Page 1 of 1
K-sport, berätta för en chassie dum.
Posted: 04 Jun 2010, 05:14
by peppe
Hallå!
Bror har ju K-sport på sin E30i och jag undrar lite hur man göra och hur funka?
Bak tex, där du kan både skruva på fjädern och på dämparn, höja och sänka alltså?
Samma sak fram, höjer man och sänker på dämparn stora skruvningarna där eller?
Jag har ingen koll på sådan här skit, men jag vet att min bil gick då rakt och fint då jag satte ihop den. Den här k-sport raketen går ju inte att köra trots hjulinställning.
Mvh
Posted: 04 Jun 2010, 07:58
by Franzén
Du lär kunna få helt entydiga svar på din fråga om du ställer den på Rejsa.nu.
Alla väghållningsonanister håller till där.

Posted: 04 Jun 2010, 08:21
by peppe
Alla som köpt ksport här kan ju inte vara lika novis som jag och micke
Jag vill veta vad som händer då man skruvar i dom. Om man höjer på fjädern bak ska man höja på dämparen bak lika mycket osv.
Mvh
Posted: 04 Jun 2010, 08:30
by Wiell
Franzén wrote:Du lär kunna få helt entydiga svar på din fråga om du ställer den på Rejsa.nu.
Alla väghållningsonanister håller till där.

du glömmde att man ska öhlinar eller sellholm ben för att vara intressant med.

Posted: 04 Jun 2010, 10:56
by markus
Jag fattar inte riktigt. Du kan ju inte "höja" eller "sänka" dämparna du ställer hårdheten i dämpare och det kan du göra oavsett hur mycket fjädrarna är sänkta eller höjda. Så i teorin kan du åka med fjädrarna uppskruvade så högt du kan men ändå åka med dämparna på hårdaste eller mjukaste läget och tvärt om.
Posted: 04 Jun 2010, 11:07
by GraveDigger
Yes, för att ställa hård/mjukhet används den långa insex åvanifrån.
bak ställde jag höjden på fjädrarna sen skruvade jag dämparna så att fjädringsvägen är i mitten i "viloläge"
fram sitter fjädrarna samma höjd som från fabrik och bara justerat igenom att skruva hela paket,
hoppas du blev lite klokare
Posted: 04 Jun 2010, 16:48
by peppe
Riktigt så korkad är jag inte Markus
GraveDigger: Ja, precis det var lite det jag var ute efter. Om man höjer max så kan man ju låta fjädervägen vara i mitten som du tex säger.
Hårdheten är inga problem riktigt, då dom går att justera så pass lite i vilket fall.
Mvh
Posted: 04 Jun 2010, 17:52
by markus
Haha nu fattar jag vad du tänkte på

Posted: 04 Jun 2010, 19:04
by GraveDigger
har inte tagit nånbild hur de ser ut på mitt annas hade det nog hjälpt

Posted: 04 Jun 2010, 19:34
by Grefven
att höja och sänka dämparen bak är väl för att inte fjädern ska vara glapp i sitt läge. det har väl ingen annan funktion?
Posted: 04 Jun 2010, 20:16
by markus
Det står i bestrivningen man får med att dämpare ska vara i mitten av sitt slagläge när bilen står nersänkt på marken. Iaf stoge det så till mina XYZ och skulle tro det är så till alla "kina" coilisar.
Posted: 04 Jun 2010, 21:02
by GraveDigger
läste aldrig instruktionerna, tog nästan för givet kan ju inte funka så bra om dom är i botten/topp vid nersänkt :p så de stämmer säkert att de ska va så te k-sport med
Posted: 10 Aug 2010, 21:26
by Blomgren
markus wrote:Det står i bestrivningen man får med att dämpare ska vara i mitten av sitt slagläge när bilen står nersänkt på marken. Iaf stoge det så till mina XYZ och skulle tro det är så till alla "kina" coilisar.
Står helt still nu.. Hur mäter man detta enklast?
nu så står fjädern i bott och dämparen i kortaste läget. kanske är bra?

Posted: 10 Aug 2010, 21:47
by pizza
Du sänker/höjer genom att skruva stora på benen ja, men alltså VARFÖR åker alla med coilisar på gata/bana? Helt meningslöst om man inte kan justera dom, som man bör göra på våg, å så lär man ställa om dom på alla banor man kör om dom ska göra nytta, nej, scyssta dämpare å riktiga sänkfjädrar så har man grym väghållning.
Coilisar i rent sänkningsyfte är ju helrätt, när utseendet kommer först å väghållning i andra hand.
På dragrace bil, klockrent.
Bara min tanke, man måste va duktig satan för å ha nytta av coilovers på en banbil.
Pizza