Page 1 of 1
Kompressormatad motor - vad för slags kamaxel?
Posted: 11 Apr 2010, 21:52
by Roobin
Tjena,
Har en liten fundering..
En kompressormatad bil e ju som en sugmotor fast som skjuter på mer luft...
Bör man ha sug kamaxel eller turbo kamaxel?
Överladdning som överladdning förvisso...
Har ni några erfaranheter av dessa? Dela gärna med er!
Mvh Robin
Posted: 12 Apr 2010, 18:42
by daniel.e
du vill väl ha en med minst överlapp, och då borde turbokamaxeln vara de bästa alternativet
Posted: 12 Apr 2010, 18:44
by Bmwandreas
exakt
Posted: 12 Apr 2010, 21:49
by Roobin
okej, ska kolla lite med enem o se om de kanske kan dra fram nå speciell kam
Posted: 14 Apr 2010, 12:06
by kristov
Roobin wrote:okej, ska kolla lite med enem o se om de kanske kan dra fram nå speciell kam
Det skulle jag göra. En turbokam skulle passa fint men är nog häller inte 100% optimal.
Posted: 14 Apr 2010, 12:16
by pizza
Roobin wrote:okej, ska kolla lite med enem o se om de kanske kan dra fram nå speciell kam
Gör de å beställ via PPF eftersom dom e ÅF för Enem kammar.
Pizza
Posted: 14 Apr 2010, 13:22
by ZAK
Roobin wrote:okej, ska kolla lite med enem o se om de kanske kan dra fram nå speciell kam
Kan vara intressant för min del med =]
Posted: 14 Apr 2010, 19:32
by Roobin
pizza wrote:Roobin wrote:okej, ska kolla lite med enem o se om de kanske kan dra fram nå speciell kam
Gör de å beställ via PPF eftersom dom e ÅF för Enem kammar.
Pizza
Tack för påpekningen men de vet jag
Har hänt förr så,
Svar från enem:
Hej, Z45 kammen använde bland annat Johan Eklund i sin BMW med gott resultat men med större kompressor. Du får antingen prova en sådan med stor spridningsvinkel – eller köra standard. Kompressorn är med nutidens mått rätt liten och man får vara försiktig med kamtiderna.
Nu e jag ju rätt dum men vad fasiken menar han med stor spridningsvinkel?

Posted: 14 Apr 2010, 19:38
by Bmwandreas
Mer lobseparation. Dvs turbokammen.
Posted: 14 Apr 2010, 19:42
by Roobin
ah oki tack
