Rsjerry - Bmw E30 mtech1 m20 2,8 sugis
Posted: 16 Apr 2010, 20:13
Jag tänkte delge er lite av mitt banbilsprojekt som jag håller på med och även ställa frågor jag har här istället för att starta en ny tråd direkt en fråga dyker upp!
Förra vintern körde jag vevlagerras och då inleddes 2,7konverteringen jag håller på med nu
Så 2,7 specen blir:
Block:
*Dieselvev 2,7liter
*Viktade och balanserade 320 stakar
*Std 325 ej kat kolvar komp?
*Planat block 0,5mm för rätt komp med dieselvev
*Svarvat och fräst svänghjul
Topp:
*Svetsade kylkanaler
*Planad
*Mirafrästa ventilsäten
*Portad
*Okänd tysk trimkam som spottar på tomgång iaf :p
*HD vipparmar
*I övrigt helrenoverad topp
Avgas:
*Extraktor lindat i bandage och 2*2tum rostfritt
Insugssidan:
*Original insug
*535 spridare och lmm (ej inhandlat)
*Unichip om ekonomi tillåter
Chassi från Millway:
Ombyggt till coilover fram med racefjäder
Ställbara topplagringar fram
Förstärkt stötdämparlager bak
Racefjäder bak med millway monteringskit
Gula justerbara koni
Grövre justerbara krängare
Fjäderbenstag fram och bak
Delrinbussningar över allt från Specialsvarv.
Inredning:
Rensad på mattor och oljemattor.
Sparco Sprint stolar
Sparco Mocca Ratt
Wiescher skruvbur
Jag hoppas på en rapp maskin på rätt sida om 200hk och en vikt runt 1050kg
Den gick sjukt fint på bana när den var olättad och med standardbotten så jag hoppas på mycket körglädje med denna specen
Några bilder, kommer fler men jag har inte tid ikväll...
Lite halvkassa filmer med gamla motorn
http://www.youtube.com/watch?v=psBGIEzr6wQ
http://www.youtube.com/watch?v=fVSmmmbS7pk
Som sagt, det kommer mer bilder info och frågor när jag har mer tid än ikväll Den rastlöse hittar dock samtliga bilder jag har på hemsidan och dom andra trådarna på zatzy och rejsa!
Hoppas någon finner det intressant och jag lär behöva ställa massa frågor då detta är mitt första seriösa motorbygge
Mvh Jerry
Förra vintern körde jag vevlagerras och då inleddes 2,7konverteringen jag håller på med nu
Så 2,7 specen blir:
Block:
*Dieselvev 2,7liter
*Viktade och balanserade 320 stakar
*Std 325 ej kat kolvar komp?
*Planat block 0,5mm för rätt komp med dieselvev
*Svarvat och fräst svänghjul
Topp:
*Svetsade kylkanaler
*Planad
*Mirafrästa ventilsäten
*Portad
*Okänd tysk trimkam som spottar på tomgång iaf :p
*HD vipparmar
*I övrigt helrenoverad topp
Avgas:
*Extraktor lindat i bandage och 2*2tum rostfritt
Insugssidan:
*Original insug
*535 spridare och lmm (ej inhandlat)
*Unichip om ekonomi tillåter
Chassi från Millway:
Ombyggt till coilover fram med racefjäder
Ställbara topplagringar fram
Förstärkt stötdämparlager bak
Racefjäder bak med millway monteringskit
Gula justerbara koni
Grövre justerbara krängare
Fjäderbenstag fram och bak
Delrinbussningar över allt från Specialsvarv.
Inredning:
Rensad på mattor och oljemattor.
Sparco Sprint stolar
Sparco Mocca Ratt
Wiescher skruvbur
Jag hoppas på en rapp maskin på rätt sida om 200hk och en vikt runt 1050kg
Den gick sjukt fint på bana när den var olättad och med standardbotten så jag hoppas på mycket körglädje med denna specen
Några bilder, kommer fler men jag har inte tid ikväll...
Lite halvkassa filmer med gamla motorn
http://www.youtube.com/watch?v=psBGIEzr6wQ
http://www.youtube.com/watch?v=fVSmmmbS7pk
Som sagt, det kommer mer bilder info och frågor när jag har mer tid än ikväll Den rastlöse hittar dock samtliga bilder jag har på hemsidan och dom andra trådarna på zatzy och rejsa!
Hoppas någon finner det intressant och jag lär behöva ställa massa frågor då detta är mitt första seriösa motorbygge
Mvh Jerry