on, såg att spjuvern kör med denna framvagnen? Vilka stag och bustningar måste bytas?
Tips och ideer mottages tacksamt
Posted: 20 Feb 2006, 11:37
by peppe
Jag funderar också över bakvagnen.
Spjuvern du kan väll upplysa oss?
Posted: 20 Feb 2006, 11:51
by Bmwandreas
Bakvagnen passar. Men det blir 3cm mer spårvidd.
Kardan passar också.
Posted: 20 Feb 2006, 17:03
by peppe
Hur påverkar spårvidden bilen efter vägen tex?
Samt dämparna hittar dit dom ska vara utan att bygga om också?
Posted: 20 Feb 2006, 19:37
by M3JONAS
Man bör åka med e36 hjul bak, dvs med hög offset så hamnar hjulen ungefär där de ska sitta från början.
Det är ruskigt svårt att hitta en z3m bakvagn, räkna med minst 10´för bärarmar och drivaxlar med skivor, lager mm.
En komplett bakvagn med balk och diff hamnar nog på närmare 20´.
På klumpen måste man byta utgående medbringarna om man ska använda sig av z3:ans drivaxlar.
Posted: 20 Feb 2006, 20:08
by bin larsen
Står en Mcoupe halvveis utbrent i tyskland som selges i deler..
http://www.mobile.de/SID6nz.5IuHZLPe3-G ... 197675694&
Posted: 20 Feb 2006, 20:29
by peppe
Måste man byta bringarna om man ska ha Z3M diff också? O_o
Posted: 20 Feb 2006, 21:08
by Brox
så vilken z3 bakvagn som helst passar på e30 ? eller var det bara z3m?
Posted: 21 Feb 2006, 20:09
by CumsteR
Hvor mange % sperre er det på diffen til Z3M?
Tåler den virkelig så mye mer en en E30 M3 bakstilling med Quaife ATB diff for eksempel?
Posted: 21 Feb 2006, 21:36
by stian329
Bäckis wrote:Detta tjat om diffen från Z3M.
Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.
Posted: 21 Feb 2006, 22:38
by peppe
stian329 wrote:Bäckis wrote:Detta tjat om diffen från Z3M.
Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.
Och en lösning för E30 utan att sspränga knutar kors och tvärs är? Jag är öppen för alternativ.
Posted: 21 Feb 2006, 22:56
by JaJsEn
peppe wrote:Bäckis wrote:Detta tjat om diffen från Z3M.
Det är INTE diffen som är klenast på E30, det är knutarna. Slänga penar på en sådan diff istället för riktiga axlar är helt förkastligt om du frågar mig.
Och en lösning för E30 utan att sspränga knutar kors och tvärs är? Jag är öppen för alternativ.
sviktstålsaxlar
Posted: 21 Feb 2006, 23:11
by peppe
Och efter det är knutarna skottsäkra, känns inte riktigt rätt i vilket fall.
Posted: 21 Feb 2006, 23:14
by bmwpatrik
Nej inte skottsäkra men dom håller nog mycke bättre, spar ju på knutarna om axlarna kan vrida sig lite, tror jag alla fall
Om de inte hjälper får man bygga om på nå vis så man får dit större knutar, som jag gör på E21:an
MVH Patrik