Page 1 of 1

PROBLEM!!!

Posted: 14 Mar 2010, 12:10
by JimmanM3
Hej!

Nu har man äntligen köpt en bmw e30 325 coupé ! mycket nöjd!

jag köpte bilen i lite delar... jag har i stortsett fått på alla lister förutom bakrutans lister... dom ska pressas in i en gummiskåra?!! Jag har använt diskmedel oljor.... Ja allt jävla ting som glider!!! hjälp mig hur jag ska kunna lösa detta jobbiga problem! skriv gärna steg för steg ghur jag ska lösa detta.. har ingen lust att skicka iväg de och betala onödiga pengar som man kan göra så mycket annat roligt för!!

Tack på förhand!
MVH JIMMY

Posted: 14 Mar 2010, 12:53
by nicke.t
har för mej ja annvände gummiklubba på en 2002a på list eländet.

Posted: 14 Mar 2010, 13:14
by JimmanM3
nicke.t wrote:har för mej ja annvände gummiklubba på en 2002a på list eländet.
har försökt med de med :( helt sjuk!!

Posted: 14 Mar 2010, 13:26
by Christian.N
Den här hittade jag när jag sökte lite fort. Gäller Volvo PV men funkar säkert på E30 också.

Re: Montering av framruta på 544 inkluderande kromlist...
av Blomquist » 09 08 31, 7:30

Jag har alltid satt dit kromet sist. Kromlisten bidrar till att "låsa" listen, vilket som är "rätt" ordning vet jag inte.
Man monterar listen på rutan med ett snöre i kanalen, därefter lägger man den till rätta och får någon/något att trycka på rutan medans man pillrar ut snöret inifrån kupén. Jag brukar köra med spännband och telefonkataloger.
Efter detta brukar jag montera en elkabel i kanalen för kromet varefter jag drar ut kabeln samtidigt som jag trycker in kromlisten (ja ja aluminiumlisten om man skall vara petig). Det sista momentet upplever jag som klart svårast. Skall testa det där med kromet först nästa gång och återkommer då med utvärdering, fast det är nog två år tills dess. Minst.

Till sist kan jag tillägga att min erfarenhet är att det är väldigt viktigt att rutan hamnar exakt rätt och att den kan röra sig rätt så mycket i sidled när man drar ut snöret och det är inte bra.


Mvh

Posted: 14 Mar 2010, 13:34
by JimmanM3
okej, men min tätningslist sitter redan där :(

Posted: 15 Mar 2010, 13:08
by xelerator
jag använde en tunn instrumentmejsel och lirkade den bit för bit.
Tog ett bra tag men var det enda sättet som funkade för mig iaf.
Man får bara vara försiktig med mejseln så man inte våldar sönder tätningslisten :wink:.

Använd såpavatten även om du får för dig att använda denna metod..

mvh

Posted: 15 Mar 2010, 13:08
by xelerator
jag använde en tunn instrumentmejsel och lirkade den bit för bit.
Tog ett bra tag men var det enda sättet som funkade för mig iaf.
Man får bara vara försiktig med mejseln så man inte våldar sönder tätningslisten :wink:.

Använd såpavatten även om du får för dig att använda denna metod..

mvh

Posted: 15 Mar 2010, 16:04
by GraveDigger
gjorde samma som föregånde, sopavatten började i ena änden å försökte skjuta in listen så mkt som möjliget sen peta resten med mejsel

Posted: 15 Mar 2010, 20:44
by Per Eriksson
finns ett verktyg för såna lister, är en liten bygel man trår listen genom o sen drar man längs spåret, åk till en glasmästare så fixar de det på nolltid, är inte värt det o stå o strula med själv

Posted: 15 Mar 2010, 23:02
by JimmanM3
Tack för alla tips! får se hur de blir, :)

MVH JIMMY!