Page 1 of 1
MLS eller svarva kolvar?
Posted: 10 Dec 2005, 01:23
by flp
Blir att bygga turbo i vinter (M20B25). Det står nu mellan att svarva kolvar och oringa eller mls packning
Mls packning och arp bultar:
+Man slipper ju en herrejessus massa jobb.
-lite dyrare
Fyll gjärna på med + och -. Vad är hållbarast?
Hur mycket måste jag kompsänka? (ska köra med vems och 380cc spridare)
kommer ladda ca 1bar i sommar iaf. blir nog att ladda mer nästa vinter.
MVH Micke
Posted: 10 Dec 2005, 06:07
by brun
svetsa topp, 3mm mls+arp...
Posted: 10 Dec 2005, 09:03
by Mattias Sandgren
Svarva kolvar, svetsa toppen, ARP-pinnbult eller motsvarande och Elring-packning med standardtjocklek från Mekonomen.
Så länge motorn inte spikar (kass tuning) så behövs ingen O-ringning eller MLS-toppackning.
Posted: 23 Dec 2005, 08:34
by Lagesson
Mattias Sandgren wrote:Svarva kolvar, svetsa toppen, ARP-pinnbult eller motsvarande och Elring-packning med standardtjocklek från Mekonomen.
Så länge motorn inte spikar (kass tuning) så behövs ingen O-ringning eller MLS-toppackning.
Kör du med den elrings packningen från mekonomen eller vet du någon som kör med den???
har du något nr på den packningen?
Posted: 24 Dec 2005, 12:40
by Mattias Sandgren
Har en polare som kör M10 överladdat, ca 450-500 hk. Han har inte O-ringat, bara Elring-packningen. Han har aldrig blåst packningen på 7 säsonger. Han tar däremot inga risker när han tunear bilen och har väldigt bra öra och öga för motorer. Ca 1.5-1.8 bar laddtryck är det han vanligtvis kör.
Posted: 25 Dec 2005, 12:41
by Lagesson
Mattias Sandgren wrote:Har en polare som kör M10 överladdat, ca 450-500 hk. Han har inte O-ringat, bara Elring-packningen. Han har aldrig blåst packningen på 7 säsonger. Han tar däremot inga risker när han tunear bilen och har väldigt bra öra och öga för motorer. Ca 1.5-1.8 bar laddtryck är det han vanligtvis kör.
Är det någon större skillnad på MLS packningen och elring packningen?
Förutom priset då för den bör ju va billigare eller?
Posted: 26 Dec 2005, 17:58
by johankihl
Elring är samma sak som BMW orginal. Fungerar mycket bra såvida det inte spikar. Använd E85 och större spridare:)
Posted: 26 Dec 2005, 20:27
by Ticco
johankihl wrote:Elring är samma sak som BMW orginal.
Orginal funkar säkert lika bra som Elring, men jag tror inte det är samma.
Orginal packningen ser mycket sunkigare ut tycker jag
skärkantsp.
Posted: 26 Dec 2005, 20:59
by Nicke Blom
Jag tycker du ska satsa på en 2mm+ skärkantspackning då kan du köra orginalbultar .
Det kan nog PPF fixa skulle jag tro?