Page 1 of 1

Zigges E36/325 Turbo "fuskturken" - såld

Posted: 30 May 2010, 22:39
by funten
Då var det dags igen för ett E36 projekt efter E30in.

Var och köpte en bil med snurra i redan, dock väldigt/skit dåligt byggt. Fungerar inte ens. Tanken är att sätta ihop grejerna rätt och köra det med MS.


Recept:
M50B25 Vanos
Kina snurra int WG
SPA Grenrör
Megasquirt


Image

Då var det dags och mecka!

Posted: 30 May 2010, 23:06
by M-techer
Den röda i kristianstad?

Posted: 30 May 2010, 23:08
by funten
M-techer wrote:Den röda i kristianstad?
nej min är svart. snart kanske mattsvart. och den kommer från Sthm.

lägger upp bild imorgon!

Posted: 27 Jun 2010, 20:21
by funten
Update!

Har ev fått tag i ett friskt chassi.

Har börjat på att plocka ner bilen.

MS införskaffat! - Fungerade bra sist för mig. Skillanden är att jag har 6 steg i denna.

Rullande landsväg/effektmätning ordnad! - Bilen ska upp på den sen! Tar dock ett tag tills dess.

Posted: 08 Jul 2010, 21:48
by funten
fick stanna mitt i nerplockningen eftersom han som skulle sälja karossen backade ur och nu står jag med skägget i brevlådan.

hittade sen en compact och ändrade min projektidee men hissade upp den och den var totalt rost angripen överallt, stått i saltbad? så det blev inget med det!


Panik nu! ingen som har en kaross stående utan motor? :)

Posted: 22 Jul 2010, 22:36
by funten
har hänt lite grejer nu på senaste. Det gamla röret är nerplockat, har rengjort alla gängor i toppen samt satt i nya pinbultar.

Image


svarvade mutter för bredbandslamdan med fin plugg. :)

Image


gjort täckbricka på grenröret eftersom jag ska köra med intern WG.

Image



imorgon blir det att bygga om turbon den var för stor så jag ska flytta WG.n 6cm och göra ett fäste. för att allt ska få plats o passa. Övrigt, svetsa om retur, fixa laddtrycksröret, titta på downpipen

Posted: 24 Jul 2010, 11:30
by funten
Nu sitter grenröret och turbo på! Har även fixat olje-tillförsel, retur och lite slangar till laddtrycks styrningen.


Har byggt om turbon, eftersom WGn tog emot i blocket.

Image



Resultatet, nya fästet. Har flyttat in WG + backat den 6cm, Nu ligger den 0,5-1cm ifrån block och motorfäste, goda marignaler!:

Image

Posted: 24 Jul 2010, 19:42
by funten
Startad idag!

Tryckrör, downpipe, avgassystem, uttag för bredbandslamdan förberedd.

Bommade lite i början, samt ett läckage insuget!, som ska fixas till. Kör nu med "Turbochip", tillfälligt för att starta upp och se så allt fungerade. Spannloss i 2an, bettade i 3an.

Ska montera MS i veckan hoppas jag på, går några timmar åt det!

Posted: 01 Aug 2010, 16:13
by funten
Har hänt lite grejer sedan sist
Image


x Nya stift
x Ny vetlikåpspackning
x Laddtrycksreglering


Konstigt att bilen gick när det såg ut såhär:
Image

Bättre efter, och denna gången åker kåpan på direkt:
Image

Posted: 01 Aug 2010, 17:00
by odd
antar att det är olja i stift hålet, olja leder inte ström utan isolerar ist. så bilen går lika bra endå.
men sen är de ju inte så ultimat direkt, bättre när de e rent och fräscht. :P

Posted: 01 Aug 2010, 17:43
by funten
odd wrote:antar att det är olja i stift hålet, olja leder inte ström utan isolerar ist. så bilen går lika bra endå.
men sen är de ju inte så ultimat direkt, bättre när de e rent och fräscht. :P
nej det är/var vatten. mitten-plåten satt inte monterad mot torpeden så det har runnit rätt ner, och plast kåpan var inte på heller. :/

Posted: 01 Aug 2010, 18:58
by odd
ja då e de faan inte lika bra :lol: