Page 1 of 3
Hårigare bromsar fram (och bak) på E30
Posted: 20 May 2010, 18:39
by Franzén
Har sökt en del på forumen men inte riktigt funnit vad jag söker efter.
Jag vill byta upp mig i bromsar fram på min E30.
Idag har jag Taroxskivor i originalsize och ATE bromsok med originalbelägg.
Visst, det tar bra, men helskägget kommer inte riktigt ännu.
Jag skulle vilja veta vad jag skall leta efter för ok och skivor där jag får högst smäll per krona och där det krävs minst ingrepp såsom spacers för skivans offset, adaptrar för oken eller nerslipade belägg för att passa.
Någon här sitter kanske på ett bra recept.
Posted: 20 May 2010, 19:07
by ZAK
Mitt Big brake kit är hyfsat lättgjort och behövs inga spacers.
Dock lite modds som behövs.
312mm skivor och M3 E36 ok.
Behövs bara en adapter till dessa.
Man kan även ha 4 kolvsok från bmw 7 serie i alu, men då behövs spacers.
Behövs även adapter till dessa.
Men som av en händelse så råkar det ligga sånt på hyllan här hemma
Har dock inte spacers så jag kunnat slutföra det sistnämnda projektet.
Ska bara orka dra iväg Cad filerna för att få adaptrana vattenskurna med.
Posted: 22 May 2010, 11:41
by bmw-slangen
Första steget är att du byter på prioritetsordningen mellan bromsskivor och bromsbelägg. Kör med standard (eller nuvarande bromsskivor) och bromsok men använd bättre bromsbelägg såsom CarboTech/Ferodo DS3000+03/Ferodo DS1.11/EBC Yellow eller liknande. Och bra kylning så klart. Det där kommer du långt på.
Nästa steg är ju att gå upp i storlek på bromsskivan. ZAK hade ju några bra förslag.
Är det någon som har någon erfarenhet av de mindre E38 bromsoken (4-kolv) monterade på en E30? Jag är något intressead av denna lösning då dessa bromsok passar till en lagom stor bromsskiva (316x28) samt de är i aluminium och kändes ganska lätta. Avsikten med mina bromsar är att de skall fungera bra på bana när de sitter monterade på en lätt E30. Jag bryr mig inte om utseende, bling eller dylikt - funktion är allt. Bromsok från de större E38 (som har flytande enkolvs ok) är nog inte intressant då skivan går upp till 334x32.
Passar 16" eller är det 17" som gäller för 4-kolvs oken till 316x28 skivorna? Flexar oken mycket?
Posted: 22 May 2010, 12:17
by Franzén
Jag har tänkt precis så som du föreslår men eftersom jag har bilen som bruksräser så finns det inte hur stort svängrum som helst rent ekonomiskt.
Eller rättare sagt, jag har inte planerat att plöja ner enorma summor i svindyra belägg till mina originalok med 48mm kolv och 260mm skiva.
Däremot skall jag lägga ner energi på att ordna så kylluften från airducts:en i fronten når skivorna på ett effektivare sätt.
Jag har upplevt värmefade vid något tillfälle när vi legat och jagat varandra på ödsliga vägar mitt i natten.
En obehaglig upplevelse må jag säga.
Mitt absolut första steg blir att prova SAAB belägg på en E30.
Enligt ritningen skall dessa utnyttja större del av skivans slityta.
Målet är dock att hitta en bra kombo som ökar dimensionerna något men som passar E30 med enkla medel.
Posted: 22 May 2010, 13:15
by bmw-slangen
Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Posted: 22 May 2010, 13:26
by Franzén
Zak och jag diskuterade lite om just fälgstorlekar och jag ser ju gärna att jag får över ett par 16 tummare.
Körde 17 förra året men det är för stort på en E30.
Zak trodde att hans melodi kunde gå att nynna på i ett par 16 tummare.
Posted: 22 May 2010, 17:16
by dude
Franzén wrote:Zak och jag diskuterade lite om just fälgstorlekar och jag ser ju gärna att jag får över ett par 16 tummare.
Körde 17 förra året men det är för stort på en E30.
Zak trodde att hans melodi kunde gå att nynna på i ett par 16 tummare.
jag åker med lika prylar som zak, s3 skiva på 312mm och m3/5 oken å adapterplatta.. enbart provmonterat men jag fick på mina 16tummare med 3-4 mm till godo.. 4 bultadade ac schnitzer (OZ) behövde dock spacers och de jag hade va 20mm men kan räcka med kanske 10mm..
hoppas på att det kommer lira fint.
Posted: 22 May 2010, 19:17
by erik@e30
Franzen! du är välkommen att testa mina bromsar som utan problem låser hjulen i vilken hastighet som bilen går i !
De e jätte tuft att göra formelEtt rök ur hjulhusen!!
Posted: 22 May 2010, 21:26
by ZAK
Om någon snäll själ har ett par spacers på 5, 10, 15, 20 mm
så kan jag kolla upp snabbt med 4-kolvsoken om det passar.
Kan låna ett par 16" fälgar med så får man svart på vitt om det passar.
m3 oken har jag bara provat 17" Så måste prova 16" med.
Men har sett bilder på 16" och 312mm skivor.
Posted: 23 May 2010, 10:27
by Livinloud
bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Posted: 23 May 2010, 10:46
by ZAK
Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Posted: 24 May 2010, 07:15
by erik@e30
Jag har 16" på bägge mina bilar & 312mm. en bil har et18 7"bred, Den andra har någon mega fälg som passar till renault med 25mm spacer oxå 7"bred
Posted: 28 May 2010, 16:25
by bmw-slangen
Intressanta saker!
Jo, 16" borde ju fungera på både 4-kolv och 1-kolv E38 oken - många av fälgarna till E38:orna är ju 16".
ZAK & Livinloud och andra : Om man vill använda E38 oken (utan spacer för 1-kolv, spacer för 4-kolv), hur gör man då med bromsskivor, fälgar och 4 vs 5-bultning?
Posted: 30 May 2010, 13:12
by Livinloud
ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Posted: 30 May 2010, 13:41
by ZAK
Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Posted: 30 May 2010, 14:21
by Livinloud
ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej
kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?
Posted: 30 May 2010, 14:25
by Livinloud
ZAK wrote:Livinloud wrote:ZAK wrote:Livinloud wrote:bmw-slangen wrote:Jag förstår - och håller med! Om bilen endast eller mestadels går på bana är dyra belägg ekonomiskt motiverbart. Men om bilen är samtidigt en helt vanlig bruksbil är dyra belägg inte det mest ekonomiska.
Då är nog det enda alternativet att - precis som du är på jakt efter - att gå upp i storlek på bromsskivor och på så sätt öka bromskraften.
Att köpa nya färdiga big brake kits ligger utanför iallafall min men antagligen även din budget (det är väl runt 10 KSEK klassen på det).
Därför låter ZAK:s förslag intressanta. De borde ju vara relativt billiga och till iallafall M3 E36 bromsoken bör det finnas ett stort utbud av bromsbelägg om man vill uppgradera dessa i ett senare skede. Jag vet inte hur utbudet till E38:ans bromsok är? Bromsoken till de mindre E38:orna (4-kolv) är ju iallafall Brembo så jag antar det borde finnas ett visst utbud av dessa...
Att gå från 260x22 skiva till 315x28 (M3 E36) / 316x28 (72x E38, 73x E38) bör ju öka bromskraften kännbart.
Vilka fälgstorlekar pratar vi här?
Jag kör med E38 ok på min, men du ska använda enkolvsoken, inte fyrkolvs dom passar inte, fel ET på oket om jag inte minns fel.
Jag tror spacers löser det hela så man kan köra 4 kolvsvarianten.
Allting går att lösa, men jag besiktar min bil med mina bromsar.
Nu vet jag inte hur du menar med spacers om du menar att man lägger en spacer mellan skivan och navet.
Men jag tror desto mindre spacer desto bättre
Tror bromskraften mellan stora 1kolvs och 4kolvs ok på en bil som väger såpass lite som en E30 är knappt märkbart. Och 1kolvsoken är beprövade på E30is.
Men jag gick den enkla vägen och körde på ett koncept som många kör och kört med.
MVH Fredrik Mehlin
Är dom 1 kolvsen i alu? Isåfall kvittar det.
Men om man jämnför 4-kolven med 1st M3 e36 ok så väger båda 4 kolv som ett m3 om inte mindre
Mina Enkolvs ok är i gjutjärn.
Okej
kör du hårdbantning på bilen när du rakt jämnför bromsokens vikt?