Page 1 of 2

Posted: 30 May 2010, 17:27
by M-techer
Kolla vevlagerna.

Posted: 30 May 2010, 18:33
by ragge_c
har du bara varmkört den o inte vart ute o lekt med den, så e det nått stort fel om lagrena går ner sig så fort, flyttat om lageröverfallen ?
1 bar i tryck på varm motor på tomgång e helt ok,

Posted: 30 May 2010, 21:39
by bmw-slangen
När du monterade ihop motorn sist, kände du då att vevaxeln (utan kolvar monterade) roterade hur lätt som helst utan att vara det minsta "notchig"? Och lätt att dra runt även när du monterat kolvarna?



När jag monterade ihop min M20B23 sist så lyckades jag på något magiskt sett blanda ihop ett par vevstaksöverfall (trots att jag varit toknoggrann vid demontering med märkning och dylikt så slarvade jag vid monteringen).

Iallafall så märkte jag att den var fruktansvärt trög att dra runt vid vissa lägen. Blev misstänksam men var ju 100% säker att jag monterat alla överfall rätt. Men kunde med hjälp av foton jag tagit innan demontering konstatera att jag monterat ett par vevstaksöverfall fel och även kunna se hur de skulle sitta...

Posted: 30 May 2010, 21:53
by Viper89
Hade exakt samma problem med mina blåa och jag bytte oljepumpen utan resultat. Jag rev ur motorn idag, har inte hunnit kolla men alla har satt sina pengar på ringlanden, eller ringarna.

Posted: 30 May 2010, 22:22
by M-techer
Smorde du in allt vid montering?

Oljepump, lager och hela baletten?

Posted: 30 May 2010, 22:44
by niiklas_m535
hade eller har precis samma problem på min och de var för att jag satt vevlager överfallen i fel ordning, eftersom de är arborrat så måste man ha dom i rätt ordning annars blire lågt oljetryck som övergår till inge oljetryck och lagerras som följt fick jag lära mig :(

Posted: 31 May 2010, 09:34
by Snekast
Var spelet i lagrena lågt eller högt på de 2?

Inget som skillde sig mot de andra?