Page 1 of 2
Byte av vev i M50
Posted: 30 Apr 2010, 11:32
by BPM
Ska ha i en 328 vev i min M50 (2.5)
Vilken kombination av stakar/kolvar ska jag ha för att få ut mest SUGmotorhästar?
Vilka överfall/lager ska jag använda?
Helt nya lager, överfallen från samma motor som jag hämtar veven från eller de jag kör med nu?
Posted: 30 Apr 2010, 12:14
by markus
Man kan inte flytta överfall dom är maskinade för att sitta precis där dom sitter.
Posted: 30 Apr 2010, 14:22
by Nisse Järnet
Kör med original överfall samt lager.
Posted: 30 Apr 2010, 21:09
by BPM
Okej, så det bästa snikalternativet är att köra med de lager och överfall som idag sitter i min motor och endast byta veven?
Det kan inte på något vis skada veven?
Vad jag tror så får jag mest komp/hk med de stakar och kolvar som redan sitter på 2.8 veven, eller har jag fel?
Posted: 30 Apr 2010, 21:33
by Thell
jag är inte så bra på att räkna, men det är ju rätt liten skillnad på komphöjd mellan 328 kolvar och 325 vanos kolvar, så att sätta i 325 vanos kolvarna borde höja kompet lite lagom?
Nån annan kanske kan svara på hur mycket?
Posted: 30 Apr 2010, 22:37
by mbma
detta me dkolvarna har varit uppe innan vet inte om någon svarade med jag skrev ut dom olika komp höjderna så sök på det så hittar ni nog och kan se om någon räknade ut det=)
Posted: 30 Apr 2010, 22:53
by BPM
Stakarna är identiska?
Var det inte 1mm eller mindre det skiljer i komphöjd? Där 2.8 kolven är högre?
Posted: 30 Apr 2010, 22:54
by mbma
tror det va något sådant 1mm högre komphöjd på b28.
Posted: 01 May 2010, 00:22
by markus
BPM wrote:Okej, så det bästa snikalternativet är att köra med de lager och överfall som idag sitter i min motor och endast byta veven?
Det kan inte på något vis skada veven?
Det är inte snik det är så man ska göra ! Överfallen ska sättas tillbaka precis som dom satt det är extremt viktigt annars är blocket skrot. Lagren byter du ut till nya orginal.
Posted: 01 May 2010, 23:44
by cerwinboy
BPM wrote:Stakarna är identiska?
Var det inte 1mm eller mindre det skiljer i komphöjd? Där 2.8 kolven är högre?
e36 325 vanos kolvar är 0.73mm högre än e36 328. så lite mera i komp blir det. annars så får du ta e36 325 ej vanos kolvar och fräsa av kanterna så du får en squis i kolven på 72mm och sen är ifrån ventil lutningen på 19grader och köra ut nya ventil ut tag. då höjer du kompet avsevärt mycket mera. det motsvarar som om du skulle plana toppen 3mm
jag har gort det på mina kolvar och ska montera m3 grenrör och 325 insug också
3mm 45 gradersfasen har jag gort för att jag blir rädd för att det blir förmycket komp för 98 ocktan då M50B25 motorn har 16bar i praktiskt komp när man kör den på startmotorn.
tryck på bilerna för att förstora dom
Posted: 02 May 2010, 12:10
by BPM
markus wrote:BPM wrote:Okej, så det bästa snikalternativet är att köra med de lager och överfall som idag sitter i min motor och endast byta veven?
Det kan inte på något vis skada veven?
Lagren byter du ut till nya orginal.
Det jag menade med snik var att köra utan att byta ut lagerna.
Är detta ett alternativ, eller man gör inte så?
Snyggt jobbat cerwin men det lir lite väl för mig, vill bara göra motorn något roligare att köra nu under sommaren, innan det ska laddas.
Okej då duger det nog med 2.5 kolvar åt mig.
Posted: 02 May 2010, 13:26
by markus
Är lagren fina finns det ingen anledning att byta när man kör snik.
Posted: 02 May 2010, 20:37
by 525mannen
Lånar tråden lite.. Vad kostar det att renovera en m50 vev, slipning alltså + ev balansering?
Mvh
Posted: 02 May 2010, 23:14
by cerwinboy
525mannen wrote:Lånar tråden lite.. Vad kostar det att renovera en m50 vev, slipning alltså + ev balansering?
Mvh
billigare att köpa en begangnad M50B25 vevaxel som gått snällt. jag har en fin i garaget som har gått snällt med automatlåda och inga dåliga lager heller. släpper den för 4-500 till dig om du vill.. du ränkna med 500-1000 för endast balansering hos AstranderEngineering i Torsås. sen ska du ha andra lager kostar ju på så det blir inte billigt i slut ändan.
Posted: 02 May 2010, 23:17
by BPM
markus wrote:Är lagren fina finns det ingen anledning att byta när man kör snik.
Okej. Det är tänkt att den veven ska få åka med turbo och mycket effekt till nästa säsong, men sålänge lagerna är fina och oskadda så är det grönt ljus?
Posted: 02 May 2010, 23:19
by pelko
Köp nya lager om det ska åkas "mycket effekt".
Posted: 03 May 2010, 09:33
by 525mannen
cerwinboy wrote:525mannen wrote:Lånar tråden lite.. Vad kostar det att renovera en m50 vev, slipning alltså + ev balansering?
Mvh
billigare att köpa en begangnad M50B25 vevaxel som gått snällt. jag har en fin i garaget som har gått snällt med automatlåda och inga dåliga lager heller. släpper den för 4-500 till dig om du vill.. du ränkna med 500-1000 för endast balansering hos AstranderEngineering i Torsås. sen ska du ha andra lager kostar ju på så det blir inte billigt i slut ändan.
Skrev m50 mest som exempel men det gäller en m52b28 vev, har själv ett par m50 vevar liggandes.
Någon som vet vad kostnaden för att slipa brukar röra sig kring?
Mvh