Page 1 of 1

hjulinställning inför strippen

Posted: 26 Mar 2010, 17:07
by m50_micke
vad ska man ha för inställning på bakvagn camber & toe??

gissar på att camber ska ligga nära 0 som möjligt.

lite toe in för stabilitet??

nån som har några tips?

Posted: 26 Mar 2010, 18:20
by Roobin
ska du åka fort på strippen?

åker du riktig bakvagn eller kör du sänkningssats 60/80 som typ alla kör eller hur står de till?

tips e att niger han mycket så bör du sätta lite plus camber, så den e så noll som möjligt när du accar. t ex. fyll i gärna lite mer info om chassit i övrigt!

MVh

Posted: 26 Mar 2010, 18:58
by m50_micke
klart jag ska åka fort. :lol:
har 60/60 sänkning fk automotive dämpare.
e30 325 bakvagn som är justerbar camber & toe
nya stabilare bussningar

Posted: 26 Mar 2010, 19:23
by dgyldmark
Kolla på spåren

Posted: 26 Mar 2010, 21:18
by Roobin
Tänkte mer om du åkte 4 Link eller dylikt, ja hade liknande setup åkte mt slicks osv, de vi kom fram till va att bilen var för mjuk, åkte -0,4 grader i camber, så fort man axxa så neg han så pass mycket att man skulle behöva legat på plus.. De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster... Som sagt pratar rätt öppet om detta av egna erfarenheter, sen om de e nå bra tips eller ej får du tolka själv.

Folk får gärna fylla på för ja e väldigt intresserad av detta också då racebilen ska gå med dragracing coilisar i år osv

Posted: 27 Mar 2010, 00:41
by johankihl
Jimpas e30 (min nuvarande bakvagn) var uppsatt med positiv camber. Den verkar ju funkat rätt hyfsat. Han åkte väl 9.20 el nåt liknande?

Posted: 27 Mar 2010, 02:59
by ramberg
dgyldmark wrote:Kolla på spåren
+1

även så du kollar tryck i däcken..

Posted: 30 Mar 2010, 07:51
by Thörn
bilen niger mera hö bak än vänster
Batteriet på höger?

Posted: 30 Mar 2010, 11:03
by Roobin
Thörn wrote:
bilen niger mera hö bak än vänster
Batteriet på höger?
vet inte om du tänkt på de med bilarna lyfter vänster fram däck först, o när jag försökt lyfta en e30 så går de bara vänster bak, höger bak går fan inte o rubba, varför vet jag inte. Nu gäller inte detta bara e30 heller...

Men jag tror de e av dragningskraften som bilen niger mera bak inte pga att den e tyngre där...

Posted: 30 Mar 2010, 11:29
by Henka.
Roobin wrote:De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster...
Vridningen i chassiet orsakas av det vridmoment motorn utvecklar. Om du vill få bort vridningen för att få maximal däckkontakt så kompenserar du detta med att justera hårdheten (bump) på stötdämparen alternativt kör med en hårdare fjäder. Är väl lite "trial and error" för att få det bra som gäller.

Posted: 30 Mar 2010, 11:33
by Grefven
Många streetjänkare lutar åt fel håll när de står still för stt bli raka under race.

Posted: 30 Mar 2010, 13:00
by Roobin
Henka. wrote:
Roobin wrote:De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster...
Vridningen i chassiet orsakas av det vridmoment motorn utvecklar. Om du vill få bort vridningen för att få maximal däckkontakt så kompenserar du detta med att justera hårdheten (bump) på stötdämparen alternativt kör med en hårdare fjäder. Är väl lite "trial and error" för att få det bra som gäller.
Jo men precis, de e lite de vi kommer testa i år, ställa rebound lite hårdare på höger möjligtvis...


Kanske ska göra som jänkarna o fixa en ramsne bil på en gång kanske :lol:

Posted: 30 Mar 2010, 20:58
by Scrazher
Roobin wrote:
Henka. wrote:
Roobin wrote:De man skulle behövt göra eller ja hade velat testa va att sätta folk på bagagelucka o ställa bakvagn efter de, bilen niger mera hö bak än vänster...
Vridningen i chassiet orsakas av det vridmoment motorn utvecklar. Om du vill få bort vridningen för att få maximal däckkontakt så kompenserar du detta med att justera hårdheten (bump) på stötdämparen alternativt kör med en hårdare fjäder. Är väl lite "trial and error" för att få det bra som gäller.
Jo men precis, de e lite de vi kommer testa i år, ställa rebound lite hårdare på höger möjligtvis...


Kanske ska göra som jänkarna o fixa en ramsne bil på en gång kanske :lol:
Att ställa Rebound hårdare på höger skulle väl ge motsatt effekt om jag tänker rätt...

Rebound = återfjädring
Och begränsar du den sidan som komprimeras mer att återfjädra lika fort som den andra så kommer den ju att "hänga" kvar i det läget längre också.

Posted: 03 Apr 2010, 10:27
by m50_micke
kommer att ställa toe som orginal, cambern får man börja med att ställa 0 eller lite +, sen får man göra några provstarter och se på däck spåren