Page 1 of 3
nira på csb, startar svårt, HJÄLP
Posted: 16 Mar 2010, 21:19
by Vesslan
Som topic. Har monterat nira på min 305 csb och den vägrar starta. Får felkod på vevaxel sensorn, men den sitter "rätt" med avstånd och allt,
Motorn tänder regelbundet med inte på alla cylindrar. kör med fördelar tändning, tändspole, bosch tändsteg.
Har testat med stroblampa och jag får BARA blixt när motorn tänder, utöver det är det dött... Har kollat över grderna är den ska tända och det stämmer med cheva tändföljd.
Har kört fast. Tipps och ideer någon?
Posted: 16 Mar 2010, 21:20
by Bmwandreas
Förmodligen vevaxelgivaren. Du ska inte få felkod på den. Man kan inte ställa känsligheten på givaren i nira, så de lär sitta jävligt nära.
Posted: 16 Mar 2010, 22:47
by Marco Garver
Polvändning på vevaxelgivare?
Typ av givare?
Avstånd mellan givare-pulshjul?
Hur ser pulshjulet ut? Hemmagjort eller från annan bil?
Har du mätt utspänning från givaren med multimeter?
Vad är "Cyl 1 from missing teeth" inställt på?
Har motorn bra kraftjord? Om denna är dålig kan störningar från startmotorn slå ut vevaxel signalen.
Mvh Marco
Posted: 17 Mar 2010, 12:55
by Vesslan
Pulshjulet kommer från saab och är 60-2 sitter 04-05 mm från givaren som är en bosch?, Köpte hos LGspeed och ska funka med nira. Polvändning vet jag ej och har ej mätit utspänningen från giavare.
Cyl 1 from missing teeth är stallt på 70grader, vilket är gradantalet jag har mellan givaren och lost när motorn står på noll..
Jorden på motorn anser jag som bra då det är 35kvadrats kabel till ramen...
Posted: 17 Mar 2010, 20:36
by Vesslan
Problemet löst... det var tydligen olika inkoppling på vevaxel sensorn beroende på om man kör med svänghjul eller triggerhjul...
Posted: 11 Apr 2010, 19:15
by Vesslan
Nu har jag kört min bil Cool
På tom gång ut ur garaget
startar lätt men går oroligt o gillar inte allt för mycket gas... Tipps på vilka grader jag ska ställa tändningnen på? så jag har nått att utgå ifrån...
Har läst lite om att det kan va svårt att mappa lugnt tomgång med stora spridare... sant eller falskt? Har på tok för stora sitter i nu (1600cc)
Posted: 11 Apr 2010, 19:23
by Bmwandreas
Det är svårt med bensin och 1680cc spridare. V8 brukar ha runt 35 grader från 3000 rpm vid 100 kpa. Tomgång 15 grader.
Posted: 11 Apr 2010, 19:52
by Vesslan
ahaa ska kika på tändningen i morrn igen... har iaf fått det att stämma överens skapligt mellan veven och datan...
testade lite med auto fuel calibration eller va det heter... och det varkar som om det vill ställa ner till under 0.200 i VE tabellen... Men när jag försöker ändra sj så verkar det inte gå under o.200? eller?
motorn i sej går oroligt och verkar inte gå på alla cylindrar jämt men det kan vara vad som...
Posted: 11 Apr 2010, 20:59
by Bmwandreas
Man lär ställa in rätt spridare i sprutet. Autofuel ska du inte använda med 1680cc spridarna, funkar inte bra.
Posted: 11 Apr 2010, 21:02
by Vesslan
joo rätt spridare är installda i sprutet i wizarden när jag gjorde mappen...
Jasså, okok..?
Posted: 11 Apr 2010, 21:27
by Bmwandreas
Ring återförsäljaren ang inställningar och ve frågor, viktigt att allt är rätt innan man försöker börja mappa.
Posted: 12 Apr 2010, 04:29
by Vesslan
självklart... blir några tel samtal under dagen....
Posted: 17 Apr 2010, 16:45
by Vesslan
Har inte hunnit testa någe mer men ja har jurat på om man kan "lura" nira så att det tror att det är mindre spridare i exempelvis med spridartiden för 1g bränsle?
Posted: 17 Apr 2010, 17:16
by johankihl
Man mappar inte spridartider i Nira. Du ställer in vilket lamda värde du vill ha i Lambda table och i Volumetric Efficency table anger du vilket volymetriskt fyllnadsvärde motorn har vid specifik lastpunkt. Lambda table används inte i mappning, endast VE-tabellen. Börja att ändra i den med + och - tangenterna så ska du se att det händer grejer. Försök att eftersträva lambda 1 så gott det går i hela mappen. Inte snålare än det så bör motorn fungera. Är den tjurig kan du ge den lite mer bränsle för att den ska riktigt bra, gamla csb brukar kunna vilja ha det.
Posted: 27 Apr 2010, 12:55
by Vesslan
A nother day another try....
Motorn vill inte starta... När den väl gör så stannar den pga föör mycket bränsle... Kikar man nere på remsan lägnst ner med rpm,lambda mm så ser man att spridar dutyn ligger på 2-4%
Antar att jag måste byta till mindre spridare eller Kan detta gå att rädda med dom jag har (1680)????
Posted: 27 Apr 2010, 15:29
by Bmwandreas
Du behöver hjälp med mappningen. Ställ ner så spridarna går 1% å tomgång om det hjälper.
Posted: 27 Apr 2010, 17:26
by E30Anders
Vad har du för värde på fuel injekctor gain? Du hittar det under engine setup och fuel injectors.
Spridartid på tomgång? kan du också se längst ner i de gråa fältet, ser du inte det tryck på T tills det kommer fram.
Kolla även att ditt map-värde förändras vid startögonblicket, hade själv en felkoppling på mappsensorn en gång och då skickade den på soppa för 100kpa på tomgång och stiften strök med ganska fort

.
Mvh/ Anders