Page 1 of 1
Angående bränsle pumpar i serie.
Posted: 26 Apr 2010, 21:04
by joon
Jag hade tänkt att låta orginal pumpen sitta kvar i tanken för att använda denna som en för pump till den riktiga pumpen som också är en "intank" pump från början, den riktiga pumpen klarar ~300hk och orginal pumpen då cirka 200-250hk.
Min teori är ju att det forfarande bara kommer vara tillräckligt för 300hk och att förpumpen då bara kommer hjälpa den riktiga pumpen att suga och inte hjälpa den något märkvärdigt att pumpa.
Då är frågan hur mycket effekt kommer pumparna att klara nu till sammans?
Posted: 26 Apr 2010, 21:16
by Ludde_
Pumpar i serie bidrar till högre tryck inte högre flöde
Posted: 26 Apr 2010, 21:20
by joon
Ludde_ wrote:Pumpar i serie bidrar till högre tryck inte högre flöde
Så pumparna kommer inte klara mer än runt cirka 300 hk då?
Posted: 27 Apr 2010, 05:47
by kakiiis
Nej, det skulle jag inte tro.. Men sätt en catchtank mellan pumparna så har du användning av båda...
Posted: 27 Apr 2010, 11:48
by Mirre
Kör dom i serie, funkar utan problem. Dom som hävdar annat har inte provat...
Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!
I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!
Posted: 27 Apr 2010, 13:45
by joon
Mirre wrote:Kör dom i serie, funkar utan problem. Dom som hävdar annat har inte provat...
Vi har kört med original pump i tank och en större pump efter och kört 500hk med e85 utan problem. Kan tillägga att det va original bränsleledningar också!
I den nya uppsättningen kör vi med 3st pumpar parallellt kopplade, fuelcel!
Tack för ett mycket bra svar!
Posted: 27 Apr 2010, 14:40
by Thörn
Kör också pumpar i serie, dock wallbro, blir inte lika bra som 2 wallbro parallellt (med parallella ledningar) men bättre än 1st på samma ledning.
Posted: 27 Apr 2010, 19:47
by Ludde_
Thörn wrote:Kör också pumpar i serie, dock wallbro, blir inte lika bra som 2 wallbro parallellt men bättre än 1st på samma ledning.
Kan säga att jag INTE provat själv men alla jag frågat och då menar jag alla har sagt att det inte är någon mening att köra pumparna i serie då enbart tryck kapaciteten ökar och att flödet ökar med max 10-15%.
Därav mitt svar.
Men bevisligen så fungerar det bättre än vad man hört och frågat sig fram till
Mvh
Posted: 27 Apr 2010, 20:32
by Nisse Järnet
Bara man sätter den fetaste pumpen efter den minsta borde det väl funka? Den lilla behöver ju då inte jobba mot nåt tryck och klarar då givetvis att leverera mer sås än mot tex 3-5bars soppatryck.
Posted: 27 Apr 2010, 21:41
by Mirre
Ludde_ wrote:Kan säga att jag INTE provat själv men alla jag frågat och då menar jag alla har sagt att det inte är någon mening att köra pumparna i serie då enbart tryck kapaciteten ökar och att flödet ökar med max 10-15%.
Därav mitt svar.
Men bevisligen så fungerar det bättre än vad man hört och frågat sig fram till
Mvh
Man kan i princip inte få mer flöde genom original rören som sitter på bilen om man han parallell pumpar och inte ökar trycket, och då får pumparna jobba emot varandra iom begränsningen i rör diametern som går fram. Där emot serie så hjälps pumparna åt.
Posted: 01 May 2010, 20:33
by M-techer
Bygg en liten catchtank på 2 liter eller liknande, och låt originalpumpen fylla den. Sen den större pumpen kan ju dra soppa från catchtanken.
Posted: 02 May 2010, 00:44
by Mirre
M-techer wrote:Bygg en liten catchtank på 2 liter eller liknande, och låt originalpumpen fylla den. Sen den större pumpen kan ju dra soppa från catchtanken.
Motivera? Varför?