Page 1 of 2

Gängtyp i e30 kaross

Posted: 19 Feb 2010, 19:05
by olander_91
Vad är det för gäng typ i e30 karossen?
Är alla samma?
Vill veta för har inga bultar till framvagnen och behöver köpa nya.
När jag ändå har frågan uppe så kan ni som vet skriva vad det är för olika gäng typer i hela karossen och vart, om det nu är så.

// Tobbe

Posted: 19 Feb 2010, 19:07
by pelko
Felpostad...flyttar.

Dessutom bör du köpa BMW org och när jag köpte till min kostade allt till fram och bakvagn ca 1700kr.

Mvh

Posted: 19 Feb 2010, 19:44
by Livinloud
Jag satt på realoem.com och skrev upp alla bultar jag behövde, sen for jag till lokala bultförsäljaren tex momentum och bad dom börja plocka!

MVH Fredrik Mehlin

Posted: 19 Feb 2010, 21:04
by olander_91
Livinloud wrote:Jag satt på realoem.com och skrev upp alla bultar jag behövde, sen for jag till lokala bultförsäljaren tex momentum och bad dom börja plocka!

MVH Fredrik Mehlin


Jag kollade där jag också, men står det verkligen gängtyp?
Är det inte grovlek och längd? Det fattade jag de som...

Posted: 19 Feb 2010, 22:24
by Krillian
pelko wrote:Dessutom bör du köpa BMW org och när jag köpte till min kostade allt till fram och bakvagn ca 1700kr.

Mvh


Låter väldigt dyrt ? är ju inte så många bultar till framvagn/bakvagn.

Eller du menade "allt" så som bussningar, nya leder?

Posted: 20 Feb 2010, 00:39
by pelko
Nej bara bultar, brickor, muttrar och lite plattor till bakvagnen osv. Det blir mer än man tror. Det är inte helt vanliga bultar utan med gängtapps-liknande saker i början av varje bult osv för o rensa hålen så det kändes lite seriöst iaf.

Mvh

Posted: 20 Feb 2010, 01:01
by FugitivE
Är det enda rätta tycker jag med.. BMW org 8)

Får kosta vad det kostar vill, men känns att bilen kanske håller ihop lite längre än med "tar det vi har liggandes här och där"

Posted: 20 Feb 2010, 08:34
by olander_91
Äsh! fan vad kräsna ni va då!:P Bultar som bultar.
Bilen är ändå inget super seriöst bygge.

Posted: 20 Feb 2010, 12:35
by pelko
olander_91 wrote: Bultar som bultar.
.


Eller inte...

Posted: 20 Feb 2010, 13:41
by Carlsson
vafan kör med dom gammla dom har ju redan hållt i 20år !

Posted: 20 Feb 2010, 13:54
by Krillian
pelko wrote:Nej bara bultar, brickor, muttrar och lite plattor till bakvagnen osv. Det blir mer än man tror. Det är inte helt vanliga bultar utan med gängtapps-liknande saker i början av varje bult osv för o rensa hålen så det kändes lite seriöst iaf.

Mvh


Aha men då så. Ser ingen mening med och hålla på med gamla skitiga halv runda bultar osv. Blir nytt för mig med. Den summan kan jag stå ut med.

Posted: 20 Feb 2010, 16:58
by PaparaZZi
helt klart för min del. jag köpte orginal allt landade på typ samma summa som 1500-1600kr jag tyckte det var lättaste så.
min mening ialafall.
mvh

Posted: 20 Feb 2010, 17:01
by jorgen
olander_91 wrote:Äsh! fan vad kräsna ni va då!:P Bultar som bultar.
Bilen är ändå inget super seriöst bygge.


Det finns inga bultar i varken fram eller bakvagnen men där imot skruv :wink:

Posted: 21 Feb 2010, 09:15
by St3v3
På mitt jobb har vi bara "vanliga" bultar(ja ja, skruvar) från Volvo och dom håller bra.
Men det är klart dom sitter ju bara på fordon som väger 60 ton fullastade och sitter där i 100k mil i salt och slask..

Posted: 21 Feb 2010, 16:12
by olander_91
pelko wrote:
olander_91 wrote: Bultar som bultar.
.


Eller inte...

Vadå? så bara för att dom är köpta på BMW så håller dom mycket bättre än bultarna man tex köper på Swedol? Tar ett exempel. Bultarna farsan använder i jordbruksredskapen och skogsmaskinerna kommer inte från just John Deere eller Väderstad och dom håller lika bra ändå.
Så varför ska dom inte hålla samma mått som bultarna från BMW? :S

Är det ingen som vet gäng typen? :S

Posted: 21 Feb 2010, 16:17
by pelko
En bult eller skruv kan se ut på miljontals sätt och är anpassade på fler sätt än bara gängstigning osv.

Så bara för att två bultar passar i samma hål så är de inte likadana.

Mvh

Posted: 21 Feb 2010, 17:31
by Roobin
Som pelko säger,

Vet inte vad dessa bultar/skruvar kallas,

Men t ex även på audi bilarna osv

så byts skruvar/bultar vi byte av delar

Även fast bilen kanske bara är 4 år gammal o bara gått 10" mil

Mvh