Page 1 of 1

Prob. med hög avgastemp. Nira i3+

Posted: 31 Jul 2010, 23:43
by Erol
Har monterat ett Nirasprut på min bil, fått en grundmap på E85 gjord av en firma.
Men jag är lite fundersam på om allt står rätt till. Avgastempen verkar skyhög då
grenröret och x-overrör ser ut som ett orange lysrör!

Motorn är en 2,5 liters 4 cyl. med överladd. Det bör även tilläggas att laddtrycket
kommer ca 1000 varv senare än vad det borde med det aggregat jag har.

Bifogar skärmdumpar från nirat och hoppas att någon här sitter inne med mer kunskap
än jag och kan se om det är nått knas med tänd eller bränslekurvan.

Min misstanke är att tändinställningen är åt pipan!


Image
Länk: Tändnings tabell


Image
Länk: Bränsletabell


Image
Länk: Tändningsgraf 1


Image
Länk: Tändningsgraf 2


Image
Länk: Bränslegraf 1


Image
Länk: Bränslegraf 2


Bifogar även en exporterad text fil med infon:
http://kebabkitracing.com/2010/944swe/Nira/export.txt


Mvh Erol

Posted: 01 Aug 2010, 00:49
by AGsTony
I mappen är det inställt att du har vevaxelgivaren 127 grader föd stämmer det med verkligheten.

Strobba o kolla att du har noll när det står noll i mappen


Tony

Posted: 01 Aug 2010, 01:25
by Erol
AGsTony wrote:I mappen är det inställt att du har vevaxelgivaren 127 grader föd stämmer det med verkligheten.

Strobba o kolla att du har noll när det står noll i mappen


Tony
Detta skall vara kontrollerat av den som mappade. Men jag får kolla
detta. Hur tycker du att tändmappen ser ut, verkar den vettig?

Finns det nått annat som orsakar hög avgastemp?


/ Erol

Posted: 01 Aug 2010, 09:10
by johankihl
Ganska snäll tändning men säkert rimlig. Får man gissa att det är en Volvo 16v? Vilket bränsle kör du? Tycker att det låter precis som att tändinställningen är fel och du kör den väldigt lågtänd.

Posted: 01 Aug 2010, 11:32
by Erol
johankihl wrote:Ganska snäll tändning men säkert rimlig. Får man gissa att det är en Volvo 16v? Vilket bränsle kör du? Tycker att det låter precis som att tändinställningen är fel och du kör den väldigt lågtänd.
Det är en 8v motor på E85


Mvh Erol

Posted: 01 Aug 2010, 11:35
by Wiell
e85 ska väl inte avgastemp vara något problem eller? det ska väl gå kallt med e85.

eller har jag fel?
tändningen måste ju stå helt off.

Posted: 01 Aug 2010, 12:58
by AGsTony
8 v tål mer tändning i vanliga fall

Men jag tror tändningen står fel förutsatt att lamdavärdet är bra


Tony

Posted: 01 Aug 2010, 21:46
by Erol
AGsTony wrote:8 v tål mer tändning i vanliga fall

Men jag tror tändningen står fel förutsatt att lamdavärdet är bra


Tony
Jag misstänker att nollpunkten inte stämmer. Givarens läge är ställt
på 127 grader i sprutet av han som mappade, men jag har för mig
att jag mätte det till 118-120 grader när jag monterade givaren.

Om det stämmer, borde jag ha 7-9 grader för låg tändning, och då bode
väl förbränningen hamna i avgasröret. Eller?


/ Erol

Posted: 02 Aug 2010, 09:36
by fredrick
Kolla tändningen med en strob lampa istället för att mäta.

Posted: 02 Aug 2010, 21:50
by Erol
fredrick wrote:Kolla tändningen med en strob lampa istället för att mäta.
Gjorde det idag, tändingen stod 7 grader fel, 120 grader stämde med
nollan. Provade sedan att höja tändingen i låglast registret, vart en
helt annan bil att köra.

Dessutom glöder det inte om grenröret, det vart mycket kallare i
motorutrymmet. Så nu måste jag få tag på någon som kan hjälpa
mig att mappa, då jag inser mina begränsningar på detta område.


Tips om bra och prisvärd mappare motages, gärna i mälardalen!


Mvh Erol

Posted: 02 Aug 2010, 21:59
by Fredriksson84
ppf ? inte jätte nära men inte jätte långt heller å dom är duktiga :D

Posted: 02 Aug 2010, 22:06
by johankihl
Får lov att hålla med. Åk till PPF och få den ordentligt mappad i bromsbänk. Bara att ringa och boka en tid.

Posted: 02 Aug 2010, 22:11
by Erol
johankihl wrote:Får lov att hålla med. Åk till PPF och få den ordentligt mappad i bromsbänk. Bara att ringa och boka en tid.
Har hört att de killarna inte är så jätte förtjusta i Nira.

Har även kollat på hemsidan, hittar ingen info om vad det kostar att
mappa hos dom.

Fler förslag?


/ Erol

Posted: 02 Aug 2010, 22:34
by johankihl
Erol wrote:
johankihl wrote:Får lov att hålla med. Åk till PPF och få den ordentligt mappad i bromsbänk. Bara att ringa och boka en tid.
Har hört att de killarna inte är så jätte förtjusta i Nira.

Har även kollat på hemsidan, hittar ingen info om vad det kostar att
mappa hos dom.

Fler förslag?


/ Erol
Det är inga problem att få Nira mappat. Ärtan är duktig på Nira, även om han hellre mappar annat. Priset är ganska beroende på hur fort det går att få den färdig. Räkna med 6000:- för en heldag med lite strul (som nästan alltid infinner sig vid mappning).

Posted: 03 Aug 2010, 06:40
by Bmwandreas
Jag har tider nästa vecka och framåt. Kostar 4000-6000kr. Det beror helt på hur lång tid det tar.

Pm:a eller skicka mail för bokning. aa@pure-pf.com

Posted: 03 Aug 2010, 12:22
by Erol
Bmwandreas wrote:Jag har tider nästa vecka och framåt. Kostar 4000-6000kr. Det beror helt på hur lång tid det tar.

Pm:a eller skicka mail för bokning. aa@pure-pf.com
Halloj!

Lite nyfiken på vad som behövs inför mappning, har
ni egna instrument som ni använder vid mapning?
T.ex. Bredbandslambda och EGT?


Mvh Erol

Posted: 03 Aug 2010, 14:47
by Bmwandreas
Du behöver inte ha med dig några instrument.