Page 1 of 2

m3 3.0 hög hc och mycket oljämn tomgång

Posted: 12 May 2010, 09:58
by affe
Felkod fanns på luftmassemätaren, nu är den bytt utan resukltat.
Har rengjort magnetventilerna till vanosen utan resultat. Bilen går jämt när den är kall någon minut innan den börjar missa igen. ¨'

Någon som har ider?

Posted: 12 May 2010, 10:05
by pizza
Tempgivaren om den blir sämre när den börjar bli varm, enkelt å byta å billigt, helt klart värt ett försök.

Pizza

Posted: 12 May 2010, 10:37
by affe
där har du en poäng. ska beställas

Posted: 12 May 2010, 10:40
by pizza
beställ vanos filter också, inte nått med saken å göra men värt å byta med oljan nästa gång, många som missar de.

Posted: 12 May 2010, 15:51
by affe
de ska göras. Sitter enem kammar i maskinen vilket kan bidra till gången. men den går ju fint vid kallstart så jag tycker det vore uteslutet

Posted: 14 May 2010, 15:26
by affe
Ny tempgivare hjälpte inte..

Posted: 14 May 2010, 16:11
by TreLingon
Inge felkoder på lambdan och btr ?. Jag har dom felkodena plus lmm vid dålig tomgång. Tomgångsmotorn kass ?

Posted: 14 May 2010, 16:39
by Andersson
Lambdan tar en stund innan den är varm och kan skicka info om blandning, vet ej hur lång tid det tar men gissar på typ någon minut, så går den bra vid kallstart och sen börjar gå dåligt när ecu:n läser från lambdan så gissar jag på läckage innan lambdan eller är den dålig.

Posted: 14 May 2010, 19:57
by affe
Hade samma tanke som du. Kopplade ur dom och problemet kvarstår tyvär. antar att maskinen går på nått nödprogram utan dom..

Posted: 15 May 2010, 04:50
by Spiidfriik
Spontant tänker jag tjuvluft. Borde ju även påverka vid kallstart, men konstigare saker har hänt... Ger just orolig tomgång och avgasvärden åt h-e. Finns ju 7 gummibälgar plus vevhusvent att börja kolla.

Posted: 15 May 2010, 17:22
by JErngren
antar att du har bes. då du vet att det är högt HC värde. Då borde det stå Lambda värdet också?

Posted: 16 May 2010, 16:01
by affe
Har felsökt tjuvluft lite lätt med startgas. men i morgon ska ajag ta fram rökmaskinen vi har för att hitta läckor på jobbet

Posted: 17 May 2010, 20:27
by affe
alla kamaxel givare uppmätta. kablage mellan magnetventil och vanosbox=ok, kablage mellan kamaxelgivarna och vanosbox=ok. Vanosboxen har spänning på dom stift den ska ha det på. Jord har den också på rätt stift.

En konstig grej jag märk är att delar man kontaktstycket vi en magnetventil och mäter spänningen när bilen är igång eller tändning på så har man 12v men om man därimot mäter parallelt när kontakstycket är ihopsatt så är det 0v....

har även haft isär boxen men kan ej se något konstigt.

Är boxen trasig eller vad tror ni? ska magnetventilerna vara aktiva på tomgång?

Hjälp någon.....får psykbryt på detta

Posted: 18 May 2010, 20:04
by affe
Har nu prövat med en ny vanosbox utan resultat... Ingen som är duktig på s50?

Posted: 18 May 2010, 20:26
by Hansa
koppla upp bilen mot en dator och kolla vad som är fel! n0lla alla felkoder sen ut och kör och gör en avläsning igen.

Min E34 525 Touring börja gå som en påse skit, bytte lmm, provade me lambda, givare, och strula en jävla massa, men så fick jag felkoder avlästa på bilen och så tog vi bort felkoderna och nu går bilen som en e34 med m50 ska gå!

Posted: 19 May 2010, 15:27
by Thörn
inte tjyvluft vid spjällen nånstans?

Posted: 19 May 2010, 22:06
by affe
har kollat med rökmaskin, var lite läck på 4ans insugsrör men jag fixade det men hjälpte ej. nästa ste blir att kolla upp ventilspelet...