Page 1 of 1

2,8l vev?

Posted: 30 Jul 2006, 20:10
by AndreasT
Tja!

Funderar lite i banorna om att uppgradera till 2,8l vevaxel i min m50 maskin men funderar hurvida stor skillnad det gör och hurvida bättre det är mot 2,5l vevaxeln? Kommer jag märka nån skillnad på spool, effekt osv eller är det bara för mål över 600hk som en 2,8l vev gör sig rätt?

Posted: 31 Jul 2006, 10:02
by kallevedlund
med tanke på att det blir längre slag så borde du ju få mer vrid från botten, och ngt bättre spool.
Men för att få spec mer effekt än med 2,5 vev är det nog toppen som bestämmer eftersom du behöver mer flöde pga större slagvolym...
Rätta mig om jag har fel :wink:

Posted: 31 Jul 2006, 10:16
by Bmwandreas
Det är stor skillnad.

Posted: 31 Jul 2006, 10:38
by AndreasT
Okej!

Har nämnligen en vev liggandes så gör det stor skillnad som du säger Andreas känns det onödigt att göra sig av med den. Hur stor skillnad pratar vid om? 300rpm tidigare laddtryck med samma turbo och 40hk mer effekt vid 1,8bar något sådannt eller?

Posted: 31 Jul 2006, 10:50
by Bmwandreas
Skiljer nog 500rpm samt 50hk vid samma ladd.

Posted: 31 Jul 2006, 20:06
by Dofilus
om en annan ändå hade en sån hemma..