Page 1 of 2
Bygga en "M50B30"
Posted: 19 May 2010, 16:36
by BPM
Har sökt och läst på div. forum men inte hittat någon som provat och kan berätta.
Frågan är vad jag behöver från en 330 för att få 3 liter i mitt M50 block.
Hur funkar det med att köra kolvar i gjutjärnsblock, avsedda för alublock?
Posted: 19 May 2010, 16:45
by Hansa
veven behöver du ju iaf =) .
Hur det blir med kolvar och stakar för att det inte ska ta i någonstans vet jag tyvärr inte! eller om det blir eftermarknads kolvar samt stakar för att få det att lira!
Posted: 19 May 2010, 17:03
by Bmwandreas
Blir lite mindre komp i ett gjutjärnsblock då den packningen är 0.8mm högre.
Posted: 19 May 2010, 17:14
by moonzhine
Jag har en komplett 330 botten att sälja
Posted: 19 May 2010, 17:25
by Thörn
kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.
Posted: 19 May 2010, 22:02
by BPM
Bmwandreas wrote:Blir lite mindre komp i ett gjutjärnsblock då den packningen är 0.8mm högre.
Annars funkar det att flytta över allt?
Det stämmer med drivningen till oljepumpen också?
Posted: 20 May 2010, 11:45
by _Johnny_
Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.
Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.
Posted: 20 May 2010, 13:06
by BPM
_Johnny_ wrote:Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.
Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.
Tummen upp och hatten av!
Posted: 16 Aug 2010, 22:24
by soda
Lyfter lite,
Någon som vet vad det blir för komp om man stoppar vev, stakar och kolvar från en M54B30 i ett M50B25 block och kör med en M50B25 icke Vanos topp?
Är det något man kan få driftsäkerhet på? Har inga planer på några effekthysterier, över 400whp skulle vara trevligt iaf.
Re:
Posted: 26 Dec 2011, 14:47
by moxi
soda wrote:Lyfter lite,
Någon som vet vad det blir för komp om man stoppar vev, stakar och kolvar från en M54B30 i ett M50B25 block och kör med en M50B25 icke Vanos topp?
Är det något man kan få driftsäkerhet på? Har inga planer på några effekthysterier, över 400whp skulle vara trevligt iaf.
Går inte att bara flytta över vev, kolvar och stakar från en 3L m54 ner i en m50. Stakarna tar i blocket.
Jag själv byggde en sådan setup i sommras med det vart ett jävla klonkande från maskien. Inget jag uppfattade när jag satte ihop maskinen o drog runt den. vart sen när jag startade den. antingen får du använda ett par smidda stakar som har annan form eller så får du sfräsa ur i blocket-
bara ett tips!
Re:
Posted: 26 Dec 2011, 15:00
by ButterflyRacing
_Johnny_ wrote:Thörn wrote:kolvringarna är olika mellan gjutgärn och aluminiumblocket vad jag läst, men inget som jag märkt någon skillnad på.
Kolvringar för Nicasillopp går bra att använda i gjutjärnslopp men inte tvärt om.
Det är väl inte Nicasil i en b30 ? Det borde vara stålfoder.
Re: Bygga en "M50B30"
Posted: 27 Dec 2011, 09:01
by Spiidfriik
Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Re: Bygga en "M50B30"
Posted: 27 Dec 2011, 09:38
by Carlsson
varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?
Re: Bygga en "M50B30"
Posted: 27 Dec 2011, 14:20
by erik@e30
Carlsson wrote:varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?
Ja & kanske de går att montera m52 b25 topp rakt på m54 bottendel även om packningen är annorlunda? ???
Sitter motor nummrena på blocket eller/och toppen på m52 & m54?
Re: Bygga en "M50B30"
Posted: 27 Dec 2011, 15:26
by ButterflyRacing
erik@e30 wrote:Carlsson wrote:varför krångla med M50 blocket varför duger inte M54 som allt redan sitter i ?
Ja & kanske de går att montera m52 b25 topp rakt på m54 bottendel även om packningen är annorlunda? ???
Sitter motor nummrena på blocket eller/och toppen på m52 & m54?
Det skiljer på vattenkanalerna och på vilken väg vattnet går...på M52 och M54.
Jag håller på att försöka reda ut vad som går och inte. Men inte kommit dit än.
Re: Bygga en "M50B30"
Posted: 27 Dec 2011, 22:06
by moxi
Spiidfriik wrote:Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Vad sa du? Är stakarna som sitter i M54B30 motorn "Smidda"?? eller missuppfattade jag det du skrev nu.
Re: Bygga en "M50B30"
Posted: 28 Dec 2011, 05:16
by Spiidfriik
moxi wrote:Spiidfriik wrote:Är alusil. Smidd vev och smidda stakar också. Allt enligt Wikipedia.
Var M52 som gick från nikasil till stålfoder 98-09. I USA hade de stålfoder hela tiden pga taskig soppa (hög sulfurhalt som nötte ut nikasilen).
Vad sa du? Är stakarna som sitter i M54B30 motorn "Smidda"?? eller missuppfattade jag det du skrev nu.
Rätt uppfattat. Jag tyckte också det var intressant.