Page 1 of 2

Rsjerry - Bmw E30 mtech1 m20 2,8 sugis

Posted: 16 Apr 2010, 20:13
by Rsjerry
Jag tänkte delge er lite av mitt banbilsprojekt som jag håller på med och även ställa frågor jag har här istället för att starta en ny tråd direkt en fråga dyker upp!

Förra vintern körde jag vevlagerras och då inleddes 2,7konverteringen jag håller på med nu :)

Så 2,7 specen blir:

Block:
*Dieselvev 2,7liter
*Viktade och balanserade 320 stakar
*Std 325 ej kat kolvar komp?
*Planat block 0,5mm för rätt komp med dieselvev
*Svarvat och fräst svänghjul

Topp:
*Svetsade kylkanaler
*Planad
*Mirafrästa ventilsäten
*Portad
*Okänd tysk trimkam som spottar på tomgång iaf :p
*HD vipparmar
*I övrigt helrenoverad topp

Avgas:
*Extraktor lindat i bandage och 2*2tum rostfritt

Insugssidan:
*Original insug
*535 spridare och lmm (ej inhandlat)
*Unichip om ekonomi tillåter

Chassi från Millway:
Ombyggt till coilover fram med racefjäder
Ställbara topplagringar fram
Förstärkt stötdämparlager bak
Racefjäder bak med millway monteringskit
Gula justerbara koni
Grövre justerbara krängare
Fjäderbenstag fram och bak

Delrinbussningar över allt från Specialsvarv.

Inredning:
Rensad på mattor och oljemattor.
Sparco Sprint stolar
Sparco Mocca Ratt
Wiescher skruvbur

Jag hoppas på en rapp maskin på rätt sida om 200hk och en vikt runt 1050kg :)

Den gick sjukt fint på bana när den var olättad och med standardbotten så jag hoppas på mycket körglädje med denna specen :)

Några bilder, kommer fler men jag har inte tid ikväll...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Lite halvkassa filmer med gamla motorn 8)

http://www.youtube.com/watch?v=psBGIEzr6wQ

http://www.youtube.com/watch?v=fVSmmmbS7pk

Som sagt, det kommer mer bilder info och frågor när jag har mer tid än ikväll :) Den rastlöse hittar dock samtliga bilder jag har på hemsidan och dom andra trådarna på zatzy och rejsa!

Hoppas någon finner det intressant och jag lär behöva ställa massa frågor då detta är mitt första seriösa motorbygge :)

Mvh Jerry

Posted: 18 Apr 2010, 07:36
by Rsjerry
Hur kan jag mäta upp hur mycket toppen är planad? Mäta upp förbränningrummen kanske?

Plana blocket 2,11mm för rätt komp det gäller väl för en oplanad topp? Min är planad 2ggr...

Mvh

Posted: 18 Apr 2010, 08:44
by peppe
Om du vet av någon topp som är oplanad bör du kunna mäta höjden på den utan större problem, men då är det ju lite knepigt att veta OM den verkligen är oplanad.

Är fb-rummen obearb. så bör du kunna mäta och gämföra och sedan räkna baklänges för att kolla hur mycket den är planad, antar det var så du tänkte?

Kul med ett sugis projekt.

Posted: 18 Apr 2010, 09:31
by Rsjerry
peppe wrote:Om du vet av någon topp som är oplanad bör du kunna mäta höjden på den utan större problem, men då är det ju lite knepigt att veta OM den verkligen är oplanad.

Är fb-rummen obearb. så bör du kunna mäta och gämföra och sedan räkna baklänges för att kolla hur mycket den är planad, antar det var så du tänkte?

Kul med ett sugis projekt.
Ja det var så jag tänkte men jag har inga andra toppar i min närhet men någon här kanske sitter på lite siffror på en oarbetad topp? Både förbränningsrummens volym och höjd på toppen?

Vassa sugmotorer är kul :) Dock blir ju inte denna en värsting som version 1 men som version 3 kanske det börjar bli lite hårdrock 8)

Om vi spekulerar lite: Låt säga att min topp är planad 1mm, räcker det att jag planar blocket 1,11mm då om 2,11mm gäller för oplanad topp? Ute på cykeltur? :)

Mvh

Posted: 18 Apr 2010, 10:30
by Claes
På m20 finns det en klack som säger när man inte ska plana toppen mera.

Om jag inte missminner mig så är det runt 7-8 tiondelar läste nått om detta i en haynesbok detta gäller ju dock för std motorer med bibehållen körbarhet.

Planade en topp 0,5 mm förra året och då var det inte långt kvar innan toppens yta linjerar med den "klacken" (typ 2-3 tiondelar).

Tror även att det står max och min höjd på toppen i haynesboken, det kanske kan hjälpa dig?

Posted: 09 May 2010, 19:32
by Rsjerry
Claes wrote:På m20 finns det en klack som säger när man inte ska plana toppen mera.

Om jag inte missminner mig så är det runt 7-8 tiondelar läste nått om detta i en haynesbok detta gäller ju dock för std motorer med bibehållen körbarhet.

Planade en topp 0,5 mm förra året och då var det inte långt kvar innan toppens yta linjerar med den "klacken" (typ 2-3 tiondelar).

Tror även att det står max och min höjd på toppen i haynesboken, det kanske kan hjälpa dig?
Tack för tipset ska kolla i haynesboken nästa gång jag är i garaget :)

Posted: 09 May 2010, 19:32
by Rsjerry
Då har det pillats och pulats lite i garaget!!

Dagen har ägnats åt lite rost och att förstärka infästningarna till bakre krängningshämmaren på bärarmar och kaross! Original infästningar skall inte palla med grövre doningar tydligen så det var lika bra att fläska på direkt :)

Här syns dom nya fästena tillsammans med förstärkningsplåtarna jag har skärt ut!

Image


En skärmkant som det fanns lite ytrost blev tyvärr ett hål efter jag drog igång blästern. Men nu är det uppsvetsat spacklat och grundmålat. Sista touchen är dock inte lagd ännu...

Image

Här är 2 bilder på förstärkningsplåtarna till krängningshämmaren!

Image

Image


Jag såg en liten bubbla på plåten i höger hjulhus och när jag tog bort så var den genomrutten :( Och under såg det ut så här. Dock bara ytrost så det kommer räcka att blästra och lacka! Men jag skulle vilja få tag i en sån plåt, Bmw kunde inte fixa? Tacksam för tips?
Idag (söndag) är det blästrat, grundmålat och efter en vända med värmepistol blev det även svartlackat! Så nu ska jag bara klura ut en lösning på plåten som täcker slangarna!

Image

Här har vi lagt igen rosthålen i torpeden och lagt på ett lager finspackel som ska slipas ner i morgon när det har härdat :)
Idag (söndag) är spacklet finslipat och grundfärgen är lagd! I veckan ska jag bara punktsvetsa skarven vid växellådstunnel/motorrum och sen ska tunneln lackas vit :)

Image

Image

Jag har även idag monterat klart krängningshämmaren bak så nu är bakändens chassiförstärkningar färdiga :race:

Dock stötte jag på patrull idag när jag tog ner stötdämparen bak för att blästra och lacka! Den känns verkligen sopslut och jag kan trycka ihop den hur lätt som helst! Så ska det väl verkligen inte vara efter bara några banpass och 2tusen mil på gatan :eek: :(
Läs tråden här där vi spånar lite, ska kolla mer i veckan...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64815

I veckan filas det vidare så jag kan få ner den på marken för garaget kommer tyvärr vara upptaget 2 helger så då får bmw:n stå ute och skämmas!!

Mvh

Posted: 10 May 2010, 11:22
by Sbuddz
Plåten i hjulhuset du letar efter har art.nr 16131179011 på BMW och den finns att ta hem.

Jag ska inte svära på priset, men har för mig runt 250kr när jag köpte i höstas.

/J

Posted: 10 May 2010, 13:46
by Nisse Järnet
Har du planat blocket redan? Jag skulle gett fan i det om jag var du =P

Posted: 10 May 2010, 18:30
by Rsjerry
Sbuddz wrote:Plåten i hjulhuset du letar efter har art.nr 16131179011 på BMW och den finns att ta hem.

Jag ska inte svära på priset, men har för mig runt 250kr när jag köpte i höstas.

/J
Tack så mycket :) Jag har sökt med lykta och lampa efter detta nr!! Får bli en sväng till bmw och beställa i veckan!!

Mvh

Posted: 10 May 2010, 18:33
by Rsjerry
Nisse Järnet wrote:Har du planat blocket redan? Jag skulle gett fan i det om jag var du =P
Nä jag har inte gått vidare med motorn ännu. Utveckla? Tycker du jag ska skaffa 135mm stakar och CP högkompare :) Eller en sån där avgasbroms kanske :wink:

Posted: 16 May 2010, 12:46
by Rsjerry
Jag var i garaget en vända idag och mekade bruksbil och då tänkte jag även försöka reda ut hur mycket min topp är planad?

Men i min Haynesbok stod bara minimum höjd och den är 124,7mm. Ska tjacka tag i ett bra skjutmått i veckan och se höjden på mitt och så får jag fortsätta söka efter höjden på en oplanad topp!!

Mvh

Posted: 13 Sep 2010, 19:26
by Rsjerry
Tack och lov är det inte lika dött som det är i tråden :roll:

Jag har pysslat en del och fixat med fram och bakspoilers och det krånglade lite för lacken ville inte lira med en grundfärg så den reste sig! Bara att slipa ner och börja om!
Några timmar till så skall det vara färg på dom och bilen skall få tillbaka sitt mtech 1 utseende!

Mycket detaljer till motorn har blästrats och lackats så att det blir lite trevligare att pyssla med! Bilder på detta kommer nedan.

Vattenpumpen som är monterad här upptäckte jag att den inte passar min bil då jag har en 86a och tydligen så ändrades pumpen efter detta! Som tur är hittade jag en kille som hade gjort samma fel men tvärs om så vi bytte bara rakt av :)
Image

Kåpan har blästrats, lackats och fått nya bussningar!
Image

Som jag skrev i tråden tidigare så beställde jag en indikatorklocka från mikrometer.se men den dök aldrig upp och efter 1 månad kontaktade jag dom och hävde köpet!
Hittade istället en på Jula med magnetstativ och avläsning 0,01mm.

Här snabbt provmonterad!
Image

Sen vid den "skarpa" mätningen så mätte jag i mitten på kolven där ytan är plan mitt i ringen på en instansad 8.

Sen så mätte jag upp exakt vart jag hade satt klockan på blocket och plockade ur dieselvev och den nya kortare vevstaken tillsammans med kolven!
Sen så monterade jag tillbaka original vevaxel, vevstake och kolv och gjorde om precis samma mätprocedur.
Då fick jag fram att kolven vänder 1,05mm längre ner i TDC än med original prylarna :)
Image

Med detta konstaterat så kontaktade jag Momek som skall få plana av blocket, ge det en rejäl rengöring och även hona cylinderloppen! Dom har även fått dieselveven för att mäta upp lagertapparna så att allt är okej där och att jag har korrekt lagerspel!

Jag valde att plana av blocket 0,5mm eftersom att toppen har planats av under renoveringen och kompressionsförhållandet ökar med det längre slaget så jag tror det ska bli ganska bra kompförhållande!

Här har jag stuvat in block och vevaxel i bagagen för att köra ner det till Momek! Surrade grejerna rejält för blotta tanken på vad block och vevaxel hade ställt till med i en krock med en öppen kombi gav mig kalla kårar :eek2:
Image

Jag har även kontaktat Trollspeed och dom skall få balansera vevpartiet när jag får tillbaka det från Momek!

Jag har även shoppat en nästan ny koppling då den gamla hade gjort sitt!

535lmm och spridare har inhandlats vilket jag hoppats ska ge lite mer flås i min kära m20 :)

Skall försöka öka takten i höst så bilen kommer ut igen! Den har stått alldeles för länge nu!

Posted: 13 Sep 2010, 19:56
by FugitivE
Sådär ja :D det händer ju lite grejer med kärran ;)

Kämpa på!

Posted: 14 Sep 2010, 12:16
by Rsjerry
FugitivE wrote:Sådär ja :D det händer ju lite grejer med kärran ;)

Kämpa på!
Ja lite händer men förhoppningsvis mer framöver!

Ingen bra planering att köra ras och få för sig att trimma mer samtidigt som man fick en liten knatte!

Målsättningen är att ha den rullande och inkörd tills isen har lagt sig i vinter!

Mvh

Posted: 04 Oct 2010, 19:12
by Rsjerry
Hade tänkt att lägga upp lite halvtråkiga bilder på alla prylar jag handlat på mig dom senaste veckorna men kamera och dator är osams ikväll så det tar vi en annan dag :)

Pratade med Momek idag som har block och vevaxel och grejerna är färdiga så jag ska hämta dom i morgon 8)

Lagerspelet var 5/100 vilket känns helt ok och blocket är rejält rengjort och planat 0,5mm :)

I morgon skall jag ringa runt och se om jag kan hitta någon mekanisk verkstad som kan svarva av svänghjulet och brickan vid svängningsdämparen.

Sen skall hela vevpartiet till Trollspeed för balansering!!

Det tar sig :)

Posted: 04 Oct 2010, 21:31
by airs
Kämpa på där! Kommer nog bli skoj med ny motor till isen :D