Page 1 of 3

5 Cyl Audi motor.

Posted: 23 Jul 2010, 18:33
by Pitbull
Ngn som har erfarenhet av dessa.

Vilken motor är det man ska bygga på.
Hur mkt orkar block osv?

Kenneth Alm åker 2.5 liters motor. Vilket motor är den ifrån? Har för mig att han har ca 740hk.

Vilken låda använder man till 700-800hk? Diffar osv???

/ Mvh

Posted: 23 Jul 2010, 18:58
by Bmwandreas
Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.

Posted: 23 Jul 2010, 19:29
by Henke P
Hallå..

Jag har en liten undran varför det är bättre med S4'ans maskin AAN än tex ABY/ADU?

//Henke P..

Posted: 23 Jul 2010, 19:37
by Bmwandreas
I det blocket går dieselveven runt. Får inte plats i de andra..

Posted: 23 Jul 2010, 21:26
by Dawe_A
Har en rs2 topp om du kommer över en s2 motor..

finns lite olika benämningar men vilken du väljer utav 3b o aby spelar ingen roll. AAN vet jag inget om.. Det är 2,2 L blocket de flesta trimmar och som är den kända "skottsäkra motorn" läste om någon galen som körde ADU motorn, (rs2) som också är samma motor i grund & botten 900hk, vardagligen 1000mil med regelbundna servicar.

till 7-800hk funkar en rs2 låda perfekt.



RIKTIGT potenta & hållbara maskiner.

Posted: 23 Jul 2010, 21:49
by Pitbull
Bmwandreas wrote:Enklaste och bästa setupen:

Audi S4 motor.
Dieselvev.
Då blir den 2.5-2.6 lit . Botten blir extremt mycket bättre än en 2.2 lit. Ca 1500 rpm bättre spool.
Lite putsad topp och ett par milda kammar.

Har kört över 800 whp och 950 nm med det.
Vet du vad det är för motorkod på dieselveven?

/ Mvh

Posted: 23 Jul 2010, 21:56
by RoDe
går väl att ta blocket eller veven från volvos 2,5L dieslar???

Posted: 23 Jul 2010, 22:40
by sleeper_86
Har för mig att dom extrema kör med audi/vw/volvo 2,5TDI botten. stadiga block ska de vara iaf.

Å för bakhjulsdrift så är alternativen begränsade. Dåligt med adapterplåtar. Dok passar sprängkåpan från D24 för volvolåda, sedan adapterplatta mot getrag 265, vet dok inte vad den tycker om effekten men kommer köra denna setupen på min 2,5TDI.

Posted: 23 Jul 2010, 23:46
by M-techer
Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??

Posted: 24 Jul 2010, 00:31
by Dawe_A
M-techer wrote:Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??
Den 6 växlade s4 lådan tar man ifrån s4 98+

rätta mig om jag har fel. Rs2 lådan räcker till över 800 hästar

Posted: 24 Jul 2010, 00:38
by M-techer
Dawe_A wrote:
M-techer wrote:Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??
Den 6 växlade s4 lådan tar man ifrån s4 98+

rätta mig om jag har fel. Rs2 lådan räcker till över 800 hästar
Hur är det med passform med S4 lådan om den ska monteras på 2.2 maskinen? Behöver man adapterplatta osv?

Posted: 24 Jul 2010, 00:50
by Sandén
M-techer wrote:
Dawe_A wrote:
M-techer wrote:Är det inte den 6-växlade S4 lådan som håller bäst??
Den 6 växlade s4 lådan tar man ifrån s4 98+

rätta mig om jag har fel. Rs2 lådan räcker till över 800 hästar
Hur är det med passform med S4 lådan om den ska monteras på 2.2 maskinen? Behöver man adapterplatta osv?
Passar mot motorn det är samma på typ alla audi men den är längre så ska du ha den på en coupé så måste du korta kardan o eller ta från 6vxl byta till länkage från 6vxl coupé som är OMÖJLIGT o få tag på samt ev byta nån drivaxel men inget jag är helt 100 på med axeln...

Posted: 24 Jul 2010, 01:45
by pizza
5 vxl S4 låda med stålhus håller BÄST, RS2 lådan är samma som S2 -95 och -96, enda skillnaden på dom mot tidigare 6vxl lådorna dreven på 1 å 2an har jag för mig.

RS2 toppen är samma som ABY, enda skillnaden är avgaskammen.

Kör på Ärtans recept, det är bra och enkelt, man slipper mkt bearbetning som det blir med Volvo/Audi diesel blocken.

Pizza

Posted: 24 Jul 2010, 10:35
by Dawe_A
fel.


rs2 lådan sitter bara på s2 -96. Och ja det är 1an och 2an som skiljer (dvs rätt mycket som skiljer lådorna åt i hållbarhet vid en kopplingsdump med 900hk och awd.)

Posted: 24 Jul 2010, 15:34
by pizza
tyvärr fel, Rs lådan kom September -95. S4 lådan med stålhuset tål mer än Rs lådan, ganska mkt kraftigare drev mot 'vanliga' s2/s4 lådan, den har även biffigare än Rs. Sen tål de huset mer, spricker inte som 6vxl kan göra. Rs4 lådan klarar riktigt bra med effekt och passar med annan växellådsbalk.

Posted: 24 Jul 2010, 16:13
by fredrick
Passar innehållet ifrån en bakdiff i främre diffhuset? Så man kanske kan få funktionen att kunna lägga i och ur diffspärren även fram?

Posted: 24 Jul 2010, 16:50
by pizza
Nej de passar inte, ska du åka riktigt så e det bara å svetsa alla, men det totalsuger på gatan.

Pizza