Page 1 of 2

Vilket av GT3071R lr SC44 ska man köpa? Vilken A/R?

Posted: 11 Dec 2005, 13:16
by BMW_320turbo
Har en M20B25 och undrar vilken turbo som är mest lämplig och vilken A/R man ska välja. Vill ha bra spool up inte mycket mer än max 450hk, gör inget om det bara blir 400hk med bra spool up. Är det någon som vet något annat agg som är lika bra lr bättre?

GT3071R
Kapacitet:
ca 450hk

Turbin:
- 60mm, 84 trim
- tillgängliga A/R: .63, .82
Kompressor:
- 71mm, 56 trim
- A/R: .50

Posted: 11 Dec 2005, 21:01
by BMW_320turbo
vad är det för skillnad på Dual Ball Bearing och 360 Race Bearing?

Posted: 11 Dec 2005, 22:19
by BMW_320turbo
kan man inte få lite mer info om SC44:an? flödes schema på compress och turbine

Posted: 11 Dec 2005, 23:07
by Bmwandreas
Nix.
Garret ger inte ut flödesschema:(

Jag rekomenderar en SC61 med 0.63 A/R , då behöver du bara ladda ca 1 bar om du har portad topp och Z45 kamaxel.

Och du har fullt laddtryck vid 3000 rpm.

Posted: 12 Dec 2005, 17:48
by BMW_320turbo
Har ej portad topp, åker även med originalkam. Vad är mest lämpligt till det?

vad är det för skillnad på Dual Ball Bearing och 360 Race Bearing?

Posted: 12 Dec 2005, 18:05
by Bmwandreas
BB är kullagrade aggregat.
360 race är vanliga glidlager.

Då rekomenderar jag en SC50, en sån på ca 1.5 bar ska ge 400hk på din maskin.

Posted: 12 Dec 2005, 18:23
by BMW_320turbo
BB är bättre än 360graders då?

Har en fråga till. har en IC som är 72bX48h hur mycket ska jag använda mig av?

Posted: 12 Dec 2005, 20:54
by Bmwandreas
BB brukar ge bättre respons, men är mkt dyrare.

SC serien har otroligt fin respons fast det är 360 lager.

Posted: 13 Dec 2005, 20:38
by BMW_320turbo
Det blev en GT30R med A/R 0.63, gick på 15000:- :?

Posted: 13 Dec 2005, 22:56
by Bmwandreas
Du kunde köpt en billigare av mig.

Posted: 14 Dec 2005, 13:48
by Simon__
A/R, är det förhållande mellan kompressor- och avgashus eller hur var det :?:

Posted: 14 Dec 2005, 14:09
by JaJsEn
A/R står för AREA/RADIE alltså förhållandet mellan tväsrnittsarian på turbinhuset samt radien till där arean mäts.

mvh Erik Jakobsson

Posted: 14 Dec 2005, 14:27
by Simon__
JaJsEn wrote:A/R står för AREA/RADIE alltså förhållandet mellan tväsrnittsarian på turbinhuset samt radien till där arean mäts.

mvh Erik Jakobsson

Hur blir den då under 1, det lär ju vara radier ner under 0,4 för att arean delat på radie ska bli under 1, vad har man för måttenhet då??
Eller vänta nu, det är ju inte runt där :? Men då är ju radien olika beroende på vart man mäter för den ökar ju när man kommer närmare utblåset.
Eller ja, nu blev det lite konstigt här, hoppas nån fattar:)

Posted: 14 Dec 2005, 14:31
by Bmwandreas
A/R står för arean på minst hålet genom avgashuset samt radien på turbinen.

Posted: 14 Dec 2005, 14:32
by Bmwandreas
Har man A/R 0.81 på en avgasdel med 60mm turbin, så är det avgashuset mkt mindre än en med A/R 0.81 med 65mm turbin.

Posted: 14 Dec 2005, 14:54
by Simon__
Bmwandreas wrote:Har man A/R 0.81 på en avgasdel med 60mm turbin, så är det avgashuset mkt mindre än en med A/R 0.81 med 65mm turbin.

ok, då fattar jag, tror jag.
Så om man har A/R 0.81 på en med 65mm turbin har det minsta hålet en area på 80 mm2 ungefär?

Posted: 14 Dec 2005, 15:21
by Bmwandreas
Nej.

Radien av 65mm är 32,5mm.

32,5 x 0.81 = 26 alltså är minsta arean i avgashuset 2,6 cm2