Page 1 of 2
m20 som tar ett andetag innan gas?
Posted: 11 Jun 2010, 11:41
by TimS
Tjena
tänkte kolla varför det blir så..
trycker man snabbt på gasen så tar motorn ett andetag innan den varvar upp sig. är varvtalet högre så är det bra respons så det är bara från tomgång.
lmm?
Mvh Timmy
Posted: 11 Jun 2010, 12:21
by Franzén
Upplever samma på min...
Går kanske för fett?
Posted: 11 Jun 2010, 13:50
by pizza
Öppet filter?
Pizza
Posted: 11 Jun 2010, 14:17
by RickardP
När du säger det, är samma på min 525 m20..
Posted: 11 Jun 2010, 14:24
by rockker
Blir precis samma på min 525 m20 när den är kall, men så fort den får upp lite temp så försvinner det..
Posted: 11 Jun 2010, 16:00
by airs
Likadant på min m20, i mitt fall tror jag det är för motorn går för fett. låg tomgång och varvar man upp så går den ner på ca 400 varv innan den går upp till stabila ca 800
Posted: 11 Jun 2010, 16:32
by PegiPax
Sådär var min också men mitt bekymmer försvann vid separata spjäll
Posted: 11 Jun 2010, 17:35
by Jonas.E
Om jag förstår fenomenet du beskriver rätt , så har det följt med alla bilar m20 jag har ägt, har alltid trott det varit pga luftmängdsmätaren. .blir ju ingen höjdarrespons med klaffen
Posted: 11 Jun 2010, 20:02
by Tommie_lj
en gissning:
skulle kunna vara motorstyrningen som inte hänger med att rika på blandningen i samma takt som gasspället öppnas. det tar inte mer än en hundradels sekund att öppna från tomgångsläge till wot.
vet inte riktigt hur en en M20 TPS är uppbyggd, men på min M10 är det ju enbart tomgångsläge och WOT som registreras. allt annat är 0. det är stenålderssprut i båda motorerna helt enkelt
Posted: 11 Jun 2010, 20:16
by Svintoleffe
På m20b23 blir dte inte sådär.
kan kanske ha me tändingen o göra samnt att elektroniken inte hinner me.
men m20b25 blir det så på.
Posted: 11 Jun 2010, 23:48
by TimS
oj d va ett par som hade samma bekymmer..
jag har kört en m20b25a som inte haft samma problem.. helt orginal förutom lättat svänghjul och chip
då lär det vara ngt fel på våra?
Posted: 12 Jun 2010, 00:00
by Franzén
Jag skulle väldigt gärna vilja ha samma gasrespons på min E30 med M20 som jag har på min E21:a med M10 och K-jet.
Man kan tex inte matchgasa vid nerväxlingar, motorn hinner knappt reagera på den manövern.
E21:an reagerar som en rapp 600 kubiks motorcykel.
Hade M20 haft samma karaktär och respons så hade den motorn ägt tronen som sugmotor.
Posted: 12 Jun 2010, 08:33
by Svintoleffe
På m20b23 jag hade, hade jag ett suveränt gaspådrag, tror dte kan ha me kompressionen o göra me, samnt att elektroniken inte hinner me
Posted: 12 Jun 2010, 13:31
by PegiPax
När jag bytte till Annat sprut samt separat spjäll så försvann fenomenet så det bör ju antingen ligga i insughistorian med lmm eller orginal styrelektronik.
Posted: 14 Jun 2010, 10:41
by Micke_e34
Samma med mina m20is. Jag tror nog mer som någon över här skrev att det är när tps:en bryter aktiveringen av tomgångsmotorn som styrboxen inte hinner med att kompensera. Kan dock inte svara på vad man ska göra åt saken, det är nog bara att acceptera!
Mvh
Posted: 14 Jun 2010, 22:39
by boost_
Fick liknande problem med min gamla häst, visade sig vara lambda-sonden som gett upp hoppet om livet.