Page 1 of 2
Hjälp från er som är erfarna race åkare. (oljor)
Posted: 09 Jun 2010, 01:18
by P3kka
Har sökt info om motor oljor, men alla säger olika! va ska jag tro
Viskositet första och andra siffra? Riktiga betydelse.
Hel / halvsyntet och mineralolja? vilken sort till vilket sammanhang.
Hur ofta byter ni? med olika oljor och bränslen.
Andra praktiska erfarenheter? inte va den "kunniga" grannen säger.
Motorn i mitt fall gäller en renoverad m20 turbo på E85, kan tillägga att jag inte har nån oljekyl. Rekomenderar ni till den?
/Mvh
Posted: 09 Jun 2010, 09:32
by Thörn
lite förenklat men i stora drag:
Första siffran: -Viscositet vid låg temp dvs har man 20w 40 så blir oljan som en tjärklump när det är kallt.
5w 40 är alltså mer lättflytande vid vintertemp och smörjer bättre vid kallstart.
Andra siffran: -viskositet när motorn är i arbetstemp eller om det är 100grader?
Högre siffta -->TJOCKARE olja vid varm motor, då kan den fortfarande smörja och blir inte som vatten.
Nackdel med tex 10/60 är att den är lite tjockare vid normalkörning så det kanske drar lite mer soppa då.
Posted: 09 Jun 2010, 10:15
by markus
Första siffran motsvarar viskositeten vid 0c och den andra siffran vid 100c.
Så precis som Törn sa så funkar en 0w30 tex bäst vintertid och ända ner till 30-c
Samtidigt som en 20w50 funkar dåligt under ca 5-10-c
En 10w60 eller 20w50 olja är då ochså stabilare över 100+ där 10w60 klarar lite hörge temp än 20w50.
Posted: 09 Jun 2010, 12:37
by P3kka
Tackar!
Men mineralolja eller syntet?
Syntet har väll lite bättre egenskaper och är dyrare, borde va bästa oljan men hur är en sån att rekomendera i en m20 med tuckt?
/Mvh
Posted: 09 Jun 2010, 14:19
by Thörn
Båda funkar säkert, framförallt, byt ofta, nedbrytningsprocesser i en olja börjar direkt när man startat och kört motorn varm, då bör man byta den inom ett år även om man inte kört så mycket med bilen.
Har man även en äldre motor med lite oljeläck osv är det bra med en olja som e lite tjockare också.
Posted: 09 Jun 2010, 15:35
by Nox
Pennzoil har diverse oljor som är klassade för bana/racing.
Om det bara är marknadsföring eller inte vet jag inte men dom oljorna rekomenderas INTE i vanliga bilar iaf.
Kör med just 25-50 race mineral oljan i mustangen och det funkar klockrent.
Den körs iof inte på bana men just den oljan ska funka bra i vässade 8or.
Posted: 09 Jun 2010, 15:41
by markus
Pennzoil är la det mest racetestade oljemärket i världen kan jag tänka mig då typ all i usa åker med det. Jag kör med 10w60 nu men nästa gång jag byter olja ska jag prova Pennzoil 20w50.
Posted: 09 Jun 2010, 17:39
by BPM
Har följt en del diskussioner i ämnet på andra forum och har där lärt mig 2 saker.
Man ska veta om att oljor med stor skillnad kall/varm ex. 10w60 ofta är
en vanlig 10w40 med särskilda tillsatser.
Man ska sträva efter så lik viskositet som möjligt.
Sedan kan en FÖR tjock olja få motsatt effekt, den kan bli för tunn, på grund av ett minskat flöde, oljan som då är på ett varmt ställe blir då extremt varm och mycket tunn.
Posted: 09 Jun 2010, 18:00
by Bmwandreas
Vi kör alltid Castrol Edge 10w60 helsyntet. Då slipper man alla problem med lager och kammar på tex M20 när man varvar 7500 rpm. Jag kör den även i min V8 turbo. Lager såg ut som nytt efter 2 år med 1000-1360hk.
Posted: 09 Jun 2010, 18:08
by Roobin
Gick en kurs med en kille från castrol,
o där prata vi lite om just detta,
nu berätta jag att många kör 10w60 med goda resultat,
men han mena på att man bör passa sig för att de äldre motorerna som m20 inte har såna toleranser som krävs för att tillräckligt med olja ska komma åt på vissa ställen samt att den ska vara lättflyktig så kall olja kan komma o kyla, lite som BPM är inne på.
De har ju tagit fram en 10w60 olja till M motorerna som har rätt mer toleranser i motorerna än just m20 t ex..
Jag körde 10w60 i min turbo bil med goda resultat även i min nuvarande kompressor bilen..
Mvh
Posted: 09 Jun 2010, 19:37
by Wrangler
Går det bra att köra med 5w40 i en m20 maskin? bra/dåligt i en orörd motor respektive en överladdad? Många pratar ju om mineral oljor i m20, vad är skillnaden mot mineral och syntet, för och nackdel?
Posted: 09 Jun 2010, 19:45
by markus
Jag jämförde 5w40 och 10w60 förra året. Skillnaden på oljetryck jag märke när motoroljan var varm (90c) Var att jag hade 0,3-0,5 bar med 5w40 och kring 0,8-1,0 bar med 10w60 på tomgång så visst är det skillnad.
Posted: 09 Jun 2010, 21:00
by Hansa
Jag kom över 12L Castrol Edges Sport 10w60 till en billig slant, tänke prova köra den i min brukshink och försöka jämföra med biltemas 10w40 .
För dom gånger jag har gjort oljebyte på VARM motor så har oljan vart vart som vatten ungefär! tycker inte det känns bra. och då byter jag olja mellan 700-800mil
Posted: 09 Jun 2010, 21:29
by Muxxor
Bmwandreas wrote:Vi kör alltid Castrol Edge 10w60 helsyntet. Då slipper man alla problem med lager och kammar på tex M20 när man varvar 7500 rpm. Jag kör den även i min V8 turbo. Lager såg ut som nytt efter 2 år med 1000-1360hk.
Har för mig att BMW avråder från just denna till S50maskinerna. Var kör ni för olja i dessa?
Posted: 09 Jun 2010, 21:39
by Martinssonn
Sök på motorolja på rejsa så får man upp väääääldigt mycket vettiga trådar om just motorolja.
Posted: 09 Jun 2010, 22:28
by Sjöstrand
finns det bara en 10w60 olja från edge serien? TWS är med 10w60 men är det samma ? för på m3an e46 jag hade skulle man ha TWS oljan men kanske har bytt namn?
Posted: 10 Jun 2010, 00:45
by P3kka
Castrol Edge 10w60 helsyntet har jag läst om och ev tänkt använda. När du nämner de ärtan att ni använt den med goda resultat så lutar de ännu mer mot den. Annars 20w50. Kört in motorn ikväll på castrol 5w40 och tänker byta innan de blir mer gasa, hur länge kör ni lungt med revonerade m20?
/Mvh