Page 1 of 5
Ni med pyramidringar, se hit! (Läkage och andra problem)
Posted: 29 May 2010, 14:39
by peppe
Hallå!
Hur mycket eller lite brukar ni köra innan ni efterdrar? Själv så tycker jag att det är bra om maskin fått puttra och blivit varm, men vi har lite delade meningar här i garaget just nu, ni kanske kan berätta hur ni gör?
Mvh
Posted: 29 May 2010, 14:45
by peppe
Någon som brukar lägga på tryck innan efterdragning?
Posted: 29 May 2010, 15:06
by Jørg1e30
Jeg starta min og lot den gå på tomgang til den ble drift varm. Så venta jeg til neste dag og etterdro. (s38b36) Og den er tett og fin.
Posted: 29 May 2010, 17:03
by peppe
Ja, det var inte många som kör med pyramid här inte. Vi drar iaf skiten nu och åker och snyter.
Posted: 29 May 2010, 17:29
by M3JONAS
Jag brukar köra maskinen redigt varm men försöka att inte ladda för mycket. Sen är det bara in och dra medans det fortfarande är vamt.
Tror iofs att behovet av efterdragning till stor del beror på utformningen av ringarna.
Posted: 29 May 2010, 18:36
by ramberg
Efterdragning gör man oavsett efter en varmkörning.
Jag skulle inte belasta en motor som nyss är ihopskruvad, utan ut och varmkör utan laddtryck och köra in den några mil.
Byt olja och sen ut mappa och ladda på.
Posted: 29 May 2010, 19:44
by Nisse Järnet
Jag kör runt lugnt som fan och väntar tills oljetempen är uppe i 70-80 grader sen efterdrar jag dagen efter.
Posted: 29 May 2010, 21:21
by peppe
Den fick gå varm några gånger här på gården, sedan kallna, och sen drog jag. Samma som på alla andra motorer jag pysslat med.
Och det verkar funka, den mår bra på 1bar så jag tror det är lungt, inkörning vad är det?
Mvh
PS. 1bar är låga laddtryck.
Posted: 29 May 2010, 21:53
by Grefven
Jag låter dn gå på tomgång tills den är varm. Sen efterdrar jag när den svalnat dagen efter.
Posted: 29 May 2010, 22:37
by _anders
Bør vel vente til den blir kald før man etterdrar ja iallefall
Posted: 29 May 2010, 22:43
by Wrangler
Det är ju så att när man monterat ett skruvförband så måste materialet "sätta sig" att alla ytjämnheter ska planas ut runt skruvförbandet, och visst så har ju värme en betydande faktor i materialet, vid vanlig montering av skruvförband så brukar man efterdra inom en viss tid.
Står mycket bra med information om skruvförband mm här, läs skruvar teorihäfte sidan 16 om sättning
http://www.mechanics.iei.liu.se/edu_ug/ ... sning.html
Posted: 30 May 2010, 02:03
by peppe
Det vi gjorde funkade i praktiken, men det verkar som att dom flelsta är inne på samma linje, vi väntade dock inte tills dagen efter, kall motor efter en pizza så var saken löst.
Och det verkar funka
Tack iaf.
Posted: 30 May 2010, 19:59
by Micke_e34
Tänkte precis ställa samma fråga, men då slapp man starta tråd då!
Min har stått å puttrat på tomgång till arbetstemp. så antar att det bara är att efterdra då...
Mvh
Posted: 30 May 2010, 21:35
by s2_i_e30
startade och körde ett par mil med min s50 utan att ladda, så den blev riktigt varm och go, sen rev ja allt och drog allt igen.
Posted: 30 May 2010, 21:50
by e30 tic
skal til å dra på min nybygde m20 med pyramide, hvilket pakningstoff har dere best erfaring med?
(har tilgang på alt av loctite sine)
Posted: 30 May 2010, 22:41
by Micke_e34
e30 tic wrote:skal til å dra på min nybygde m20 med pyramide, hvilket pakningstoff har dere best erfaring med?
(har tilgang på alt av loctite sine)
Berners packningssilikon rekomenderade bäckis och det står väl även i bruksanvisningen man får med.
Posted: 30 May 2010, 23:57
by e30 tic
ja det er riktig det, Berner silikon finner ikke jeg i Norge, og ppf svarte bruk hvilken som helst annen silikon....