Page 1 of 3
SMT6 på M50b25
Posted: 09 Aug 2006, 13:26
by Overcharged
Hej jag startar en tråd om SMT6 för att få reda på hur det funkar på denna motorn, för man har ju hört mycket skit om det men för vissa funkar det ju för...
så alla som har testat det får gärna berätta hur det har funkat!
förresten hörde ju att Ludde hade testat det vad tycker du?
Börja skriv
//Overcharged
Posted: 09 Aug 2006, 21:49
by Ludde
kör med det nu! på sommar snik bygget..
smt 6, M5 spridare, mapp sensor. funkar hur bra som helst.
dom som säger att det inte funkar fattar sig nog inte på det riktigt!
ja har tagit bort lmm helt
kan ändra tändningen +- 12 grader
ja har en vanos motor nu, men har även installerat det på en ikke vanos o det funkar där med..
koppla analog deflecton(brun) och analog in(blå) på mapsensor signal
analog out(lila) till styrboxen lmm (ingången)
kan också koppla in mapsensor signal till smt (svart/vit) så den sänker/höjer tändning på ett visst ladd
gul till vevgivarens gula (signal fårn vev) och rosa till styrbox (vev signal ingång)
som sagt ställer du alla inställningar rätt, kopplar rätt så har du ett bra och fungerande piggy back system.
tar typ 2 timmar o få en dra mapp för mig nu.. har gjort ett ett par ggr:)
men du måste ha bredbands lambda annars omöjligt typ
läs instruktonerna 3-4 gåger som kommer du fatta hur det funkar
du måste veta hur alla givare/signaler från bilen ser ut. t ex att lmm signalen pendlar mellan 0-5v för att kunna sälla in det i smt:t sen..
läs instruktionerna där står
allt
///Ludde
Posted: 09 Aug 2006, 22:03
by Overcharged
härligt då får det bli ett sånt i år!!
måste man verkligen ha bb lambda för att kunna mappa det?
Posted: 09 Aug 2006, 22:08
by bmw_fredde
annars vet du ju inte om den går fett eller snålt.
Posted: 09 Aug 2006, 23:28
by Chrille
hmm... Kan man få de o lira schysst på en M20 också så får de nog bli ett sånt för mig till nästa sommar...
Posted: 10 Aug 2006, 20:04
by Ludde
det funkar men långt ifrån ett riktigt system... vet inte hur det funkar på m20 va är det för typ av givare till vev?
Posted: 11 Aug 2006, 01:23
by Overcharged
förresten man måste väl använda en lufft temp. sensor (MAF heter den väl) också? om man ska köra utan LMM och map sensor....
Förresten Ludde du är inte sugen på att dela med dig av en map som stämmer ganska bra med din, mest så man kan sitta och leka lite här hemma och lära sig funktioner osv.
hade varit kanon
tack för alla bra svar!!
Posted: 12 Aug 2006, 11:59
by Ludde
Map sensorn har ju inbyggd tempraturs kompensering, har sånna o sälja om du inte har nån.
jovisst
Posted: 12 Aug 2006, 14:30
by Overcharged
okey hur fungerar temp. kompenseringen?
är det en särskild MAP sensor eller har alla det?
jaa jag kommer ju att behöva en MAP sensor iaf så du kan ju pm:a mig vad den kostar eller om du vill skriva det här...
Posted: 17 Sep 2006, 14:49
by Thörn
har ungefär samma setup, 38cc spridare och 3bars mapsensor.
Har dock försökt att använda insignal från mapsensor som multiplikator i analog map (grön/gul) och svartvit (tändningsmultiplikatorn)
inte riktigt fått det att lira bra än, inte haft så mkt tid + att motorn går lite skummt (Tändspolarna?)
Vore ju smutt att få bort lmm som ludde
har du en mapp man kan kika på vore det kanon.
Posted: 17 Sep 2006, 15:02
by wuffee
hur skulle ett smt funka på en vanlig m50sv ? utan turbo..
Mvh
Uffe
Posted: 17 Sep 2006, 16:20
by Svintoleffe
funakr smt6 även på m20 det skulle jag vilja veta med. så aksnek man kan köra det som snik sak så länge tänkte jag.
Posted: 19 Sep 2006, 23:59
by Overcharged
det beror väl på vad man kör för trigger givare...
kör man 60-2 borde det väl funka på en M20 också...
bara till att testa ju, ett beggat SMT kostar nästan ingenting....
Posted: 27 Sep 2006, 17:15
by Stjärten
Hur går det för dig Overcharged? Har du fått det alla lira? ska oxå köpa ett smt6
Ludde!! Har du en mapp sensor tillövers å pris?
Posted: 27 Sep 2006, 21:33
by Overcharged
det går väl lite sådär...ska börja montera mitt SMT nu inom det närmaste, fick det igår med posten så jag hann inte inatt hehe
men ajg kör inte turbo än heller, ska börja bygga grenrör om en månad kanske, vill ha bilen å köra med så länge det inte är vinter
tråkigt å köra bruksbil ju

Posted: 27 Sep 2006, 21:51
by Thörn
Körde några repor i lördags, E30 och m50b25 -93,
kul att dra en Z4roadster med 0.5bar iallfall
Fast fick inte ordning på kalibreringen av mapsensor förän häromdagen.
Vid körningen var den visst on/off så det blev en riktig vedbodmappning med avgassmällar och rökmoln *haha
Lite problems med få maprutor utan kalibrering av en 3bars sensor (0-5v).
Jag kalibrerade den mellan 1.6-3volt för de 15 maprutorna i eng temp, och det verkar bli hyfsat bra. (Dos kommandon i windowsprogramvaran)
Tror inte jag vågar mosa på mycket mer utan bättre soppapump.
Posted: 27 Sep 2006, 21:52
by Overcharged
härligt! har du fått den att gå på rätt lambda genom hela registret nu då?