Page 1 of 5
Hockne´s 242 M50B25
Posted: 28 May 2010, 05:28
by hockne
Dyslektiker
Märke & modell
Volvo 242 DL
Årsmodell
1975
Bild
Så såg bilen ut på annonsen
Men så såg den ut efter att jag hade hämtat den, här är den ny bes utan anmärkning
Så ser det ut med M50in
Mätarställning
30 000mil när jag tog ur B20
Effekt & vridmoment
192 hk / 250 Nm
Prestanda
Syfte
Bara ha kul med bilen & ha något att göra!
Motor
Bmw M50B25 vanos (525 -93)
Bränslesystem
98
Bosch 044
PPF Fuelrail -Blå, skulle vilja ha en svart.
Btr
45 liters fuelcell
Växellåda & kraftöverföring
Växellåda kommer från Bmw org
Kaross
Hål borrad lite överallt
Chassi
OMP Fjäderbensstag
Väghållnings-kit
Sänkt
240 Turbo bromsar Ventilerade Skivor
stålomspunna bromsslangar
Fälgar & Däck
17" plåt fälgar
Inredning
2 st kolfiberstolar (Raidopower), snapp off ratt med nav.
Elektronik & Stereo
megasquirt v3
extra funktioner:
* 4 bars mappsensor
* launch controll
* boost controll
* fläktstyrning
* varvräknare
* switch tabels (dubbla mappar)
Mätare:
Oljetryck
Oljetemp
Laddtryck
Vattentemp
Volt
Bredbandslambda (AEM)
Framtidsplaner
Att den ska rulla, sen kanske man vill ha turbo i den.
Men det blir senare.
*Att göra lista*
Rost laga.
Lacka om bilen.
Fixa till alla bucklor
Riva ner allt igen och sen snyggast till och svetsa så man får lite hårdare chassi.
Turbo
Bur - Guss
Ska på med RC kit som ligger i garaget, men det blir senare.
S60R Bromsar
Mål
Bus bil, budget bygge
Övrigt
Har just köpt lägenhet & håller på att renoverar den,
så just nu får det här bli ett budget bygge.
Alla Tips och råd är bra.
Posted: 28 May 2010, 06:03
by hockne
Jag ska köra på E85 men vad ska jag köra på för spridare?
Vilken Cooperring packning ska jag ha? Jag ska ju inte köra turbo nu men jag vill slippa byta sen.
Nu vill jag bygga och kunna köra sugis men sen ska jag bara kunna hänga på en turbo, går det? Eller måste jag ha nya spridare?
ARP topplock pinnbultsats ska köpas !
Hoppas att man kan få lite hjälp
Mvh
Posted: 29 May 2010, 16:51
by hockne
Imorgon ska Alleex (evo) komma och hjälpa mig med MS,
det är typ det som är kvar.
Eller lite mera är det:
* Avgassystem
* Soppa slangar från torpeden till Fuelrail
* Sätta i plastrutorna
* Dra åt allt
Det lär ju vara mera som man har glömt,
men just nu kan jag inte komma på något.
Jo hälla i OLJA !
Sitter och funderar på vad man ska ha för spridare,
men det för väl bli org just nu.
Nu blir det fixa lite flera bilder med.
Posted: 29 May 2010, 17:48
by PegiPax
Kommer säkert bli as rolig =)
Vad väger en 240 med M50 ?
Posted: 29 May 2010, 18:01
by hockne
PegiPax wrote:Kommer säkert bli as rolig =)
Vad väger en 240 med M50 ?
Ja du bra fråga, har inte fått upp den på en våg en.
All asfaltsmatta är ur rensad, sen så är det hålborrat.
Volvo 242 väger kanske runt 1400kg men vad bmw motorn väger vet jag inte.
Posted: 30 May 2010, 10:25
by Jag Heter Jimmy
Har för mig att jag läste nånstans att en m50+ZF låda bara väger ca 170kg. Kan de stämma?
Fränt bygge btw!
Posted: 30 May 2010, 11:00
by Christian.N
PegiPax wrote:Kommer säkert bli as rolig =)
Vad väger en 240 med M50 ?
Ja tittar jag i papprerna på min 242 så ligger tjänstevikten/skattevikten på 1350kg så dom är inte så tunga =)
Hoppas det går bra med sprutet nu så du kan rulla förbi här med Volvon nästa gång kanske
Posted: 30 May 2010, 11:12
by hockne
Jag Heter Jimmy wrote:Har för mig att jag läste nånstans att en m50+ZF låda bara väger ca 170kg. Kan de stämma?
Fränt bygge btw!
Kanske stämmer. Den kommer vara lätt i bak ändå
Christian.N wrote:
Ja tittar jag i papprerna på min 242 så ligger tjänstevikten/skattevikten på 1350kg så dom är inte så tunga =)
Hoppas det går bra med sprutet nu så du kan rulla förbi här med Volvon nästa gång kanske
Hoppas på att han kommer snart så man får igång bilen
Posted: 30 May 2010, 20:08
by hockne
idag vart det inte så mycket gjort, måste köpa lite saker. Och nu vet jag vilka kablar som ska vart, så imorgon får man handla: kabel, relän, slang. Sen va det inget mera. Så i morgon blir det till garaget och löda.
Posted: 20 Jun 2010, 18:20
by hockne
Har inte skrivit så mycket, men håller på att renoverar lägenheten.
Så har inte hunnit varit i garaget så mycket,
men nu hoppas jag att man får komma ut lite mera.
Har köpt en ny varvräknare. (bilder kommer snart)
Ska köpa en bredbanslambda men vet inte vilken man ska ha,
förslag? ( ska vara till MS )
Just nu är det 3 kablar, kylarslangar, sätta fast batteriet, skruva ditt fästet till växellådsstaget, 1 slang till returen. Sen ska det vara klart för att starta bilen. Hoppas jag
Ska försöka komma upp med lite nya bilder snart.
Posted: 20 Jun 2010, 18:47
by Grooverhound
Ser skoj ut.
va har du använt för kardan?hört nått om att 940 med m90 låda ska passa om man hänger i m50.
å vilken sump e36 lr e34?=)
Posted: 20 Jun 2010, 19:24
by hockne
Grooverhound wrote:Ser skoj ut.
va har du använt för kardan?hört nått om att 940 med m90 låda ska passa om man hänger i m50.
å vilken sump e36 lr e34?=)
oljetråg från e36
kardan från 240 turbo och 740 turbo.
Kommer inte ihåg vilken det va som skulle vara vart bara
Men dom sitter där
Tackar.
Posted: 20 Jun 2010, 20:28
by Grooverhound
okok nice=) har för mig ja läst att bakre kardan ska va 240 å främre 740 lr 940 då=)
Posted: 27 Jun 2010, 02:50
by hockne
Nu är alla kablar kopplade och klara. ( 1 kabel vet jag fan inte var den ska en original Volvo 240 kabel som sitter vid tändlåset i "rosen" den är röd/vit, någon som vet vart den ska ?)
Det som är kvar nu att göra är:
slangar till kylare
Slang till returen ska kopplas in till Btr och till rail.
Koppla på batteri
Sätta in instrument panel & stolar
Koppla in alla mätare
Glömde ju avgassystem ska byggas med, va inne på turbo ett tag men det för bli i vinter.
Vet än inte vad jag ska ha för hastighets mätare, skulle vilja ha en autometer men hittar ingen som visar km/h. Vill få tag på en autometer sport-comp monster för det har jag till varv. Tips?
Nej nu blir det till att åka hem från garaget och sova en liten stund,
sen blir det till hjula och köpa lite saker, hoppas bara att dom har öppet.
Bye bye
Posted: 17 Aug 2010, 22:11
by hockne
Nu lever den, ska mappas och fixa lite.
Posted: 18 Aug 2010, 09:58
by Rikard B
hockne wrote:Nu är alla kablar kopplade och klara. ( 1 kabel vet jag fan inte var den ska en original Volvo 240 kabel som sitter vid tändlåset i "rosen" den är röd/vit, någon som vet vart den ska ?)
Det som är kvar nu att göra är:
slangar till kylare
Slang till returen ska kopplas in till Btr och till rail.
Koppla på batteri
Sätta in instrument panel & stolar
Koppla in alla mätare
Glömde ju avgassystem ska byggas med, va inne på turbo ett tag men det för bli i vinter.
Vet än inte vad jag ska ha för hastighets mätare, skulle vilja ha en autometer men hittar ingen som visar km/h. Vill få tag på en autometer sport-comp monster för det har jag till varv. Tips?
Nej nu blir det till att åka hem från garaget och sova en liten stund,
sen blir det till hjula och köpa lite saker, hoppas bara att dom har öppet.
Bye bye
röd vit är varvräknar kabel,om man har original rovan i
Posted: 18 Aug 2010, 13:35
by hockne
Snart blir det en liten film på bygget.
Känns så skönt att det börjar hända något med bilen
Nu blir det ut och fixa vidare lite.