Page 1 of 1
Max effekt+ max vrid i bmw e34 kaross
Posted: 10 Aug 2006, 09:16
by Myrhaugbmw
noen som vet hvor mye vrid og effekt e34 karosseriet tåler.
har noen papirer på dette som jeg kan bruke til godkjenning?
skal turbokonvertere M5 3.8l som skal godkjennes med turbo...
alt montert i e34 1988mod kaross på grunn av avgasskrav.
kan noen hjelpe meg???
Posted: 10 Aug 2006, 12:19
by Myrhaugbmw
satser på ca 500hk/600nm på gata gokjent,
men trenger papir på karosseriet....
HJELP!!!
Posted: 10 Aug 2006, 21:04
by linbä
Har stulit denna text från
www.snowrider.se
Den förklarar ganska bra vad jag försöker förklara
Vad det handlar om då det gäller maximal bil-acceleration är att allt som egentligen betyder något är det maximala vridmomentet från drivhjulen.
--
Vid en första anblick kan det verka som att det vid en jämförelse mellan två motorer med olika vridmoment är den motor som producerar högst vridmoment som möjliggör snabbast acceleration
--
Detta är inkorrekt och det är också här som hästkrafter (effekt) kommer in i diskussionen
--
Det är egentligen vridet från drivhjulen som accelererar en bil, inte vridet genererat av motorn.
Hästkrafter, som är den hastighet med vilken vridmoment genereras,
är en indikator på hur stor "potentiell" vrid-multiplikation som är tillgänglig.
Med andra ord: Hästkrafter beskriver hur mycket motorvarvtal som kan bytas ut mot drivhjulsvrid
Tänk: effekt är vrid per tidsenhet alltså kommer motorn att under en given tid producera mer vrid vid maxeffekt än vid maxvrid (om de inte infaller vid samma rpm förståss:-)
Posted: 11 Aug 2006, 06:36
by Myrhaugbmw
forstår godt den der.
men til slutt er maksimalt dreimoment i motoren som avgjør hvor mye press bakhjulene har forover i forhold til bilen.
Men det jeg er ut etter er papir på dette da bilen skal godkjennes..
Vurderer seriøst om den skal til tyskland (TUV) for godkjenning når bilen står ferdig!!!
Posted: 11 Aug 2006, 10:13
by linbä
Sorry skrev under fel rubrik...
Mitt förra inlägg hörde inte hit