Page 1 of 1

M5 bakvagn på E30

Posted: 13 Jul 2010, 14:14
by aelget
Vad behövs för grejor och hur mycket jobb är det med det?.

Gärna bilder och förklaringar!..

Mvh
Jonas R

Posted: 13 Jul 2010, 15:51
by Silverboy

Posted: 13 Jul 2010, 22:28
by aelget
Silverboy wrote:Det her du mener?
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974
Där diskuterar dom ju bara E28 M535 diffen.

Jag tror M5 bakvagnen är den " skottsäkra bakvagnen " men sökfunktionen visar ju inga träffar även om jag bara skriver " AND E30 " som sök ord...

HJÄLP!

Mvh

Posted: 13 Jul 2010, 22:37
by Dajb
finns flera trådar där det beskrivs hur man ska göra :P

det är en del jobb

1. ta fästet från balken från m5an och svetsa på e30ns balk
2. bygga andra fäste baktill på diffen, och svetsa dom i karossen på valfritt sätt
3. flytta det nedre stötdämparfästet bak 1.5cm (tror jag det var)
4. schimsa om vinklen uppe i fjäderskålen till dämparen

det är om du kör med: m5 diff, knutar och medbringare

sen behöver du drivaxlar från ppf också men det visste du nog redan :)


Mvh

Posted: 15 Jul 2010, 10:49
by aelget
Dajb wrote:finns flera trådar där det beskrivs hur man ska göra :P

det är en del jobb

1. ta fästet från balken från m5an och svetsa på e30ns balk
2. bygga andra fäste baktill på diffen, och svetsa dom i karossen på valfritt sätt
3. flytta det nedre stötdämparfästet bak 1.5cm (tror jag det var)
4. schimsa om vinklen uppe i fjäderskålen till dämparen

det är om du kör med: m5 diff, knutar och medbringare

sen behöver du drivaxlar från ppf också men det visste du nog redan :)


Mvh


Kanon!, blir till att försöka leta på M5 bakvagn och bygga.

Är ju tydligen svårt ( Om inte omöjligt ) att hitta M535 diff från E28...

Mvh
Jonas R.

Posted: 15 Jul 2010, 10:52
by jbarck
finns en m5 bakvagn med diff på åland, pm om du är intresserad.

Posted: 15 Jul 2010, 10:57
by aelget
Vad kör man med för kardan om man kör M50B25 ( M20-lut ) med TDS ZF låda och M5 diff?.

Mvh

Posted: 15 Jul 2010, 11:49
by peppe
Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh

Posted: 16 Jul 2010, 12:55
by aelget
peppe wrote:Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
Har inte PPF axlar till sånt här bygge?. :)

( Sviktstål ? )

Posted: 16 Jul 2010, 13:10
by Dajb
aelget wrote:
peppe wrote:Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
Har inte PPF axlar till sånt här bygge?. :)

( Sviktstål ? )

jodå, men tror att peppe menar om du bultar upp hela m5 bakvagnen

annars så har ppf sviktstålsaxlar i rätt längd för just det här bygget*


Mvh

Posted: 16 Jul 2010, 14:12
by aelget
Dajb wrote:
aelget wrote:
peppe wrote:Med M5 diff och axlar så blir hjulhusen snabbt ganska smala, då E30in är en hundkoja i gämförelse med M5.

Värt att tänka på alltså, vill man rymma tex 10" drag så får man jobba hårt. Om man nu ska behålla orginal M5 bredd dvs.

Mvh
Har inte PPF axlar till sånt här bygge?. :)

( Sviktstål ? )

jodå, men tror att peppe menar om du bultar upp hela m5 bakvagnen

annars så har ppf sviktstålsaxlar i rätt längd för just det här bygget*


Mvh
Det var så jag fattade honom också, vart därför tvungen att fråga om det var axlar till ett sånt här bygge som PPF hade... :)

Men då ska det ju passa hyffsat iaf... :)

Mvh