Page 1 of 1

Vad för bakaxel till gammal Volvo?

Posted: 18 May 2010, 03:16
by pelko
Satt och tänkte lite. Många bygger ju fräna maskiner i gamla Volvos, pratar då om -75 och runt där. Vad är det för bakaxlar man "brukar" köra med? Finns det något hållbart som inte kräver att man bygger om halva bilen?

Pratar om något som håller för klistrat och ca 700nm.

Mvh

Posted: 18 May 2010, 03:36
by mbma
det är väl 1031 axeln som tydligen ska vara vanlig att köra med.
men vetifan om den klarar 700nm i vad jag gissar ska bli bmw på 1200kg typ.

men det finns väl säkert kralliga axlar att få tag på till dom. men vet att det är en hel del som kör med 1031 axeln.

Posted: 18 May 2010, 03:45
by pelko
700nm på klistrat är fem gånger per år om man tänker så. Tänker något som funkar fint med lite pulver över lag.

Posted: 18 May 2010, 05:37
by Doktorn
Det är drivaxlarna som är problemet, när man kör med svetsad diff så ger dom sig efter ett tag, man belastar dom fram och tillbaka och tillslut bockar man av dom! Ska man bara ha lagom med mos löser man problemet med en lamelldiff, ska man ha massor av mos så beställer man custom-drivaxlar typ Moser eller Strange (inte dyrt typ 400 dollar för 2) sen är problemet ur världen. Eller bara kör man och byter en och annan drivaxel (som jag)

Posted: 18 May 2010, 11:41
by Andy_b
japp 1031 och byta drixaxlar då och då
drivaxlarna håller rätt bra för fäste men kör man svetsat så går dom efter ett tag

Posted: 18 May 2010, 11:50
by ^MeTaNoLiC^
dom flesta ignorerar väl helt enkelt problemet med att bakaxlarna är som tändstickor och byter titt som tätt hela tiden istället..
eller sätter dit lastbilsdelar (jänkedelar)..

Posted: 18 May 2010, 16:34
by ramberg
Tycker inte dessa är några höjdare alls, just pga du kör lätt av drivaxlar med original effekt i en 240.

Men lite fakta ändå:
Vad som skiljer 1030 och 1031 är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.

Ett vanligt fel är att många tror att alla 1031 är diffade, tyvärr utrustades bara en del med diff.

1041, är en 1031 axel fast med slungdiff, alla 1041 har slungdiff.

Övriga M30, M31 har jag inte så stor koll på.
För mig om det var någon av dom som har grövre drivaaxlar än 10XX axlarna?
För mig det är det och sitter på 164:an, sitter en annan axel på dem om jag inte minns helt fel.

Posted: 18 May 2010, 20:45
by christoffer jansson
Finns ingen större anledning till att kosta på en volvoaxel...

De håller inte om du har pulver.

OM man nu inte vill skurva ihjäll sig.