Page 1 of 1
tial 38 och laddtryck
Posted: 18 Aug 2006, 11:39
by Ludde
Har en tial 38mm på snik bygget, det är 0,5 bars fjäder så ja har laddtryck på undre ingången, laddar 0,5
men ja vill ha typ 0,7 så ja har provat i ge mottryck uppifrån men minsta lilla tyck där så sticker laddtrycks mätaren till typ en bar
har provat att göra läcka på tryckslangen med en pysventil till undre delen på wg men det blir samma sak skennande laddtyck på 3a 4a o 5a
vill inte ladda mer än 0,7 pga spridare o högtkomp
ingen som har nåt bra tips?? spänna fjärden med brickor??
MVH
Posted: 18 Aug 2006, 11:47
by Kero
Jag har en pysventil när jag sätter mottryck på fjädern, funkar bra för mig men den är ytters känslig.
Posted: 18 Aug 2006, 11:54
by Ludde
va?? börjar undra om det är förstora steg på min pysventil? andvänder du backventil ?
Posted: 18 Aug 2006, 12:18
by Bonje
Hejpa!
Grejen är den att det ska inte pysas någonting...
En vanlig "pysventil" inkopplad till ovansidan av membranet på wg reglerar inte trycket alls.
En sån ventil ger samma tryck efter ventilen som den hade innan, men med sämre flöde.
Man ska alltså ha en ventil som reglerar tryck och inte flöde. Med en sån kan du ställa önskat tryck efter ventilen och på det sättet höja laddtrycket på ett säkert sätt.
Samma typ av ventiler som sitter på tryckluftskompressorer, där ni ställer in arbetstrycket.
Sätt bara ett T-kors på slangen som går till undersidan av membranet på wg. Vidare till reduceringsvetilen och sen till wg på ovansidan.
Dom ser ut så här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2018765.htm
Posted: 18 Aug 2006, 12:34
by Ludde
tackar får bli en sån
Posted: 18 Aug 2006, 16:18
by Alligator
har tryckklocka reglerar mellan 0-2 bar till mina två tial 38:or och det fungerar superbra (kopplad på ovansidan givetvis) Har 0,5 fjädrar i dom
kan justera mkt exakt och laddet är väldigt stabilt.
Posted: 18 Aug 2006, 17:05
by flp
jag har samma som alligatorn. finns att köpa på hydroscand.
MVH Micke
Posted: 18 Aug 2006, 18:05
by Erki87
vad tar hydroscand för en sådan då?
bye
Posted: 18 Aug 2006, 22:10
by Maverick
Med schysst rabbat runt 200kr
Posted: 19 Aug 2006, 15:10
by Ludde
har inställerat en sån där tyck ställare Bonje visa men det tycks inte funkar bättre, fortfarande 0.7 på 1 o 2, typ 1 bar på 3:an o den sitter på övre ingången,
Posted: 19 Aug 2006, 15:12
by Erki87
skumt. :S nu blir jag skrajsen...
jag ska ju själv ställa mitt laddtryck på det sättet.
Posted: 19 Aug 2006, 15:18
by AndreasT
Inom vilket område arbetar regulatorn?
Jag provade först med en mellan 0-10bar och den gav liknande liknande problem som du och extremt känslig för justeringar.
Provade sedan men med en 0-2bar och då funkade det fint.
Posted: 19 Aug 2006, 19:34
by Bonje
Ludde wrote:har inställerat en sån där tyck ställare Bonje visa men det tycks inte funkar bättre, fortfarande 0.7 på 1 o 2, typ 1 bar på 3:an o den sitter på övre ingången,
Hmm... är det inte så att din turbo inte ger så mycket laddtryck på dom låga växlarna pga för lite motstånd? Har du samma fenomen med ökat ladd på växlarna med wg inkopplad utan den övre anslutningen inkoppladbara?
Jag använde en 0-10 bars regulator på 318 förra året och det var inga problem.
Posted: 19 Aug 2006, 20:25
by fulingbusen
vad är det för regulator ni pratar om?
Vanlig fjäderbelastad kula med justerbart tryck på fjädern?
Posted: 19 Aug 2006, 22:01
by Bonje
Posted: 19 Aug 2006, 22:09
by fulingbusen
hur fungerar den invändigt, antar att det inte är en vanlig strypventil utan en fjäderbelastad kula?
Posted: 20 Aug 2006, 13:37
by Ludde
Bonje wrote:Ludde wrote:har inställerat en sån där tyck ställare Bonje visa men det tycks inte funkar bättre, fortfarande 0.7 på 1 o 2, typ 1 bar på 3:an o den sitter på övre ingången,
Hmm... är det inte så att din turbo inte ger så mycket laddtryck på dom låga växlarna pga för lite motstånd? Har du samma fenomen med ökat ladd på växlarna med wg inkopplad utan den övre anslutningen inkoppladbara?
Jag använde en 0-10 bars regulator på 318 förra året och det var inga problem.
tar ja bort regulatorn o har atmosvärstyck där uppe så har ja 0,5 bar på alla växlar,