Page 1 of 1

Framvagnskunniga se hit!

Posted: 15 Jul 2010, 09:36
by Grefven
åker man för lågt (e36 i detta fallet) så blir vinkeln på styrstagen fail. de kommer att peka uppåt och bumpsteer heter väl fenomenet som uppstår då?.

kan man göra (köpa?) distanser för att få ner ändarna på styrstagen? så att de iaf kommer i en gynnsammare vinkel mot länkarmen? bör man även göra något åt länkarmen för att åka lågt?

tillverka dropspindlar är överkurs. det finns väl inte att köpa förresten?


detta är till turken. tanken är att den ska vara riktigt låg. nästan så att det blir smaklöst. men det får inte bli på kostnaden att man bara kan köra i 100km/h p.g.a att man håller på att hoppa av vägen.

är min önskning omöjlig så får jag tänka om såklart. men hur gör de som med framgång åker lågt? för just låg är det inga problem att få den. men det ska gå att köra skiten oxå (tänker inte på markfrigången utan hur den beter sig)

Posted: 15 Jul 2010, 15:07
by Krillian
En kompis till mig körde e30 och en e36 som var väldigt låga. Enligt han så var väghållningen inte likabra.

ang bärarmarna finns de på ebay några som skall göra så vinklen blir bättre. Även millway har väl något liknande ?

det med styrningen vette fan. Vänd den upp å ner? :D :roll:

Posted: 15 Jul 2010, 16:40
by sleeper_86
Kommer ju självklart inte ihåg vad karlen heter. Men en skogsgrön 242 med B204 och dubbelturbo från gbg området. Undrar om han inte delade garage med limmet?

Hur som haver, vill minnas att han svetsade på distanser på sina spindlar för att flytta ner infästningen för P-ändarna. Just för att slippa bumpsteer.

Posted: 15 Jul 2010, 16:52
by Grefven
mats ivarsson låter det som.

ska ställa frågan på rejsa oxå för där är det ju säkert en hel del som åker lågt och med e36

Posted: 15 Jul 2010, 17:12
by Blomgren
Image
Bump Steer Correction Kit :wink:

Posted: 15 Jul 2010, 17:17
by Per Eriksson
Nu spinner jag fritt men borde man inte korrigera bärarmens vinkel samtidigt som styrstagets, de 2 samverkar o rättar man bara till den ena ser det i min ingenjörshjärna nästan sämre ut än att låta båda vara orörda?

Måste googla....

Posted: 16 Jul 2010, 05:39
by sleeper_86
Mats Ivarsson var det! :wink:

Per: Verkar logiskt även här när jag tänker efter..

Posted: 17 Jul 2010, 08:46
by CDrom
Nu vet jag inte om det finns ju till bmw, men till min Nissan 200sx så finns det att köpa förhöjda sindelleder så att hela bärarmen flyttas ner och får en mer korrekt vinkel.

Posted: 17 Jul 2010, 21:30
by Niklas Sandström
CDrom wrote:Nu vet jag inte om det finns ju till bmw, men till min Nissan 200sx så finns det att köpa förhöjda sindelleder så att hela bärarmen flyttas ner och får en mer korrekt vinkel.
Kolla bara att den verkligen flyttar ner ledpunkten för det är inte vinkeln på bärarmen utan skärningslinjen mellan lederna som är det intressanta. Många av dom spindelleder som sägs ska fixa rollcenterändringar fungerar inte utan det är samma avstånd till kulleden som original och dom är bara förlängda under.

Posted: 24 Jul 2010, 23:34
by Container
Skriv gärna här vad du kommer fram till eftersom jag har samma problem.

Posted: 25 Jul 2010, 08:02
by erik@e30
Rätta mig om jag har fel men om man flyttar spindel leds fästet lika mycket som p-ändan nedåt så borde man väl rätta till problemet :?:

Posted: 25 Jul 2010, 08:04
by Grefven
Jag har kommit fram till att jag nöjer mig med att inte åka så lågt som jag först tänkt. För det kräver att man flyttar länkarmsinfästning oxå.

Alla kit som finns är typ racegrejor och inget för en bruksbil ändå. Länklager är ingen höjdare för en milslukare.

Posted: 25 Jul 2010, 23:32
by Ullsokk
Dim på felger og dekk ?

Posted: 31 Jul 2010, 00:03
by Container
Vart har du hittat kit med kul leder m.m??
min är ingen milslukare så jag kan tänka mig det.