Page 1 of 2

Mempha - "Team Bruschan Racing" - 325 e36 Turbo

Posted: 01 May 2010, 15:37
by Mempha
Hej!

Efter att hållit detta bygge hemligt ett tag så har vi bestämt oss för att offentliggöra det.
Vi är två killar som heter Sammy och Thomas som bygger denna.

Det är då en 325 e36 -91.
Den är inte tänkt till att bli någon "gatbusbil" utan en ren banracer. Men visst kan man ju "råka" få ut den på gatan någon gång, men inte speciellt ofta. ;)
Vi hade tänkt att köra på strippen, lite drifting och eventuellt lite vanlig bana kanske.
När vi kör drifting och bana så ska vi självklart köra med en mindre turbo.

Sen en viss Elvis kom in i bilden så har allt spårat TOTALT. ;)
Från början va det sagt att den skulle igång till den här sommaren. Men efter mycket strul med buren o.s.v. så beslöt vi att skjuta på det till sommaren 2011. Har vi riktigt flyt så KANSKE vi hinner köra någon tävling den här sommaren, men vi räknar inte med det.
I nuläget är den rensad på all onödig vikt och buren är på gång.

Vi har köpt en Holset hx60, IC, BTR, dump, wastegate, grenrör och lite smått annat.
Tanken är att vi ska sätta i 2,8L vev, smidda kolvar/stakar, Nira sprut, 1300cc spridare, tak/baklucka/huv i plast, lägga igen bakdörrarna, plastrutor m.m.
Kommer en mer utförlig lista senare.

Detta är inget bygge vi tänker stressa med, utan ta det lugnt och göra allting riktigt.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu är inte riktigt de här bilderna jättefärska, men ska försöka fixa lite nyare bilder när vi är i garaget igen.

Mvh Mempha/Team Bruschan Racing

Posted: 01 May 2010, 15:42
by nicke.t
ska ni ha en hx60 på de där grenröret?

Posted: 01 May 2010, 15:49
by Mempha
Det ska provas iallafall... Funkar det inte, så blir det ett nytt.

Posted: 01 May 2010, 16:41
by Pitbull
Fixa ett annat grenrör också.

Posted: 01 May 2010, 16:43
by RoDe
Mempha wrote:Det ska provas iallafall... Funkar det inte, så blir det ett nytt.
finns MÅNGA exempel där kinagrenrören spruckit.

om ni nu ska ta tid på er och göra det riktigt så varför inte gör det på det viset och bygga ett eget ordentligt grenrör och kvalitetsdelar istället för allt kinaskit ni köpt på er?

ta det på rätt sätt :wink: .

Posted: 01 May 2010, 16:55
by Pitbull
Hx60 med undermontering??

Posted: 04 May 2010, 20:14
by Mempha
RoDe wrote:
finns MÅNGA exempel där kinagrenrören spruckit.

om ni nu ska ta tid på er och göra det riktigt så varför inte gör det på det viset och bygga ett eget ordentligt grenrör och kvalitetsdelar istället för allt kinaskit ni köpt på er?

ta det på rätt sätt :wink: .
Nu har vi pratat lite och eventuellt så blir det så att vi kör detta grenrör till den mindre turbon och fixar ett annat redigt till hx60.

Sen det här "kinaskitet", vi kommer prova iallafall. Vet folk som kör med såna grejer som vi har köpt, och det funkar bra.

Pitbull wrote:
Hx60 med undermontering??
Japp, Hx60 med undermontering.


Sen igår kom vi fram till att bilen ska igång den här sommaren, om det så blir i slutet. Men nån repa ska vi kunna ta iallafall. ;) Blev nog lite för inspirerade av Elvis och jOhan!'s byggen. :P
Dock så blir det väl inte smidda kolvar och stakar än isåfall pga ekonomin.
Då blir receptet 2,8L vev, icke vanor stakar och vanos kolvar.
Fick idag tag i ett m20 svänghjul.
Våra spridare borde ramla in i maj förhoppningsvis.
Håller på och letar zf låda och sinterkoppling nu också.

Posted: 04 May 2010, 20:20
by Pitbull
Jag vill gärna se en bild hur du hade tänkt få plats med en Hx60.
Ska bli väldigt intressant.

Posted: 04 May 2010, 20:25
by Ludde_
Pitbull wrote:Jag vill gärna se en bild hur du hade tänkt få plats med en Hx60.
Ska bli väldigt intressant.

Min hx40 sitter monterad med 5-10mm frigång till blocket och lika mycket mot karossen så förstår inte hur ni ska få dit en hx60 men om ni lyckas så är det fett! :)

Posted: 04 May 2010, 20:28
by Mempha
Man brukar ju säga att problem är till för att lösas. Eller? ;)

Posted: 04 May 2010, 20:39
by Ronnie AVR
Ja det finns ju grymma plasma skärare :wink:

Posted: 05 May 2010, 16:48
by nicke.t
mycke negativa kommentarer men bara vikten på hx60 kommer ju knäcka grenröret. men får ni till det så är de bra. mvh

Posted: 05 May 2010, 17:39
by Mempha
nicke.t wrote:mycke negativa kommentarer men bara vikten på hx60 kommer ju knäcka grenröret. men får ni till det så är de bra. mvh
Det kommer ett redig grenrör. Sen ska vi ju självklart staga upp turbon också.

Posted: 05 May 2010, 18:03
by ippe
Måste ställa mig i ledet om att grenröret är skrot.. Är ganska mycket jobb med att bygga om allt efter ett nytt rör, framförallt onödigt.

Såhär såg mitt rör ut efter några mil, då med en liten t3 turbo...

Image

Svetsades nog tre - fyra gånger innan jag gav upp och bytte rör. Gör inte samma misstag som mig och många andra, bara för att det har hållt för någon.

Fränt bygge i övrigt!

Posted: 05 May 2010, 20:11
by ToTTeN
Jag hade tänkt att ge mig fan på att köra med det där grenröret. Men gav upp direkt då en kompis försökte svetsa i kolektorn. Är nästan INGET gods där.

Men finns många som lyckats köra lite med det men jag rekomenderar det inte ändå.

Lycka till med bygget!!!

Posted: 05 May 2010, 23:53
by dgyldmark
Ta flänsarna från röret.

Posted: 09 May 2010, 16:17
by Mempha
Vi får väl se nu hur vi gör med grenröret. Vi har det ju redan, dumt att inte prova då.
Tack för de positiva kommentarerna som kommer lite emellanåt!

Har inte hänt mycket med bilen nu, vi har haft lite annat att göra.
Men efter mycket väntande så ser det ut som att bågen ska vara klar nästa vecka.