Page 1 of 1

M10 turbo orkar inte varva ut.

Posted: 26 Jul 2010, 14:57
by Bimmerlars
Har just startat upp min M10 turbo. Provkjört första gången i dag. Laddar 0,8 bar. Har justerbar BTR ellers orginal L-jetronic.. När bilen får feste börjar den skjuta i eksosen rundt 4500 varv. Om den spinner varvar den til varvstoppet utan problem. När jag justerar BTR'en för att få motorn gå fett blir responsen dårlig förre laddtrykk och den drar inte lika godt med laddtryck. Hur kan jag få upp bensintrykket bara när motoren har laddtryck?
Fullt ladd lika efter 3000 rpm og skyver godt så jag tror turboen passar motoren perfekt :D

Posted: 26 Jul 2010, 15:04
by fulingbusen
Progressiv bränsletrycksregulator?

Jag har en som blivit över, hör av dig via PM om intressant

Posted: 26 Jul 2010, 15:06
by Grooverhound
ska du få trycket att öka så ska du köpa dig en progressiv btr.ja kör med malpassi progressiv 1:1,2 funkar klockrent laddar 1.5bar med orginal sprut.

Posted: 26 Jul 2010, 21:35
by Bimmerlars
Jag skal sjekka ut hva min heter i morron och si ifra. Kjøpte helt ny fra turbo firma. Usikker på hva det er slags type.

Posted: 27 Jul 2010, 12:04
by Bimmerlars
Tändingen var problemet. Efter justering av den gick bilen kanon, men så fick jag bensinmangel och toppakningen rök. Lite mer finjustering skal til efter skift av pakning. Noen tips til pakning? Eller bara kjöra orginal?

Posted: 27 Jul 2010, 16:34
by jorgen
vad är det för turbo o kam?

Posted: 27 Jul 2010, 22:00
by Bimmerlars
Den heter K16 og er fra tsjekkia. Tipper størrelsen er noe det samme som T3. Virker å passe motoren perfekt. Kamakselen er orginal.
Sliter litt med ustabilt laddtryck. Strammar staget på wastegaten så trycket skal gå ned, men kan plutselig gå upp i 1 bar och så holder den seg på 0,7 ca andre ganger. Hva kan det bero på? Meteret er nytt och fra autogage, turboen er også helt ny.Er det bara at stramma inn ordentligt för att få ned laddtrycket? Vil gjerna kjöra lite roligt i början. Inte kjöra sönder nya packningen direkt..
Hoppas det stemmer att kortare stag gir mer laddtryck och motsatt?

Posted: 29 Jul 2010, 11:16
by Bimmerlars
noen som vet?

Posted: 29 Jul 2010, 14:38
by Bimmerlars
Haha:) Får jo aldri laddtryck med den der:D

Posted: 29 Jul 2010, 14:58
by Grooverhound
robert wrote:Jag vet vad felet är du har förliten turbo :wink:

http://robban.bmwcoupe.nu/stash/nya_1602/turbo.jpg


Fet m10 :lol:

Posted: 29 Jul 2010, 23:43
by Bimmerlars
Grooverhound: Hva er specs på ditt oppsett for å kjøre 1,2 bar? Er det holdbart?

Posted: 30 Jul 2010, 17:08
by Grooverhound
Bimmerlars wrote:Grooverhound: Hva er specs på ditt oppsett for å kjøre 1,2 bar? Er det holdbart?


Jag laddar 1.5bar

Orginal topppackning med 12:9 bultar
e85
dubbla soppapumpar
Större spridare vet dock inte hur stora ligger bra i lambda å spikar inte iaf.

alltså helt orginal motor med starkare bultar till toppen bara.

jag har bara ägt bilen en vecka men förra ägarn har kört så här sedan i våras och de har hållt bra.

Posted: 30 Jul 2010, 17:43
by dgyldmark
Robert; Du är en underbar människa visste du det.

rasmus; turbon ÄR väldigt liten.

Posted: 30 Jul 2010, 18:19
by Grooverhound
dgyldmark wrote:rasmus; turbon ÄR väldigt liten.


jo det är en k24 från s60R som sjunger på sista versen verkar de som.

förslag på uppgradering på turbo?