Page 1 of 2

Styrledsfråga vid styrväxel-swap E36/E30

Posted: 07 Jun 2010, 22:16
by RatDrifter
Hej

Jag håller på med att driftmodda en E30 och har nu kommit till att byta till en E36-styrväxel, både för att få färre rattvarv från stopp till stopp men även förhoppningsvis större styrvinkel.

Jag har ordnat en E36 styrväxel som tyvärr har kassa styrleder och även mina befintliga styrleder som sitter på bilen nu är kassa så jag tänkte köpa nya hur som helst.

Nu är jag fundersam på om jag ska köpa nya E36-styrleder eller nya E30-styrleder!

De flesta som gör denna swap verkar använda E30-styrleder som jag förstår det, men även att behålla E36-styrled verkar funka. Stämmer det eller har jag missförstått något när jag läst in mig?

Är det så att jag får större styrvinkel om jag skulle använda E36-styrleder och att det därmed skulle vara att föredra på en driftbil?

Finns det några nackdelar med att använda E36-styrleder på en E36-styrväxel i en E30?

Posted: 07 Jun 2010, 23:36
by markus
Jag undrar faktiskt exakt samma sak känns som det behöver redas ut ordentligt för jag har inte hittet någon exakt info häller.

Posted: 08 Jun 2010, 00:59
by Nisse Järnet
Tror man måste ha E36 leder?

Posted: 08 Jun 2010, 05:29
by FoX
Jag kan bekräfta. Jag har byggt 2st e36 styrväxlar på e30 bilar.

I enafallet kom styrväxeln från en 325 e36 där tog jag lederna från e30n.
(Självklart får man byta de 2 delarna annars passar det ju inte.)

Den andra styrväxeln kom från en m3e36 3.0 och den köpte jag nya styrleder från e36. Den sitter på bilen och passar bra.

De andra moddifikationerna kännder du säkert till.

Posted: 08 Jun 2010, 09:28
by markus
Fox du jämförde aldrig utslaget mellan växlarna ?

Posted: 08 Jun 2010, 11:35
by Per Eriksson
Styrlederna passar sinsemellan, så ta e30 så stämmer längd och ytterändan.

Minns inte exakt men jag har för mig en vanlig e36 växel rör sig ca 10mm längre/varv och har också aningens längre slag totalt.

Med min originalväxel så stannade hjulen så de precis nuddar rambenen men med e36 växeln skulle jag kunna fortdätta vrida ut lite till innan växeln stoppar.

Posted: 08 Jun 2010, 12:04
by FoX
markus wrote:Fox du jämförde aldrig utslaget mellan växlarna ?


Nej, men enligt uppgift så ska väll m3e36 (3.0) svänga mer/fortare? änn andra e36 styrväxlar.?

Posted: 08 Jun 2010, 12:12
by markus
Det låter ju vettigt ! Det får nog bli att byta till sån innan gatebil. Är inte helt lätt att sladda med 4,7 varv på ratten :roll:

Posted: 08 Jun 2010, 12:16
by markus
Min bil har ju ingen servo så hur gör jag med styrstången då ? Ta leden som är kortare från E36 ?

Posted: 08 Jun 2010, 14:47
by Per Eriksson
rattaxeldelen i motorrummet ska tas från e30 med servo.

Posted: 08 Jun 2010, 14:57
by markus
Ok kan nog bli svårt att få tag i känner jag på mig.

Hur gör man med oljan till växeln ? Bara dra en slang mellan "in" och "ut" på den och fylla med olja och försöka få ur luften. Det borde ju bli samma sak bara att man inte får den extra kraften från pumpen. Eller kan man köra den helt utan olja ?

Posted: 08 Jun 2010, 18:59
by Dajb
markus wrote:Ok kan nog bli svårt att få tag i känner jag på mig.

Hur gör man med oljan till växeln ? Bara dra en slang mellan "in" och "ut" på den och fylla med olja och försöka få ur luften. Det borde ju bli samma sak bara att man inte får den extra kraften från pumpen. Eller kan man köra den helt utan olja ?



jag hade ju rekomenderat att inte köra utan servo, 2 varv på bana sen lär man vara helt slut i hela kroppen, en styrväxel som är anpassad för servo är mycket tyngre än en utan trots samma antal varv från stopp till stopp på ratten

jag kommer köra med
e36 styrväxel från en 325, e30ns rattaxelknut från en med servo
sen komplett servoanläggning från e36an, sen en elektrisk pump från sellholm


Mvh

Posted: 08 Aug 2010, 20:50
by mikael_st
FoX wrote:De andra moddifikationerna kännder du säkert till.


Vilket är ?? :roll:

Posted: 08 Aug 2010, 22:22
by RoDe
mikael_st wrote:
FoX wrote:De andra moddifikationerna kännder du säkert till.


Vilket är ?? :roll:


distanser mellan balk och styrväxel och styrstopp om du vill ha.

lånar tråden lite: ska distanserna sitta på ovansidan eller undersidan av styrväxeln?

Posted: 09 Aug 2010, 06:39
by mikael_st
Skulle gärna vilja ha mer utförligt :)

Posted: 09 Aug 2010, 11:43
by Dajb
RoDe wrote:
mikael_st wrote:
FoX wrote:De andra moddifikationerna kännder du säkert till.


Vilket är ?? :roll:


distanser mellan balk och styrväxel och styrstopp om du vill ha.

lånar tråden lite: ska distanserna sitta på ovansidan eller undersidan av styrväxeln?



ovansidan

http://rejsa.nu/im/_garage/6098-new_200 ... c05238.jpg


Mvh

Posted: 09 Aug 2010, 17:13
by mikael_st
länken död :cry: