Page 1 of 1
Re: m30 ramlager, skillnad?
Posted: 05 Jun 2010, 20:39
by Pitbull
fregge wrote:ska montera ihop min motor och kopte glyco h973/7 std
pa halften av halvorna star det 2626 och andra halften 2598.. ser ingen skillnad pa dem, men funderar om ena ska vara i overfall och andra numret i blocket ? vilket isafall? fick inte med nagot papper om det heller..
De skiljer på lagrena.
/ Mvh
Posted: 05 Jun 2010, 22:16
by Pitbull
fregge wrote:vad ar skillnaden da ? upptackte att jag hade 5st med ett nummer och 7st med andra numret, pa ena sidan av lager halvorna var det samma nummer men inte andra sidan,
funderar om det har nanting med tillverkningen att gora, typ for doms egen del se vilken produktions serie det kommer fran?
styrlagret hade samma nummer pa bada sidorna..
hmm.
Kan du ta en bild på dina lager?
Posted: 06 Jun 2010, 16:31
by bmw-slangen
Vet inte om det är någon skillnad, men pratar vi M30B35 (tex E34) eller M30B34 (tex E28)?
Vid monteringen av min M30B35 var det inte någon skillnad mellan ramlager - samma typ (röda) i block som i överfallen.
Däremot är det skillnad mellan vevlagren, blåa lager i vevstaken och röda lager i överfallet.
Notera ovanstående är med lager köpta från BMW.
Noterade noga detta då jag var osäker på hur dessa lager skulle monteras och frågade och diskuterade just detta en stund med verkstaden ute i Förenade Bil i Malmö samt även BMW i Stockholm.
Angående oljekanalen så kan jag kolla om jag har någon bild på hur original ramlager ser ut och sitter monterade i förhållande till oljehålet.
Posted: 06 Jun 2010, 16:52
by bmw-slangen
Här nedan är en inzoomning av en bild jag tog när jag hade monterat ramlager på min M30B35.
Det är en inzoomning från denna
http://www.exx.se/objects/ppf/8096.jpg bilden.
I bilden nedan tycker jag inte BMW original ramlager täcker halva oljekanalen iallafall - kanske en liten liten bit men inte halva iallafall.
Däremot tycker jag att BMW original ramlager med thrustwasher täcker halva oljekanalen.
Posted: 07 Jun 2010, 08:36
by bmw-slangen
Jo, det stämmer - skall vara olika lager för vevstakarna (blått i staken och rött i överfallet).
Färgerna anger tillverkningstoleranserna (det har alltså inget med överdimensionerade lager eller dylikt). Kommer inte ihåg vilka tillverkningstoleranser blått respektive rött betydde, men det var olika och de skulle sitta som jag nämnde ovan.
Varför och hur viktigt detta är vet jag inte. Så det fanns alltså INGA instruktioner/information alls medskickat de Glyco lager du köpte? Köpte du både ramlager och vevlager från Glyco? I vilket fall som helst så kommer din motor gå fint många många tusen mil - för så stor inverkan skall det inte ha vilket lager man sätter vart när det gäller vevstakarna.
Det "suget" du känner är till största sannolikhet normalt och bör inte ha något med om du råkat montera vevlager i staken istället för överfallet och vice versa.
Posted: 07 Jun 2010, 11:33
by ragge_c
gäller detta även m50 ? dragit i hop våran med glyco lager från ppf,
Posted: 07 Jun 2010, 12:25
by bmw-slangen
Jag har för mig att M50 motorn har liknande färgkoder på sina vevlager och samma procedure - dvs en viss färgkod i staken och en annan i överfallet.
Rekommenderar att någon här eller PPF tar kontakt med Glyco och hör med deras supportavdelning vad som gäller, då får vi det utrett och vet med säkerhet vad som gäller - för just nu gör jag massa antaganden och educated guesses
Posted: 07 Jun 2010, 13:18
by Pitbull
Motornord säljer väl Glykos lager?
Deras M30 skiljer det inget när det gäller vevlager.
Ringde till Motornord bara för att dubbelkolla med dom.
Och de stämmer att det inte skiljer ngt på halvorna till M10/M30.
/ Mvh
Posted: 08 Jun 2010, 15:39
by Pitbull
Min maskin har då funkat så din lär också göra de!
Lycka till med bygget.
/ Mvh