Page 1 of 3
Drivlina som bara rasar. Bild på min koppling.
Posted: 13 Jul 2010, 09:01
by Anderss50
Hej jag är ny här på forumet.
Jag har ett litet problem som börjar bli ett stort problem!! De är så att min kärra äter drivlina! Har kört sönder 2 st medbringare och kardan på den. Har en s50b30 turbo maskin i bilen och plockar ut 666whp sitter 3 skivig tilton zf låda z3m diff och drivaxlar lite osäker men dom kommer från en e12 lr e28 modell, stora knutarna iaf. Är de min tilton som äter upp drivlinan har läst lite om en backventil man kan sätta dit så man slipper dom värsta smällarna från kopplingen. Någon som vet nåt om de och om de funkar bra
Mvh Anders
Posted: 13 Jul 2010, 09:17
by Per Eriksson
Kör du med Hardyskiva?
Vi satte stryp/back på en polares med tilton o det funkar bra, inga lådras efter det.
Posted: 13 Jul 2010, 09:59
by Anderss50
Jag har den stora hardy skivan och 328 kardan. Problem med däck stutts har jag inte. har bara kört med halvtaskiga gat däck som är 245 breda så mycket fäste har man ju inte men så fort men ska leka lite så slår den av medbringarna i diffen när man slänger i en ny växel
Mvh Andres
Posted: 13 Jul 2010, 10:20
by r.ivars
du råkar inte ha vrid som ett jäkla purjo då? det ihop med tilton ringer dåligt.. backventil är nästan ett krav..
Posted: 13 Jul 2010, 11:32
by jorgen
Det var en annorlunda projekttråd;-)
Posted: 13 Jul 2010, 13:40
by Anderss50
ja denna tråden hör väl inte hemma här under projekt
Ja de finns väl ganska duktigt med vrid 850nm. Var hittar man en sån backventil??
Mvh Anders
Posted: 13 Jul 2010, 14:08
by E30Anders
Det är min gamla bil å jag körde med den i tre år utan att köra sönder varken kardan eller medbringare.....
Enda skillnaden är att då satt det en vanlig 618 platta med 4-pucks sinter så jag är ganska säker på att det är tiltonkopplingen som ställer till de.
Då hade den 682whp och jag körde 10,82s / 230kmh som bäst utan ras.
Du får fixa någon strypventil eller byta till en vanlig 765 platta.....
Lycka till.
Mvh/ Anders
Posted: 13 Jul 2010, 15:02
by Anderss50
Ja en backventil får de bli! Frågan är bara vad för ventil man ska använda
Mvh Anders
Posted: 13 Jul 2010, 17:15
by Per Eriksson
hydroscand har stryp/backer med ratt o 1/8" gänga, så tar man m10 banjonipplar ur bromsslangsortimentet o 1/8" banjobult ur det vanliga hydraulsortimentet o smeker ihop.
Fritt ur minnet men jag har för mig ventilen heter 7062-02-02
Posted: 13 Jul 2010, 20:37
by Fräzy
Per Eriksson wrote:hydroscand har stryp/backer med ratt o 1/8" gänga, så tar man m10 banjonipplar ur bromsslangsortimentet o 1/8" banjobult ur det vanliga hydraulsortimentet o smeker ihop.
Fritt ur minnet men jag har för mig ventilen heter 7062-02-02
Den heter 8072-02-02 om du ska beställa den.
Mvh Fredrik
Posted: 13 Jul 2010, 22:52
by Anderss50
Ok tack för hjälpen!!!
Mvh Anders
Posted: 14 Jul 2010, 13:07
by Dawe_A
hur funkar det här med backventilen ni pratar om?
Håller på med en s50turboi 328a.. ska nog köra 4 puck och 765 sinter dock.
Posted: 14 Jul 2010, 13:08
by Dawe_A
hur funkar det här med backventilen ni pratar om?
Håller på med en s50turboi 328a.. ska nog köra 4 puck och 765
Posted: 14 Jul 2010, 15:49
by Per Eriksson
En vanlig tryckplatta med organisk eller sinterlamell har alltid ett visst slir i ingreppet till skillnad mot en flerskivig koppling som är mycket stummare i ingreppet.
För att skona drivlinan lite så kan man montera en strypning i ledningen så att när man karatesläpper pedalen så går kopplingen i ingrepp lite lite mjukare och man slipper rycket som drar sönder lådor o medbringare o sånt.
Det funkar inte med bara en strypning utan det behövs en stryp/back så att man inte behöver pressa oljan igenom när man frikopplar.
Posted: 16 Jul 2010, 12:37
by Anderss50
Här har vi lite av vad bilen käkat upp på ett par veckor
Va o hämtade 2 nya medbringare till diffen.
En ny kardan kom på posten häromdan. Ska blästras av o lackas om!
Posted: 16 Jul 2010, 12:39
by Anderss50
Va o beställde en stryp/back ventil idag till kopplingen får den nästa vecka så man får vänta lite innan man kan karate släppa kopplingen
Sen jävlar ska de ut gasas!!!!
Posted: 17 Jul 2010, 17:40
by Anderss50
Någon som kan ge lite tips hur man smidigast justerar ventilen till kopplingen??? Eller är de bara ut o köra och prova sig fram tills man får lagom slir på kopplingen?? Ni som kör med tilton koppling! Ska man låta ventilen hänga i slangarna bara under bilen? Funderar på o göra längre slangar o dra in ventilen i kupen så de blir lättare att justera. Kan de göra nåt att man sätter dit längre slang med funktionen på kopplingen?
Mvh Anders