Page 1 of 1
E30, Diff
Posted: 23 May 2010, 20:54
by mikael_st
Eftersom jag har förstått att e30 325 TOURING inte är diffad så får jag kasta bort den bakaxeln. Söker nu då en "diffad klump"
Vad jag är ute efter vet jag inte riktigt
Något som passar bra med S50B32 motorn / ZF lådan.
Har hört att Z3 M klumparna ska vara bra och passa bolt-on. Så något som funkar söker jag.
mikael.wilhelmsson86@gmail.com
mvh Mikael
Posted: 23 May 2010, 21:11
by Bmw*Alex
kolla för att vara säker . kan vara en diffad.
mvh
Posted: 24 May 2010, 07:14
by aelget
Är det stora 188-huset du har och den fungerar är jag intresserad av att köpa!. Spelar ingen roll om den inte är diffad...
Mvh
Jonas R.
Posted: 26 May 2010, 11:30
by mikael_st
Hur ser jag vad jag har. Klart jag kan sälja den då. Letar fortfarande en fetare diff. Skriv vad ni har. Mvh
Posted: 01 Jun 2010, 18:15
by mikael_st
Söker fortfarande diff
Posted: 01 Jun 2010, 18:32
by aelget
vad ska du ha för din då ? =)
Posted: 01 Jun 2010, 21:59
by mikael_st
Ska kolla först om det är 188a huset som du ville ha. Men ge mig ett bud
Posted: 09 Jun 2010, 10:38
by mikael_st
Upp ! letar fortfarande
Posted: 09 Jun 2010, 15:13
by Franzén
Vet du vad du vill ha Mikael?
Det finns slutväxlar (diffar) med ganska många olika utväxlingar som passar din bil.
Vad har du för motor och låda?
Vad har du för diff idag?
Hur upplever du den diffens utväxling?
Vad skall du göra med din bil, bana, strippen eller brukskörning?
Skall den tåla fett med mos eller skall du köra en originalmaskin?
Det finns diffar som kallas "168 huset" och "188 huset".
Dessa två olika benämningar beskriver storleken på huset och kronhjulet.
Det finns även "210 huset" men det passar inte på din bil utan stora modifieringar.
När du besvarat dessa frågor för dig själv så kan du mycket lättare leta efter en diff som passar just din bil och dig som förare.
Posted: 09 Jun 2010, 15:22
by mikael_st
Som jag skrev så har jag S50B32 motorn med ZF lådan.
Skulle vilja ha en 3,64 tex, eller "lägre ratio" Ingen 4,10 tex. Egentligen vilken som bara den är diffad
Posted: 09 Jun 2010, 15:43
by Franzén
Men man kan inte bara säga så...
"vilken som helst bara den är diffad"
Dels är ALLA slutväxlar "diffade" och dels blir din bil helt rubbad att köra om du får på en skum utväxling.
Med den motorns effekt och den lådan hade jag personligen valt en lamelldiff med utväxling från 3,46:1 till 3,73:1.
3,91 eller högre gör att du utan vidare kan skippa ettans växel.
Du kan starta på tvåan och hoppa direkt till fyran.
Maxvarv når du vid 180-190 redan.
Posted: 09 Jun 2010, 17:18
by mikael_st
Ja jag skrev ju 3,64 och menar lsd diff.
Vill gärna inte ha högra ratio än 3,64.
Skrev iofs också att jag sökte Z3M klumpen tex