Page 1 of 1
Vilka kammar bör jag välja? - Audi S2
Posted: 11 Mar 2010, 18:38
by Decoy
Har en Audi S2 som börjar bli redo för mappning igen. Men behöver tips och råd angående vilka kammar jag bör välja.
Var och mappade den med dom här Shrickkammarna:
Lyft= 10,9. Dur/Spridvink: 260//112. Öpptid: 18-62-.Ventillyft i ö d: 0,8
Övriga setupen:
Blocket stresshonat och balanserat, Spm stakar, Venolia kolvar
Arp bultar i veven och topp, Portad topp med lättviktslyftare
Cp-s grenrör, Furans omvända insug Alu, Turbo sx850 god för 850hk
3" Rostfria tryckrör, PPF 50mm dumpventil
Aeromotive Eliminator, Bosch 1680 cc spridare lågohm
Nira i3 sprut, MSD tändspole med inbyggt tändsteg
Då såg mappen ut såhär:
Det roliga tog slut när mappsensorn visade sig vara för liten.
Nu till frågan, vilka kammar bör jag byta till. Och varför är den så död på
låga varv?
Posted: 11 Mar 2010, 19:32
by Bmwandreas
Ska man ha bra botten så kör 7A kammar. De hänger även med till 7500 rpm.
Posted: 12 Mar 2010, 00:38
by Decoy
Har hört att 7A kammarna inte håller vid höga effekter, stämmer det?
Posted: 12 Mar 2010, 07:45
by Bmwandreas
Jag har kört 700 whp med dem. Så den som har sagt det har ingen koll.
Posted: 12 Mar 2010, 08:17
by pizza
inga problem med 7a, som sagt, nån som snackat på fyllan... Stort aggregat ger död botten, 7a kammar å etanol kan bota det lite men inte helt.
Posted: 12 Mar 2010, 08:20
by Bmwandreas
Precis. Att köra med ett större agg än en SC62 är som att be om lag. Spelar ingen roll vad man gör med kammar eller portning.
Posted: 12 Mar 2010, 09:03
by fredrick
Vet inte riktigt vad han syftar på men han kanske menar att dom går av när han säger att dom inte håller, vet att jag läst att några haft problem med att dom har gått av när man kört.
Posted: 12 Mar 2010, 10:02
by AllarN
fredrick wrote:Vet inte riktigt vad han syftar på men han kanske menar att dom går av när han säger att dom inte håller, vet att jag läst att några haft problem med att dom har gått av när man kört.
Det är inte kammarna dom är problemet när dom går av. Det är drevet på fördelaren som är dåligt! Lika på på S4an som har hallvigaren där bak kan detta problem uppstå. Bäst är att köra som på RS2 och S6 som har hallgivaren lägst fram på toppen och inget drev alls på insugskammen.
Posted: 12 Mar 2010, 10:08
by karlzzon
AllarN wrote:fredrick wrote:Vet inte riktigt vad han syftar på men han kanske menar att dom går av när han säger att dom inte håller, vet att jag läst att några haft problem med att dom har gått av när man kört.
Det är inte kammarna dom är problemet när dom går av. Det är drevet på fördelaren som är dåligt! Lika på på S4an som har hallvigaren där bak kan detta problem uppstå. Bäst är att köra som på RS2 och S6 som har hallgivaren lägst fram på toppen och inget drev alls på insugskammen.
Finns väl med hallgivare i framkant på s4 och s2 också, inte bara på rs2 och s6?
Posted: 12 Mar 2010, 10:21
by Decoy
Bmwandreas wrote:Precis. Att köra med ett större agg än en SC62 är som att be om lag. Spelar ingen roll vad man gör med kammar eller portning.
Ok, så då är det egentligen turbon som gör att det blir sånt lag.
Var nog det dom menade dom som sa att 7A kammarna inte höll, drevet där på fördelaren. Tycker mig minnas att det finns dom som bytt drev på fördelaren
Posted: 12 Mar 2010, 10:29
by AllarN
karlzzon wrote:AllarN wrote:fredrick wrote:Vet inte riktigt vad han syftar på men han kanske menar att dom går av när han säger att dom inte håller, vet att jag läst att några haft problem med att dom har gått av när man kört.
Det är inte kammarna dom är problemet när dom går av. Det är drevet på fördelaren som är dåligt! Lika på på S4an som har hallvigaren där bak kan detta problem uppstå. Bäst är att köra som på RS2 och S6 som har hallgivaren lägst fram på toppen och inget drev alls på insugskammen.
Finns väl med hallgivare i framkant på s4 och s2 också, inte bara på rs2 och s6?
S2 med ABY motorn har det fram. Tidiga S4or, alltså 92or har inte det. Men kan ju hända att 94orna har det.
Posted: 13 Mar 2010, 09:55
by pizza
Stort avgas hus ger sent laddtryck efter det 'är större area som fyllnadsgraden är helt annan, som sagt, etanol ger 20-30% mer avgaser så det hjälper lite, kanske 6-800rpm tidigare med bra mappning. Annars vatten insprutning men de e drygt å ha på gatan om man brukar bilen mkt.
Handla ett mindre avgashus annars, kompressor delen böehöver du nog inte tänka på, kika med Ärtan så kan han rekomendera nått riktigt bra annars.
Pizza
Posted: 13 Mar 2010, 14:34
by Decoy
pizza wrote:Stort avgas hus ger sent laddtryck efter det 'är större area som fyllnadsgraden är helt annan, som sagt, etanol ger 20-30% mer avgaser så det hjälper lite, kanske 6-800rpm tidigare med bra mappning. Annars vatten insprutning men de e drygt å ha på gatan om man brukar bilen mkt.
Handla ett mindre avgashus annars, kompressor delen böehöver du nog inte tänka på, kika med Ärtan så kan han rekomendera nått riktigt bra annars.
Pizza
Ok, då är jag med. Verkar vara problemet när man har relativt liten cylindervolym och kombinerar det med ett större avgashus - fasiken =)
Får söka lite på det där med vatteninsprutning, ingen aning om hur det funkar. Och höra med Ärtan så kanske man kan få lite tidigare ladd. Bra tips, tackar!
Posted: 13 Mar 2010, 16:43
by pizza
Vatteninsprutningen gör att du får mer "avgaser" tidigt, vattnet expanderar SJUKT mkt i värmen = större massa som flåsar på turbinhjulet som ger tidigare ladd. Men man bör i ditt fall bara ha det mellan kanske 2500-5000 rpm sen sköter vanliga avgaserna resten. 2500 betyder dock inte att du har fullt ladd där men de börjar skjuta på mkt tidigare iaf. En dryg sak är ju att du måste ha en separat vatten tank för de vattnet, kör du mkt med bilen måste du fylla den oftare än du tankar troligen. Men som sagt, goggla runt lite, annars har nog Ärtan nå ballt å sälja!
Pizza
Posted: 13 Mar 2010, 19:57
by Bmwandreas
Vatteninsprutning i insuget ger bara bättre spikkontroll. Men förut körde de vatten i grenröret för att få en typ av ALS.
Posted: 15 Mar 2010, 08:39
by Decoy
Ok, så det är ingen idé att skaffa vatteninsprutning för att få bättre snurr på turbon?
Posted: 15 Mar 2010, 09:37
by Bmwandreas
Nej det är för spikningar.