Page 1 of 1

MLS eller svarva kolvar?

Posted: 10 Dec 2005, 01:23
by flp
Blir att bygga turbo i vinter (M20B25). Det står nu mellan att svarva kolvar och oringa eller mls packning

Mls packning och arp bultar:
+Man slipper ju en herrejessus massa jobb.
-lite dyrare

Fyll gjärna på med + och -. Vad är hållbarast?
Hur mycket måste jag kompsänka? (ska köra med vems och 380cc spridare)
kommer ladda ca 1bar i sommar iaf. blir nog att ladda mer nästa vinter.

MVH Micke

Posted: 10 Dec 2005, 06:07
by brun
svetsa topp, 3mm mls+arp...

Posted: 10 Dec 2005, 09:03
by Mattias Sandgren
Svarva kolvar, svetsa toppen, ARP-pinnbult eller motsvarande och Elring-packning med standardtjocklek från Mekonomen.
Så länge motorn inte spikar (kass tuning) så behövs ingen O-ringning eller MLS-toppackning.

Posted: 23 Dec 2005, 08:34
by Lagesson
Mattias Sandgren wrote:Svarva kolvar, svetsa toppen, ARP-pinnbult eller motsvarande och Elring-packning med standardtjocklek från Mekonomen.
Så länge motorn inte spikar (kass tuning) så behövs ingen O-ringning eller MLS-toppackning.


Kör du med den elrings packningen från mekonomen eller vet du någon som kör med den???
har du något nr på den packningen?

Posted: 24 Dec 2005, 12:40
by Mattias Sandgren
Har en polare som kör M10 överladdat, ca 450-500 hk. Han har inte O-ringat, bara Elring-packningen. Han har aldrig blåst packningen på 7 säsonger. Han tar däremot inga risker när han tunear bilen och har väldigt bra öra och öga för motorer. Ca 1.5-1.8 bar laddtryck är det han vanligtvis kör.

Posted: 25 Dec 2005, 12:41
by Lagesson
Mattias Sandgren wrote:Har en polare som kör M10 överladdat, ca 450-500 hk. Han har inte O-ringat, bara Elring-packningen. Han har aldrig blåst packningen på 7 säsonger. Han tar däremot inga risker när han tunear bilen och har väldigt bra öra och öga för motorer. Ca 1.5-1.8 bar laddtryck är det han vanligtvis kör.


Är det någon större skillnad på MLS packningen och elring packningen?

Förutom priset då för den bör ju va billigare eller?

Posted: 26 Dec 2005, 17:58
by johankihl
Elring är samma sak som BMW orginal. Fungerar mycket bra såvida det inte spikar. Använd E85 och större spridare:)

Posted: 26 Dec 2005, 20:27
by Ticco
johankihl wrote:Elring är samma sak som BMW orginal.


Orginal funkar säkert lika bra som Elring, men jag tror inte det är samma.
Orginal packningen ser mycket sunkigare ut tycker jag :?

skärkantsp.

Posted: 26 Dec 2005, 20:59
by Nicke Blom
Jag tycker du ska satsa på en 2mm+ skärkantspackning då kan du köra orginalbultar .

Det kan nog PPF fixa skulle jag tro?