Page 1 of 1

rekommenderet olja til m20 600 hk turbo

Posted: 29 Apr 2010, 10:59
by mikkmaurit
Hey ppf.

Hvad kan rekommenderes for m20 turbo maskine ca 600 hk.
Og hvorfor?

Hvad er forskellen på
tws 10-60?
edge 10-60 ?

Har prøvet at søge lidt, men er ikke kommet til en konklusion?

//
MM

Posted: 29 Apr 2010, 11:44
by johankihl
En bra mineral olja är grym i de lite äldre motorerna. Quaker state Permofmance mineral racing 20w50.

Posted: 29 Apr 2010, 12:13
by mikkmaurit
johankihl wrote:En bra mineral olja är grym i de lite äldre motorerna. Quaker state Permofmance mineral racing 20w50.


Glemte vidst at skrive at alt er nyrenoveret !!

Posted: 29 Apr 2010, 12:46
by erik@e30
Jag förstår inte varför man underviker en helsyntet som har så fina egenskaper, visst e de dumt att hälla i en gammal igen koksad maskin men när man renoverat så tycker jag helsyntet.

Mikkmaurit. om jag va du skulle jag hällt i en normal helsynt åkt ut & kört & mätt vilka temperaturer som du har på oljan sen bytt till en som har fina egenskaper under den belastningen.

Sen finns de ju helt andra aspekter på val av olja till nyare moderna maskiner.

Länk till produkt blad.
http://www.castrol.com/castrol/datashee ... rentPage=2


Jag såg nu att castrol rekomenderar GTX en för exempelvis suprona!

Edge eller magnatech verkar vara den oljan som går i flest turbobilar med lite olika viskositet

Posted: 29 Apr 2010, 15:32
by peppe
mineral 20w-50 for the wiiin!

Posted: 29 Apr 2010, 16:25
by bmw_fredde
peppe wrote:mineral 20w-50 for the wiiin!


Jag håller med peppe! har alltid kört på det..

Posted: 29 Apr 2010, 20:13
by Sandén
bmw_fredde wrote:
peppe wrote:mineral 20w-50 for the wiiin!


Jag håller med peppe! har alltid kört på det..


Åker alltid 76 mineral 20w-50 jag med i mina maskiner!

Posted: 29 Apr 2010, 20:25
by Grefven
erik@e30 wrote:Jag förstår inte varför



bara en prisfråga. castrols 10-60 är bättre.

om man köper castrol EDGE 10-60 från ebay.de så kostar den 100:- litern hemma vid dörren.

jag köpte 15 liter för 1509:- hemma vid dörren. och då var euron över 10 spänn.

men visst. pennsoil 20-50 koster 200:- för 5 liter.


OCH man ska ju ha olja efter den egenskap man söker. kör man på ringen och måste ha en olja som funkar varv efter varv på 140graders oljetemp så bör man ju ha en olja som klarar just det.

Posted: 29 Apr 2010, 22:19
by peppe
Jag kör med statoils 20w-50 i min 2L sugis. (fick panik köpa wolfhead olja en gång, höll på sluta i katastrof :P)

Och det är efter rek. av GL och vad jag själv har insett funkar bäst. Varför det funkar si och så med olika oljor kan jag inte disskutera då jag inte är tillräckligt insatt.

Betänk att den maskinen går på 6800-7200 rpm i ca 1h varje gång den luftas på tävling, konstant nästan.

Och oljetempen regleras av en oljekylare med termostat, just så jag ska slippa hitta en olja som pallar 140 grader så dimensionerar jag hellre och har en termostat som kanske vill upp i max 100 den brutal dag.

- Även 20w-50 i allt annat skrot jag stoppat ihop, aldrig haft ett oljerelaterat problem.

Mvh

Posted: 29 Apr 2010, 23:56
by Nisse Järnet
Har alltid kört Castrol Edge 10w60 och det har funkat 100% i 2000 mil hittils så jag kör vidare på det :)

Nu står min bil nästan lika kallt som ute så under vår och höst blir det många kallstarter så en 20w50 tex känns inge vidare för min del.

Posted: 29 Apr 2010, 23:58
by Pitbull
johankihl wrote:En bra mineral olja är grym i de lite äldre motorerna. Quaker state Permofmance mineral racing 20w50.


Finns ett gäng här i närheten som kör 24 timmars race med rallycross.

Dom åker den oljan och alla rallynissar åker den oljan här i närheten.

Så jag kan starkt rekomendera den oljan. :)

Posted: 30 Apr 2010, 00:16
by mikkmaurit
Kan se jeg har startet lidt af en diskussion :D

men häller mest med grefven, med en 10-60 olja, som också funkar ved 140-150 oljetemp.

Men er det ligegyldigt om man vælger edge eller tws?

// MM

Posted: 30 Apr 2010, 07:11
by Grefven
kolla castrol.se (eller kanske.no om det finns) så kan man läsa skillnaderna mellan deras produkter.