BMW E30 turbo S50B30 Maxxecu 6466 BB 846whp 1030wnm
Posted: 13 Jul 2010, 15:32
Ny Här på forumet så tänkte lägga upp lite bilder på kärran och lite info.
Lite info!
S50b30 borrad samt deckat block med pyramidringar, je-kolvar med heavy duty kolvbult,h-profil stakar,balanserad vev,planad och mirafräst topp med sleevade styrningar APR bult till topp, ramlager och stakar. Motorn är ny renoverad.
Costum grenrör med värmecoating med 8 uttag för mätning av avgastemp och mottryck. Holset Hx 55 avgashus 25" 68mm in 80 ut. Polerad samt coatad.
60mm wastegate med återledning i downpipe.
3,5" rostfri downpipe och 3" rosfritt avgas med 2st dämpare.
Custom insug med cnc-frästa trattar och isvetsad 75mm ppf dump.
Ic 600x300x76, kylare från m3 e36 med 2st spalfläktar.
Custom expasionskärl och vevhusburk.
3-skivig tilton koppling på lättat m20 svänghjul och 525 tds låda med 328 kardan.
Allt är lackat eller polerat.
Motorn är helt nybyggd tills i år och har endast gått ca 30mil.
har i år fått lite högre komp och behöver därför mappas om.
Kan bli intressant vad de kan bli? Mappning 17/6 2010 och de blev 666 whp vid 1,4 bar och då höll vi ner effekten så de finns mer o hämta
Chassi och bromsar:
Hjulupphäning fram: fjäderben från m3 e30, bak: 5-bults nav från 5-serien med knutar och axlar, z3m diff!
D2 coilocers justerbart i höjd och hårdhet med justerbara topplagringar.
Powerflexbussningar fram och bak.
Framstolar från m3 e36 i svart skinn , instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off rattnav med sparcoratt, tigsvetsad halvbåge lackad i bilens färg.
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka, gjort med bmw orginalplåt, främskärmarna är sport evo (köpta på bmw)
Nya stolar beställda. Blev LICO Hurricane samma stol som SPARCO Evo.
Bälten blev de oxå 3" fyrpunkt.
2 nya bosch 044 pumpar inköpta. Två stycken av mina gamla gav upp när vi åkte till Gatebil på Mantorp Tur så har jag 4 st pumpar så jag kunde köra försiktigt med bilen o komma hem
Mvh Anders
Lite info!
S50b30 borrad samt deckat block med pyramidringar, je-kolvar med heavy duty kolvbult,h-profil stakar,balanserad vev,planad och mirafräst topp med sleevade styrningar APR bult till topp, ramlager och stakar. Motorn är ny renoverad.
Costum grenrör med värmecoating med 8 uttag för mätning av avgastemp och mottryck. Holset Hx 55 avgashus 25" 68mm in 80 ut. Polerad samt coatad.
60mm wastegate med återledning i downpipe.
3,5" rostfri downpipe och 3" rosfritt avgas med 2st dämpare.
Custom insug med cnc-frästa trattar och isvetsad 75mm ppf dump.
Ic 600x300x76, kylare från m3 e36 med 2st spalfläktar.
Custom expasionskärl och vevhusburk.
3-skivig tilton koppling på lättat m20 svänghjul och 525 tds låda med 328 kardan.
Allt är lackat eller polerat.
Motorn är helt nybyggd tills i år och har endast gått ca 30mil.
har i år fått lite högre komp och behöver därför mappas om.
Kan bli intressant vad de kan bli? Mappning 17/6 2010 och de blev 666 whp vid 1,4 bar och då höll vi ner effekten så de finns mer o hämta
Chassi och bromsar:
Hjulupphäning fram: fjäderben från m3 e30, bak: 5-bults nav från 5-serien med knutar och axlar, z3m diff!
D2 coilocers justerbart i höjd och hårdhet med justerbara topplagringar.
Powerflexbussningar fram och bak.
Framstolar från m3 e36 i svart skinn , instrumentering från m3 e30 samt lite extra mätare, snapp-off rattnav med sparcoratt, tigsvetsad halvbåge lackad i bilens färg.
Ombyggd till m3 förutom c-stolpen å bagagelucka, gjort med bmw orginalplåt, främskärmarna är sport evo (köpta på bmw)
Nya stolar beställda. Blev LICO Hurricane samma stol som SPARCO Evo.
Bälten blev de oxå 3" fyrpunkt.
2 nya bosch 044 pumpar inköpta. Två stycken av mina gamla gav upp när vi åkte till Gatebil på Mantorp Tur så har jag 4 st pumpar så jag kunde köra försiktigt med bilen o komma hem
Mvh Anders