Page 1 of 2

vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 27 May 2010, 07:04
by e30 tic
klarer den lille å justere ladetrykk på 2 stk små garret gt25 eller skal jeg ha den store ventilen?

Posted: 28 May 2010, 13:05
by Bmwandreas
Ja men har du inbyggda wastegates måste man laborera med små strypningar i slangarna.

Posted: 28 May 2010, 15:03
by e30 tic
ja innebygde, får svarve litt strupninger da.. 1mm hol er bra?

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 14 Aug 2011, 00:20
by Aplars
Hej!

Låna denna gamla tråden lite:

Jag har också lite frågor om Vipec och bla laddtrycks styrningen och hur man styr/mappar den ifrån programmet.
Har försökt att leta efter och titta i teknisk dokumentation för både V44 och 88 och får inte fram någonting!

PMW reglerar styrdonet en magnetventil?
Vad kan man ställa in från programmet förutom laddtryck/varvtal? Har det PID reglering av ladtrycksuppbyggnaden?
Är både tändning och bränsle fullt sekventiellt?
Vad för olika mappar finns utöver standard som bränsle, tändning, laddtryck? Kallstartsmapp? Spikningsmapp?


M.V.H.

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 14 Aug 2011, 17:43
by Bmwandreas
Ladda hem programmet så får du kika igenom. Den har allt du skriver och mkt mer.

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 14 Aug 2011, 22:35
by Aplars
Tackar för svar!

Och det programmet kan man ladda ner gratis var då?

M.V.H.

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 14 Aug 2011, 22:47
by Bmwandreas
http://www.vi-pec.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 03 Sep 2011, 06:59
by Andreas K
var 1mm hål lagom i slangen?

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 11:01
by Sandén
Kan man styra ladd efter hastighet eller ladd på olika växlar? Vore smutt o kunna stega det med lågt ladd på 1an och 2an sen mosar man på liksom

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 11:20
by JohanH
Sandén wrote:Kan man styra ladd efter hastighet eller ladd på olika växlar? Vore smutt o kunna stega det med lågt ladd på 1an och 2an sen mosar man på liksom
Svar ja - har precis pratat med Ärtan om det. Någon form av hastighetssignal behövs alt något som känner av vilken växel som ligger i.

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 11:30
by Sandén
JohanH wrote:
Sandén wrote:Kan man styra ladd efter hastighet eller ladd på olika växlar? Vore smutt o kunna stega det med lågt ladd på 1an och 2an sen mosar man på liksom
Svar ja - har precis pratat med Ärtan om det. Någon form av hastighetssignal behövs alt något som känner av vilken växel som ligger i.
Kan man inte använda sig av org signalen från diffen?

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 14:35
by Bmwandreas
Jajemen, bara ta signalen från instrumenthuset. Har för mig den är brun/röd

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 16:19
by Sandén
Bmwandreas wrote:Jajemen, bara ta signalen från instrumenthuset. Har för mig den är brun/röd
Ok fint! Ställer man hastighet då i vipecet sen vilket ladd man vill ha tex upp till 80km/h? Eller hur funkar det?
Antar man får kika hur fort bilen går på växlarna för o kunna ställa in värderna för den känner ju inte av vilken växel man använder. Kan man köra antispinn med på nått vis?

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 16:22
by Bmwandreas
Ja precis så gör man. Antispinn blir svårare då lär du koppla in ett bakhjul och ett framhjul

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 16:27
by Sandén
Bmwandreas wrote:Ja precis så gör man. Antispinn blir svårare då lär du koppla in ett bakhjul och ett framhjul
Ok får kika på detta till nästa säsong då =) Eller har man nått o hämta på det tidsmässigt? Svårt att få det o lira?

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 18:09
by Bmwandreas
På strippen är det fullt mos från början som gäller. De första 100 metrarna är viktigast. Bygg om bilen istället för att sänka effekten:)

Re: vipec sin ladetrykkstyring

Posted: 11 Oct 2011, 18:55
by Sandén
Bmwandreas wrote:På strippen är det fullt mos från början som gäller. De första 100 metrarna är viktigast. Bygg om bilen istället för att sänka effekten:)
Ok läste nått om att björk med supran stegrade laddet o körde bra mkt fortare..

Haha bygg om o bygg om ;) Får trycka in 28x10 et drag o avo dämpare så får vi se hur långt det räcker =) Kan ju labba lite med det på gatan kankse iaf o se om man inte spinner bort sig så mkt!