Page 1 of 1
excentrisk bussning eller inte?
Posted: 22 May 2010, 19:37
by Chrillej82
Hej!
Vad är skillnaden mellan powerflex bärarmsbussning och powerflex bärarmsbussning excentrisk?
//chrille
Posted: 22 May 2010, 20:45
by m_ellisson
Dom excentriska har inte hål i mitten utan är ´´justerbara``!
Jag hade tagit dom vanliga powerflex....
Posted: 23 May 2010, 00:11
by r.ivars
tar du exentriska kan du justera castern.. det är altså vart i hjulhuset hjulet hamnar.. om det hamnar mer mot karossen eller mer framåt mot fronten..
man brukar sätta exentriska bussningar för att få fram hjulen, då blir bilen mer direktstyrd och fin..
Posted: 23 May 2010, 08:18
by Chrillej82
ok, tackar för bra svar! Blir nog dom vanliga som ska inköpas...
Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?
mvh//Chrille
Posted: 23 May 2010, 09:08
by johankihl
Chrillej82 wrote:ok, tackar för bra svar! Blir nog dom vanliga som ska inköpas...
Eller är det bättre att ha dom excentriska vid t.ex. drifting?
mvh//Chrille
Absolut... Du kommer att vilja ha mer caster om du ska svänga. Den enskilda modifieringen gör inte bilen till en STCC bil men är absolut något du bör ändra på om du söker väghållning. Caster fungerar som gaffelvinkeln på en motorcykel. Är vinkeln stor, som på en chopper, blir den jobbig att styra men stabil i höga farter. Med brant vinkel som på en sporthoj blir den direktstyrd och lite fladdrigare i fart. Kan översättas ganska skapligt på en bil med.
Posted: 23 May 2010, 23:16
by GraveDigger
Jag satsade på exentriska när jag endå skulle byta, fast i delrin då
Posted: 10 Jun 2010, 22:13
by rishögen
Powerflex excentriska är ställbara... men bara en gång. De har urtag för bärarmen i den tjocka delen nertill på bilden som gör att den delen måste sitta i ett fast läge. Man kan justera den lite genom att rotera ytterdelen men då måste man pressa ur den ur bussningsfästet och då går den lätt sönder. Den delen är nästan hård som plast.
De är inte lika excentriska som original M3 bussningar heller. Max caster får du av de i delrin men då tappar du lite av e30:ns berömda komfort
Posted: 10 Jun 2010, 22:17
by FugitivE
Finns ingen komfort i en e30
haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Posted: 11 Jun 2010, 21:52
by rishögen
FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30
haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen
Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Posted: 13 Jun 2010, 19:25
by Pelle Persson
rishögen wrote:FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30
haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen
Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
Posted: 13 Jun 2010, 23:25
by rishögen
Pelle Persson wrote:rishögen wrote:FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30
haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen
Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
Å fasen. Hur menar du med att de separerades? Var det ytterdelen som släppte ur fästet?
Jag monterade M3-bussningarna idag. Vart lite bökigt att dra in dem på bärarmen när de satt på men det gick till slut. Känns klart hårdare än p-flex excentriska.
Jag har en uppsättning std-e30 p-flex över om någon här är intresserad. (inte de tvådelade excentriska som vi ratat)
Posted: 15 Jun 2010, 20:14
by Pelle Persson
rishögen wrote:Pelle Persson wrote:rishögen wrote:FugitivE wrote:Finns ingen komfort i en e30
haha
Körde på excentriska bussningar när jag hade bilen rullandes, och det blir det igen sen när den ska ut igen!
Mvh
Precis, om det finns det så är det fel på bilen
Jag skickade tillbaka mina p-flex och köpte M3 original. De har en stålhylsa runt hålet för bärarmen och gummit har inte hål som std e30s. Känns minst lika hårda som p-flex och kostar 340 kr/paret. Nu behöver jag inte pissa mer på p-flex. Övriga e-30 bussningar från dem verkar ok.
Då kan jag fortsätta pissa på p-flex.
Jag har lyckats separera dessa bussningar vid 2st tillfälle. Första gången efter 2 dagars hektisk körande på knutstorp och andra gången efter 3st banträffar. Det blev bmws orginalbussningar efter det. Dom separera inte!
När det reklamerades så kände dom inte till att det hade hänt...vare sig vid första eller andra tillfället!
Å fasen. Hur menar du med att de separerades? Var det ytterdelen som släppte ur fästet?
Jag monterade M3-bussningarna idag. Vart lite bökigt att dra in dem på bärarmen när de satt på men det gick till slut. Känns klart hårdare än p-flex excentriska.
Jag har en uppsättning std-e30 p-flex över om någon här är intresserad. (inte de tvådelade excentriska som vi ratat)
Precis, det var ytterdelen som flög av musörat..
Det blev lätt glapp i framvagnen utan den delen
Re: excentrisk bussning eller inte?
Posted: 23 Apr 2012, 19:18
by Chrille D
Lyfter denna lite.
Jag ska ta tag i framvagnen nu och det är således dags att pressa i Delrin-bussningarna som legat och skräpat ett tag.
Dessa är excentriska.
Jag har inga dämpare hemma och några hjul har inte inhandlas.
Kan alltså inte prova och se var jag vill ha hjulet i hjulhuset.
Kan jag pressa bussningarna så det ger maximalt med caster eller är det någonting annat man måste ta hänsyn till?
Bilen är inget utställningsobjekt så funktion går före utseende.
Mvh