Page 1 of 1
Tempgivare M3 E30/M5 E34
Posted: 07 Mar 2010, 19:57
by Nisse Järnet
Antar att det sitter en tempgivare till oljan, nån som vet var den sitter och gärna hur den är kopplad, vilka stift och så. Nån som fått igång oljetempen i ett M3 mätarhus i en vanlig E30?
Posted: 07 Mar 2010, 20:23
by jorgen
Den sitter i oljefilterhuset
Posted: 07 Mar 2010, 20:43
by bmw-slangen
Inte såvärst tokmycket att gå på men här är iallafall ett suddigt kopplingsschema
http://www.exx.se/objects/ppf/e30_m3_19 ... ircuit.pdf
Om jag minns rätt så sitter oljetemperaturgivaren i oljefilterhuset, men är osäker.
Från schemat kan man se att givaren ändrar motstånd beroende på temperatur, så det är så givaren avläses och används (precis som de flesta temperaturgivare). Det verkar dock bara sitta ett stift på givaren, och att den jordas via sensorkroppen. Vill man mäta resistansen (för att se att den fungerar) verkar det som att man mäter resistansen mellan sensorkroppen och stiftet.
Utifrån schemat kan man också utläsa att det original går en brun/violett kabel från givaren, och i kopplingspunkten C101 övergår den till en brun/gul kabel som går in i instrumenthuset via stift 2 på kontakt C6.
Posted: 08 Mar 2010, 01:29
by Nisse Järnet
Grymt, tack för hjälpen!

Finns möjligtvis ingen som har en givare lös och tänka sig att mäta resistansen?
Edit: hmm när man kollar RealOEM så verkar det lite skumt, nr 8 är både tempgivare samt tryckkontakt

Nån som meckat S14 som kan bringa lite klarhet i detta?

Posted: 09 Mar 2010, 00:51
by Nisse Järnet
Skulle vara kalas om nån som meckat S14 kan skriva hur det ligger till med temp och oljetrycksgivare, skulle behöva veta så fort som möjligt

Posted: 09 Mar 2010, 16:23
by Nisse Järnet
Nu har jag kollat och det sitter två givare, en för tryck och en för temp.
Sitter samma på M5 E34, ingen som vet vad det är för gänga eller har en sån givare liggandes till salu eller kan mäta resistansen? Skulle vara gryyymt
