Bullens M3 Turbo
Posted: 13 Mar 2010, 12:31
Bilen behöver nog ingen närmare presentation här egentligen då det är Bäckis som byggt den och haft en egen tråd tidigare men någon kanske vill se lite text och bilder trots allt.
Det är en Macaoblå M3 e30 -88 i väldigt gott skick. 682hk och 742Nm på hjulen
Motor:
S14 95mm borr 87mm slag 2443cc, 9,0:1 kompförhållande, e85 i tanken, pyramidringad, balanserad EVO vev, oljekylning under CP-kolvarna, Verdistakar, oversizeventiler.
portad topp av Bäckis på PPF med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum,
PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare,
Griffinkylare, 1600cc spridare, Aeromitive eliminator pump, 600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket,
Samcoslangar till allt, Precision SC6262 billet ballbering turbo med värmeskydd runt avgashuset,
ViPec motorstyrning med fördelarlöständning med separata tändspolar, BB-lambda från innovate, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.
fälgarna är Works 8,5*19" fram och 9*19" bak.
bilderna är stula av pelko helt utan att fråga om lov.
Transmisson: Tremec TKO600RR. Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special sviktstålsdrivaxlar.
Hjulupphängning: Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.
Bromsar: Fram Brembo 330mm big brake kit, bak original med andra belägg.
Kaross: Standard M3 med evolution front, sport evolution vinge med kolfiberläpp och sport evolution skärmar. cupspeglar, ögonlock, Svarta Hella.
Inredning: Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CD. Sportskinn M3 baksäte. 45 liters fuelcell
interiört så har det även kompleterats med en BB-lambda från innovate.
Och en ny ratt som både ser bättre ut och ligger lite bättre i näven fick monteras.
Ett litet missöde var man ute för redan efter 25mil. toppackingen pajjade. Det var lite mums mums lite varstans
Castrol 10-60 brukar ha en något trevligare nyans...
men några dagars kvalitetsmekande så var den ihop igen, rent tidsmässigt var det dock ett gäng veckor allt tog när man fått allt man beställt. topp fick riktplanas och grejor fick beställas osv osv. verkligen tack till Bäckis som ordnade och donade och var telesupport i tid och otid
en ny turbo passade jag på att byta till då garret gt4094 var lite lite senare att få fart på än jag vill. och sweet jesus va bra det blev.
knappt begagnade (bänkning + 25 mil) garret såldes av
och jätteballa precision SC6262 bb billet inhandlades genom PPF
Tjuuuren på streetpower ställde upp med tigen lite snabbt. blev bra som fan. det har en förmåga att skjuta slangarna precis ut ur turbon tycker jag det verkar som men nu sitter det som berget.
blev ny pump osv oxå.
Ärtan fick locka fram 682whp och 742wNm. fantastiskt att se han jobba. Tjuuuren och Doktorn var snälla och hängde med upp till obygden där alla hus är röda med vita knutar. förutom bäckis då som ska vara en rebell i alla lägen. (gissar nästan på att det är fugan som valt färg åt honom)
Gatmapp Vs "köra ifrån bäckis" mapp.
Random skrytbilder på hur fin bil jag tycker jag har.
Och första ingreppet som gjorts nu efter lite habegär då man googlat m3 e30 för mycket är den stora läppen.
jämförelse med den lilla.
love it or hate it. maffigt är det iaf. och någon ball text får man ha på den oxå tycker jag. är Pure Performance Factory ball text?
Fick en dekal med mig hem när jag varit och mappat som jag fick användning av nu. blev diskret som fasen och väldigt fin effekt med blanksvart dekal på blank kolfiber.
smutt som fan.
Det är en Macaoblå M3 e30 -88 i väldigt gott skick. 682hk och 742Nm på hjulen
Motor:
S14 95mm borr 87mm slag 2443cc, 9,0:1 kompförhållande, e85 i tanken, pyramidringad, balanserad EVO vev, oljekylning under CP-kolvarna, Verdistakar, oversizeventiler.
portad topp av Bäckis på PPF med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum,
PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare,
Griffinkylare, 1600cc spridare, Aeromitive eliminator pump, 600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket,
Samcoslangar till allt, Precision SC6262 billet ballbering turbo med värmeskydd runt avgashuset,
ViPec motorstyrning med fördelarlöständning med separata tändspolar, BB-lambda från innovate, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.
fälgarna är Works 8,5*19" fram och 9*19" bak.
bilderna är stula av pelko helt utan att fråga om lov.
Transmisson: Tremec TKO600RR. Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special sviktstålsdrivaxlar.
Hjulupphängning: Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.
Bromsar: Fram Brembo 330mm big brake kit, bak original med andra belägg.
Kaross: Standard M3 med evolution front, sport evolution vinge med kolfiberläpp och sport evolution skärmar. cupspeglar, ögonlock, Svarta Hella.
Inredning: Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CD. Sportskinn M3 baksäte. 45 liters fuelcell
interiört så har det även kompleterats med en BB-lambda från innovate.
Och en ny ratt som både ser bättre ut och ligger lite bättre i näven fick monteras.
Ett litet missöde var man ute för redan efter 25mil. toppackingen pajjade. Det var lite mums mums lite varstans
Castrol 10-60 brukar ha en något trevligare nyans...
men några dagars kvalitetsmekande så var den ihop igen, rent tidsmässigt var det dock ett gäng veckor allt tog när man fått allt man beställt. topp fick riktplanas och grejor fick beställas osv osv. verkligen tack till Bäckis som ordnade och donade och var telesupport i tid och otid
en ny turbo passade jag på att byta till då garret gt4094 var lite lite senare att få fart på än jag vill. och sweet jesus va bra det blev.
knappt begagnade (bänkning + 25 mil) garret såldes av
och jätteballa precision SC6262 bb billet inhandlades genom PPF
Tjuuuren på streetpower ställde upp med tigen lite snabbt. blev bra som fan. det har en förmåga att skjuta slangarna precis ut ur turbon tycker jag det verkar som men nu sitter det som berget.
blev ny pump osv oxå.
Ärtan fick locka fram 682whp och 742wNm. fantastiskt att se han jobba. Tjuuuren och Doktorn var snälla och hängde med upp till obygden där alla hus är röda med vita knutar. förutom bäckis då som ska vara en rebell i alla lägen. (gissar nästan på att det är fugan som valt färg åt honom)
Gatmapp Vs "köra ifrån bäckis" mapp.
Random skrytbilder på hur fin bil jag tycker jag har.
Och första ingreppet som gjorts nu efter lite habegär då man googlat m3 e30 för mycket är den stora läppen.
jämförelse med den lilla.
love it or hate it. maffigt är det iaf. och någon ball text får man ha på den oxå tycker jag. är Pure Performance Factory ball text?
Fick en dekal med mig hem när jag varit och mappat som jag fick användning av nu. blev diskret som fasen och väldigt fin effekt med blanksvart dekal på blank kolfiber.
smutt som fan.