Page 1 of 1

Problem med att skruva dit svänghjul S50B30

Posted: 27 Mar 2010, 01:10
by Japmax
Jag ska hjälpa polaren att byta koppling och svänghjul på sin M3a i helgen.
Men vi har ingen aning om hur man ska hålla emot medans man drar åt bultarna till svänghjulet? Sjänghjulet i aluminium och är tillverkat av JBR om de säger något. Har för mig att original så ska de gå att göra i en styrpinne för att fixera veven?

Posted: 27 Mar 2010, 01:21
by Martinssonn
mutterpicka brukar fungera.

Posted: 27 Mar 2010, 01:27
by TreLingon
Varför inte låta en av dina kompisar stå med en hylsa i vevaxelbulten med ett spärrskaft. Så kan du ju dra åt svänghjuls bultarna. Allt är ju stilla då. Vevaxelbulten sitter ju så hårt så gjorde jag iaf. Hur simpelt som helst.

Lycka till

Posted: 27 Mar 2010, 03:53
by markus
Mutter-maskin kanske inte är super när man ska dra åt bulltarna :wink:

Som lingon sa bara hålla emot på vevbullten fram på motorn med spärrskaft.

Posted: 27 Mar 2010, 09:33
by E30Anders
Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders

Posted: 27 Mar 2010, 13:51
by Japmax
E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.

Posted: 27 Mar 2010, 20:33
by TreLingon
Japmax wrote:
E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.
Finns inge stor bult ? Du menar vevaxelbulten ?

Posted: 27 Mar 2010, 23:05
by Niklas Sandström
TreLingon wrote:
Japmax wrote:
E30Anders wrote:Jag brukar alltid skruva i långa m8 bultar i två av hålen till tryckplattan som jag sätter ett rör i mellan sen är det bara att dra :D

Mvh/ Anders
Det låter rätt vettigt, det finns ingen stor bult på S50, bara några små torx så den iden går bort tyvärr.
Finns inge stor bult ? Du menar vevaxelbulten ?
Precis, det sitter bara fyra torx bultar fram på en S50.

Däremot finns det en fin plåthylsa som sitter på S54 som gör att man får ett 32mm nyckelgrepp. Använder en sån när man justerar kamtiderna.
Image

För att låsa svänghjulet har jag svetsat fast en bit vinkeljärn på en platta som skruvas fast i dom två övre bulthålen för sprängkåpan, spetsen på vinkeljärnet går då ner i kuggarna på startkransen och låser denna.

Bultarna ska låsas med gänglåsning och dras 100Nm.

Posted: 29 Mar 2010, 02:03
by Japmax
Vi använde oss av E30Anders metod med fullgott resultat.