BusE´s m535 Turbo PPF H.O (SÅLD!)
Posted: 01 Apr 2010, 20:10
Hej hej..
Tyckte det var dax och lägga upp en tråd om vad jag har byggt på dom senaste 3 åren. bilen är klar för mappning men efter det ska det fortsättas att puttsas/fixas lite här och där, om inte mappningen skulle vara total fail.
Lite kort hur bilen hittade till mig: runt februari 07 hittade jag bilen på blocket, bytte den mot en halvrisig gammal cross. Bilen rostlagades,lackades och besiktades till sommarn 07 och åkte hela sommarn med orginal maskin.
vintern 07 flyttade vi (familjen) till ett hus, men huset behövde total renoveras så bilen fick stå hela vintern och sommarn 08.
Och här är jag just nu idagens läge.
Vi börjar med lite specc på bilen följt av bilder.
Topp:
M30b34 Topp, ny renoverad.
Mirad,inslipade ventiler med en extra 30graders vinkel.
PPF kam.
HD-vippor.
Vipparmslås.
Portad topp med bearbetade förbränningsrum.
Alu plenum.
Accufab 70mm spjäll.
Precision 1260cc spridare.
PPF kitt 2 ventil fjädrar med crmo retrainers.
Ny vattenpump, termostat mm...
Bottendel:
m30b34 block från 635.
m30b28 80mm slag vev.
m5 s38 3.8l 142.5mm stakar.
Cooperring packning.
plandäckat och honat.
ARP bultar i hela botten.
Stödgördel.
Smidda Mahle med andra special kolvbultar.
Nya lager, glid och kedjespännare mm...
PPF vevaxelhubb.
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar & packningar.
S38b38 oljefilterhus.
S38 oljepump
Allt balanserat.
Soppa:
60l fuelcell.
PPF y-kors.
2st 044.
Nuke filter.
AN8 matning & AN6 retur.
Aeromotive btr.
PPF fuelrail.
e85 i tanken.
Turbo:
Precision pt6765 billet turbo.
Precision 46mm wastegate.
Hemma tigat grenrör.
3" Tryckrör i alu.
PPF 50mm dump.
19 raders oljekylare med stålomsbunna slangar och AN kopplingar.
600x300x76mm intercooler.
Styrsystem/Tändning:
Vipec.
Vag spolar.
PPF laddtryckstyrning.
Launch.
2 Mapps.
Shiftlight.
Vxllåda & koppling:
Org 535 vxllåda med delring bussningar till vxllänkaget och shortshift.
Enkelmasse svänghjul från m30b28.
Sachs 765 tryckplatta med 4 puckad sinter.
Allt balanserat.
Ny hardy & stödlager.
Bakvagn:
Ställbart bakvagnskitt.
Delring bussningar i bärarmarna
Powerflex i övriga.
Org 535 bakaxel med 25% diffbroms med ny olja & packningar.
Allt blästrat & målat.
Övriga stag/bussningar nya.
Nya hjullager.
Renoverade org dämpare.
Okänd sänkning.
Framvagn:
Blästrat & målat.
Powerflex bussningar.
Övriga stag/bussningar nya.
Bromsar:
Renoverade e34 540 ok blästrade,målade och om packade.
Hålborrade Zimmermann skivor bak: 300x20mm fram: 302x28mm.
Stålomspunna slangar.
Nya bromsrör.
Borttagen ABS.
Mätare:
Autometer turbotryck,oljetryck,oljetemp,avgastemp.
Innovate bredbandslambda.
Shiftlight.
Inredning / Övrigt:
Alu pedaler i durkplåt.
Alu vxl knopp.
Sportratt.
Alu dörrsidor.
Flockad instrumenpanel,mittenkonsol,delar av dörrar mm..
Batteriet flyttad bak.
2st sportstolar.
Fälgar:
17" MK-Motorsport by Borbet 10"bak och 8½" fram.
och så några bilder:
sommarn 07
Början på motorn
bakvagn på semester
Motordelar på väg till engson och inredningsdelar till flockning
ombyggd org armatur
renoverade dämpare
Broms bak
broms fram
Här var det många bollar i luften
Det var en del av bilderna mer bilder kommer då domligger på andra datorn.
Enjoy så länge..
mvh.
Tyckte det var dax och lägga upp en tråd om vad jag har byggt på dom senaste 3 åren. bilen är klar för mappning men efter det ska det fortsättas att puttsas/fixas lite här och där, om inte mappningen skulle vara total fail.
Lite kort hur bilen hittade till mig: runt februari 07 hittade jag bilen på blocket, bytte den mot en halvrisig gammal cross. Bilen rostlagades,lackades och besiktades till sommarn 07 och åkte hela sommarn med orginal maskin.
vintern 07 flyttade vi (familjen) till ett hus, men huset behövde total renoveras så bilen fick stå hela vintern och sommarn 08.
Och här är jag just nu idagens läge.
Vi börjar med lite specc på bilen följt av bilder.
Topp:
M30b34 Topp, ny renoverad.
Mirad,inslipade ventiler med en extra 30graders vinkel.
PPF kam.
HD-vippor.
Vipparmslås.
Portad topp med bearbetade förbränningsrum.
Alu plenum.
Accufab 70mm spjäll.
Precision 1260cc spridare.
PPF kitt 2 ventil fjädrar med crmo retrainers.
Ny vattenpump, termostat mm...
Bottendel:
m30b34 block från 635.
m30b28 80mm slag vev.
m5 s38 3.8l 142.5mm stakar.
Cooperring packning.
plandäckat och honat.
ARP bultar i hela botten.
Stödgördel.
Smidda Mahle med andra special kolvbultar.
Nya lager, glid och kedjespännare mm...
PPF vevaxelhubb.
745 oljesprut munstycken till kolvarna.
Nya packboxar & packningar.
S38b38 oljefilterhus.
S38 oljepump
Allt balanserat.
Soppa:
60l fuelcell.
PPF y-kors.
2st 044.
Nuke filter.
AN8 matning & AN6 retur.
Aeromotive btr.
PPF fuelrail.
e85 i tanken.
Turbo:
Precision pt6765 billet turbo.
Precision 46mm wastegate.
Hemma tigat grenrör.
3" Tryckrör i alu.
PPF 50mm dump.
19 raders oljekylare med stålomsbunna slangar och AN kopplingar.
600x300x76mm intercooler.
Styrsystem/Tändning:
Vipec.
Vag spolar.
PPF laddtryckstyrning.
Launch.
2 Mapps.
Shiftlight.
Vxllåda & koppling:
Org 535 vxllåda med delring bussningar till vxllänkaget och shortshift.
Enkelmasse svänghjul från m30b28.
Sachs 765 tryckplatta med 4 puckad sinter.
Allt balanserat.
Ny hardy & stödlager.
Bakvagn:
Ställbart bakvagnskitt.
Delring bussningar i bärarmarna
Powerflex i övriga.
Org 535 bakaxel med 25% diffbroms med ny olja & packningar.
Allt blästrat & målat.
Övriga stag/bussningar nya.
Nya hjullager.
Renoverade org dämpare.
Okänd sänkning.
Framvagn:
Blästrat & målat.
Powerflex bussningar.
Övriga stag/bussningar nya.
Bromsar:
Renoverade e34 540 ok blästrade,målade och om packade.
Hålborrade Zimmermann skivor bak: 300x20mm fram: 302x28mm.
Stålomspunna slangar.
Nya bromsrör.
Borttagen ABS.
Mätare:
Autometer turbotryck,oljetryck,oljetemp,avgastemp.
Innovate bredbandslambda.
Shiftlight.
Inredning / Övrigt:
Alu pedaler i durkplåt.
Alu vxl knopp.
Sportratt.
Alu dörrsidor.
Flockad instrumenpanel,mittenkonsol,delar av dörrar mm..
Batteriet flyttad bak.
2st sportstolar.
Fälgar:
17" MK-Motorsport by Borbet 10"bak och 8½" fram.
och så några bilder:
sommarn 07
Början på motorn
bakvagn på semester
Motordelar på väg till engson och inredningsdelar till flockning
ombyggd org armatur
renoverade dämpare
Broms bak
broms fram
Här var det många bollar i luften
Det var en del av bilderna mer bilder kommer då domligger på andra datorn.
Enjoy så länge..
mvh.