ang tona rutor
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
ang tona rutor
tänkte tona alla sidorutorna på brukisen. frågan är hur mörk toning får man ha på främre sidorutorna på besiktningen?har hört 25% kan de stämma. man vill ju inte hålla på skrapa bort filmen varje besiktning.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Jag tror att du kan finna svar på denna fråga om du söker på www.bilprovningen.se alternativt www.vv.se
Posta gärna vad du fann här sedan.

Posta gärna vad du fann här sedan.

Grr!
0706-419608
0706-419608
Okej... jag la ner ungefär 22 sekunder på att söka och läsa lite snabbt med hjälp av Google.se
Lyfter upp för jag har forskat lite i detta nu pga eget intresse:
Tittade just på redan angiven länk hos vägverket = http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx
(Länken funkar inte)
Ringde sedan bilprovningen och frågade = Nej ingen solfilm tillåten på sidorutrorna, inte färg heller.
Ringer då upp vv och får efter lite om och men prata med sakkunnig i ämnet, denne förklarar då följande:
I lagtexten står det att ingen film eller färg får appliceras på de främre sidorutorna. Frågar då om kan låta få rutorna tillverkade med toning då istället med 70% ljusgenomsläpp. Visst det går bra men de måste vara godkända (vad det nu heter) ev via statens provningsanstalt, har jag för mig att det heter. Detta är dock en ganska krånglig process och förmodligen inte helt gratis heller. Men sedan sa denne det slutgiltiga att biltillverkarna oftast har tillverkat i rutorna med just 70% ljusgenomsläpp. Detta förväxlas oftast med rutans tonings% vilket brukar vara 6-8% orginal. Rutans "mörkhet" är egentligen ointressant förklarade han för det är inte oavkortat det som styr ljusgenomsläppet utan själva tjockleken på rutan. Därför ligger tillverkarna på 70% ljusgenomsläpp pga av att de vill ha så pass tjocka glas ur säkerhetssynpunkt.
Alltså även om man sätter på en helt transparent film på rutan så bygger den tillräckligt mkt på tjockleken så att ljusgenomsläppet då understiger 70%.
Så ligger det till =)
Lyfter upp för jag har forskat lite i detta nu pga eget intresse:
Tittade just på redan angiven länk hos vägverket = http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx
(Länken funkar inte)
Ringde sedan bilprovningen och frågade = Nej ingen solfilm tillåten på sidorutrorna, inte färg heller.
Ringer då upp vv och får efter lite om och men prata med sakkunnig i ämnet, denne förklarar då följande:
I lagtexten står det att ingen film eller färg får appliceras på de främre sidorutorna. Frågar då om kan låta få rutorna tillverkade med toning då istället med 70% ljusgenomsläpp. Visst det går bra men de måste vara godkända (vad det nu heter) ev via statens provningsanstalt, har jag för mig att det heter. Detta är dock en ganska krånglig process och förmodligen inte helt gratis heller. Men sedan sa denne det slutgiltiga att biltillverkarna oftast har tillverkat i rutorna med just 70% ljusgenomsläpp. Detta förväxlas oftast med rutans tonings% vilket brukar vara 6-8% orginal. Rutans "mörkhet" är egentligen ointressant förklarade han för det är inte oavkortat det som styr ljusgenomsläppet utan själva tjockleken på rutan. Därför ligger tillverkarna på 70% ljusgenomsläpp pga av att de vill ha så pass tjocka glas ur säkerhetssynpunkt.
Alltså även om man sätter på en helt transparent film på rutan så bygger den tillräckligt mkt på tjockleken så att ljusgenomsläppet då understiger 70%.
Så ligger det till =)
Grr!
0706-419608
0706-419608
du får väl inte ha något alls på sidorutorna egentligen,men verkar vara olika på besiktnings män som vanligt,jag har haft 50% vilket ja tror är de ljusaste man kan ha och de vart inte godkänt,men har 35% på m3an nu som är mörkare och de har dom inte sagt nå om..sen är de olika % benämning på olika filmer,så 35% och 65% är lika..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Jag har den allra ljusaste man kan ha från MrCap o den gick inte igenom besiktningen.
http://www.garaget.org/?car=175329
http://www.garaget.org/?car=175329
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Om du stjäl 2000 spänn från någon och blir påkommen av polisen med detta, tror du att du slipper straff bara för att du lämnar tillbaka 2000 kronor till den du stal det ifrån då?Sami wrote:Är det nån som vet vad som händer om polisen stoppar när man har tonat sidorutorna fram? Får man böter eller slipper man de om man kan ta bort toningen på plats?

Grr!
0706-419608
0706-419608
men man ser ju bilar som är max ett par år gamla ibland som har lite lätt tonat ända fram, har svårt att tänka mej att dom skrapar bort de på en ny å fin bil. sen en annan tanke är ju att man tonar riktigt mörkt på dom bakre sidorutorna å kör en ljusare toning på främre så kanske de inte märks på grund att kontrasten blir stor mellan bak å fram.men lättast är ju att va säker så man slipper riva.
varit med om samma när jag åkte med en vän. han fick dra bort skitet omedelbart om han inte ville ha ombesiktning och böter. så det var bara å dra.Xanadu wrote:Jag fick då ställa mig och skrapa bort skiten innan jag fick dra vidare medans dom skrev boten åt mig
jag har kusligt lite tonat på de 3 bakrutorna på min turk. syns knappt att det är tonat. en sån toning hade man säkert lurat sig fram på ett tag.
innomhur i kanonljus

utomhus

men som vanligt. if you can´t pay the price...
helst vill ja ha lite lätt toning runt om,hatar när de är halv tonat ser skit dåligt ut enligt mej.
vissa jämförelser är bra o vissa inte.....Franzén wrote:Om du stjäl 2000 spänn från någon och blir påkommen av polisen med detta, tror du att du slipper straff bara för att du lämnar tillbaka 2000 kronor till den du stal det ifrån då?Sami wrote:Är det nån som vet vad som händer om polisen stoppar när man har tonat sidorutorna fram? Får man böter eller slipper man de om man kan ta bort toningen på plats?
vissa jämförelser är bra o vissa inte.....Franzén wrote:Om du stjäl 2000 spänn från någon och blir påkommen av polisen med detta, tror du att du slipper straff bara för att du lämnar tillbaka 2000 kronor till den du stal det ifrån då?Sami wrote:Är det nån som vet vad som händer om polisen stoppar när man har tonat sidorutorna fram? Får man böter eller slipper man de om man kan ta bort toningen på plats?