Page 1 of 1

Rikta kaross

Posted: 20 Jul 2010, 15:35
by ADIO
Har på börjat mitt projekt nu, (E30) ska svetsa i bur och även förstärka svetsarna lite och kanske flytta tillbaka torpeden lite. Just nu så är det bara en tom kaross. Nu till frågan ska jag rikta karossen innan eller efter jag börjar svetsa. Tänkte om den är lite sne nu så kanske det blir svårt att rikta den om jag svetsat i bur och om jag riktar den innan så kanske det vrider sig när jag svetsar!?

Posted: 20 Jul 2010, 18:07
by ButterflyRacing
Om den är sned...ska den absolut riktas innan.

Posted: 20 Jul 2010, 18:31
by Franzén
Du kan inte göra ett skapandes gram åt karossen EFTER att buren sitter i.

Som Håkan säger... rikta innan.

Posted: 20 Jul 2010, 18:51
by ADIO
Tackar!
jag vet ju inte om den är skev men vill vara säker på att den är spikrak, bilen är ju ändå 22år

Posted: 29 Jul 2010, 16:54
by _night rider_
varför skulle karossen vara skev? har du haft i en monster motor som vridit den? el hur resonerar du?

Posted: 01 Aug 2010, 20:55
by Loordan
kryssa den så får du snart se :)

Posted: 02 Aug 2010, 03:54
by Ludde_
_night rider_ wrote:varför skulle karossen vara skev? har du haft i en monster motor som vridit den? el hur resonerar du?


han ska ju svetsa i en bur i bilen, om han då inte kollar det innan han svetsar buren så kan det bli trubbel om den skulle vara skev sen.

bilen kan vara krockad eller vad som helst.

kryssa den så vet du säkert sen.

Mvh

Posted: 02 Aug 2010, 21:14
by _night rider_
Ludde_ wrote:
_night rider_ wrote:varför skulle karossen vara skev? har du haft i en monster motor som vridit den? el hur resonerar du?


han ska ju svetsa i en bur i bilen, om han då inte kollar det innan han svetsar buren så kan det bli trubbel om den skulle vara skev sen.

bilen kan vara krockad eller vad som helst.

kryssa den så vet du säkert sen.

Mvh
så långt är ja me men nog ska den vara bra krockad innan hela karossen vridit sej sne :lol: då skulle bilen vara skrotad för länge sedan med största sannolikhet

däremot är de ju inte omöjligt att rambenen fram tex vridit sej vid en front smäll och inte dragna tillbaka ti 100%. el att a,b stolpe
fått sej en smäll nångång och samma dära att dem inte är tillbakadragna riktigt. men är man osäker kan man ju mäta avståndet mellan a-stolparna samt b-stolparna samt kryssmäta dörröppningarna. de bästa är ju om man känner ngn som kan koppla upp bilen till ett elektroniskt mätsystem likt carotronic som mäter hela bilen samt fjäderbenstornen. godkänner denna maskin karossen efter slutförd mätning så är den 100%rak