Page 1 of 31

Insanity e36 328 Turbo! Såld!

Posted: 18 Aug 2006, 21:25
by Insanity
Hallå..

Här kommer lite spec på mitt bygge samt lite bilder om nån är intresserad :lol:

Bästa Et 10.27 Bästa Speed 239.4

2009
------------------------------------------------------------------------

Kaross:
Bmw e36 Sedan -92
Motor:
M50B25 som är strokad med smidd vev och borrad till 2.8lit,
Smidda låg komps CP Pistons från Ppf,
Spm H-profil stakar
Stress borrat samt toppdeckat block,
Urfräst block med pyramidringar,
ARP-pinnbultat överallt,
PPF Stödgördel
Raceportad topp,
Mira fräst
Värre kammar,
Race ventilfjädrar,
6mm ventiler
PPF CrMo Retainers
Ombyggd oljepump.
Nya racekedjor
Egna motorfästen med ny lutning
Stumma Alu motorkuddar

Allt är balanserat och uppmätt…

Insug:
Special byggt aluminium insug av PPF
Accufab spjällhus
Alu vevhusvent, Green Cotton filter

Styrsystem:
Vipec V.44 7bar
Vag Tändspolar

Spridare:
1680@3bar Spridare

Bränslesystem:
Fuelcell i bak 40lit
3st Bosch 044 pumpar
PPF Y-kors
Aeromotive An10 bränslefilter
Aeromotive An10 Btr
PPF Fuelrail,
Stålomspunna slangar och An kopplingar till allt!
An10 matning och An6 Retur..

Turbo:

BorgWarner BullseyePower S475
PPF 60mm wastegate
PPF 50mm Dump

Grenrör/avgas:
Hembyggt pulssplitt grenrör i rostfritt med uttag för egt samt mottryck
5″- 4″ downpipe samt avgassystem oxå i rostfritt

Tryckrör:
3″ Aluminium

Intercooler:
PPF 600×300x100, 3″ anslutningar

Kylare:
Griffin aluminium kylare 610×480x75,
D1 aluminium exp kärl
Spal elfläkt

Låda:
M3 5vxl, förstärkt
Ombyggd och förstärkt M3 kardan av Svea
Kardan Ring

Koppling:
Tilton 2-skivig = 1000nm
Ombyggt och lättat m20 svänghjul,
Komplett koppling ink bultar & lameller 10kg

Bakvagn:
M3 3,2
Förstärkta diff fästen
M5 Nav
Adapter för större knutar
Special 128mm CrMo Knutar
Special sviktståls axlar
Förstärkta infästningar
Fjäderbensstag

Powerflex och egna delrin bussningar överallt
Grövre Krängningshämmare
Ombyggda M3 3,2 312mm Bromsar för att få på 15″ fälg
Egentillverkade fullt justerabara undre länkarmar
Ombyggda övre för att få plats med knutarna samt bortagen fjäder
Riktiga Coilovers dubbeljusterbara

Framvagn:
Orginal förutom fjädrar/dämpare och bussningar
M3 3,2 Bromsar 315*28mm

Inredning:
Full dragracing bur,
Toora Glasfiber stolar
6-punkts bälten
Div nödvändiga mätare
Orginal instrumentpanel

m.m m.m

Effekt: 830whp@906nm (på hjulen) Ca: 932hp@1015nm i motorn
Bästa Et än så länge 10.27@239,4



Sponsorer:
Jansson&Gotthardsson Bygg Entreprenad AB
Pure Performance Faktory

Obs.. Gamla bilder från 2007! Läs tråden för nyare!

Ett litet smakprov kan jag väll slänga in..
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Orkar inte ladda upp alla bilder här oxå men för massvis med bilder och info besök :
http://www.insanity.se/page.php?page=Om%20BMW-Turbon

Bilder finns i galleriet Bmw Turbo 2006

Mvh Stefan

Posted: 19 Aug 2006, 04:35
by elvis
Hej Stefan..
Fina bilder..men jag undrar en sak..vad gör doftgranen i bakluckan?? Har den stor betydelse för fuelcellen eller?? =)) :lol:

MVH Heidi

Ps. Ska du köra nåt mer i sommar?

Posted: 19 Aug 2006, 08:17
by Insanity
haha, ja den sitter kvar där sen jag hade gamla soppasytemet med vanliga gummi slangar, då stankt det bensin där bak å en doftgran gjorde susen på besiktningarna.. 8)

Ja ska köra på tullinge nästa helg den 26:e e det va?? Nu har jag ju fått toppen ihopsvetsad av ppf å ligger här nyplanad å fin så idag ska den ihop igen..

Mvh Stefan

Posted: 19 Aug 2006, 14:34
by Insanity
över 200 visningar å ingen har nåt att säga..

Kul ställe det här..

Posted: 19 Aug 2006, 14:38
by AndreasT
Ser riktigt bra ut.
Motorrummet är en fröjd för ögat att titta på.
Vad är det du har svetsat på m50 toppen?
Men alstrar inte downpipen mycket strålningsvärme? Överlever lacken och plastkåpan?

Posted: 19 Aug 2006, 18:12
by erikkihl
Ser jävligt bra ut det här du! :twisted:

Posted: 19 Aug 2006, 18:23
by sidenmark
hej jävligt fint ! var det den här som lät så härligt på mantorp ? mvh robban

Posted: 19 Aug 2006, 19:27
by Insanity
Tackar.. alltid kul att höra att nån tycker om det man knåpat ihop.. :)

Är inga problem med värmen, visst det blir skitvarmt men lacken har klarat sig i 3 år nu, men på plast kåpan har jag värme skydd av aluminium samma sak runt avgashuset på turbon..

Kan ha vart denna då den låter väldigt speciellt, beror nog på mitt hembyggda avgas å dämp..

Jag har lite film snuttar med lek samt endel från mantorp action meet.. Ska klippa ihop å kasta ut snarast möjligt.. :twisted:

Mvh Stefan

Posted: 20 Aug 2006, 00:17
by Linus
läste ngt om 200hk gas vart e det undrar jag :lol:

Posted: 20 Aug 2006, 08:05
by Svintoleffe
Insanity.

Jag lär baar säga att först visste jag inet om ditt bygge så mycket tills jag av ejnh ren slump laddade hem filmen ifrån förra året o kollade på den.

Efter att jag ahde sett den en gång så kunde jag baar inet släppa monstret ur skallen.

Jag har säkert sett filmen 35 gånger nu o jag får lika stå päls varje gång :)

Det är bland hårigare saker jag har hört. o jag tycker att du gör ett Ut Märkt jobb på bilen :)

Posted: 20 Aug 2006, 09:17
by _Kalle_
bilen är skitfin stefan !
Får du ihop bilen tills görla ikväll? Hörde att Adde skulle försöka hinna ner, vore ju kul om du också hann =)

Posted: 20 Aug 2006, 09:33
by P.Herrdahl
Gillar ditt motorutrymme starkt! :wink:

Posted: 20 Aug 2006, 10:00
by Insanity
Linus wrote:läste ngt om 200hk gas vart e det undrar jag :lol:


haha, än så länge behövs det inte!


Svintoleffe: Tack tack.. Det värmer.. :wink:


_Kalle_ : Blir nog inge görla för min del, å addes är inte klar än på ett tag heller.. Men men är den ihop tills 7 så kanske man puttrar ner än sväng om man tråkigt,, :wink:

Posted: 21 Aug 2006, 16:16
by bmw_fredde
Hur mycke effekt tror du att du har nu? verkar ju gå riktigt bra :D
håller din främre diffbult?? eller har du förstärkt?

Posted: 21 Aug 2006, 16:31
by Insanity
Vet faktiskt inte men den gick ruskigt bra, ändå har jag bara laddat 1,7 som max än så länge..
700+ i dagsläget skulle jag tippa på, det trodde ärtan oxå om man tittade på tidkortet..

Har inte förstärkt främre fästet nånting, däremot har jag kört av det 1 gång..

ps. min gick oxå av med gatdäcken på.ds :wink:

Mvh Stefan

Posted: 21 Aug 2006, 16:49
by bmw_fredde
Okej det låter bra:) ska du höja laddet ännu mer sen?

min bult vill inte riktigt va med tyvärr, lustigt att det går sönder med gatdäck :?