Page 1 of 1

Bränslepumps problem

Posted: 29 Jul 2006, 18:28
by Kero
Var ute och körde lite igår med 530in, efter att stått still några minuter på tomgång så började bilen gå konstigt för att sen stanna. Fick igång den efter en liten stund och körde en kort bit till närmaste mack och allt verkade funka så jag begav mig hemåt men vid nästa rödljus dog bilen och ville inte starta igen.

Kom fram till att bränslepumpen inte jobbade innan vi bogserade hem.

Efter felsökning idag har jag kommit fram till att pumpen funkar när man kopplar ström på den.

Pumpen går även om man byglar kontakt 30 och 87 vi bränslepumpsrelät, men jag får inte pumpen att gå när man kör på starten.

Har testat med olika reläer med samma resultat.

Har även läst på autopower något om att huvudrelät ger signal till bränslerelät.
Vet inte vilket relä som är huvudrelät, någon som vet var det sitter?

Någon som känner igen sig eller har någon ide?
Bilen är en 530 e34 -88 kan även nämna att det är en walbro pump.

//mvh Kero

Posted: 29 Jul 2006, 21:34
by Kero
Har även kommit fram till att jag inte har någon gnista.

Posted: 29 Jul 2006, 22:50
by fulingbusen
Kolla så att triggergivaren funkar, om inte den funkar så ger inte den ngn vervtalssignal och då kanske databoxen inte skickar ut signal åt bränslepumpen eftersom den inte vet att motorn går runt. *gissning*

Posted: 29 Jul 2006, 23:00
by Kero
Kan vara en bra gissning..

Hur vet jag om den funkar eller inte, går det att mäta eller är det bara testa med en annan?

Posted: 29 Jul 2006, 23:02
by fulingbusen
Det vet jag tyvärr inte, det är nog enklast att prova med en annan. Fast prova att göra rent kontakten först så att det inte är där det spökar.

Posted: 29 Jul 2006, 23:06
by Kero
Ska se om jag kan få tag på en annan imorgon, ska kolla så det är kontakt iaf. Då har jag nått att göra innan jobbet iaf.

Posted: 30 Jul 2006, 10:35
by Kero
Du hade helt rätt, triggergivaren hade lossnat!

Tack!

Någon som vet vad det ska vara för spel mellan triggergivare och hjul?

Posted: 30 Jul 2006, 12:33
by SirSteve
Kero wrote:Du hade helt rätt, triggergivaren hade lossnat!

Tack!

Någon som vet vad det ska vara för spel mellan triggergivare och hjul?


Ca 1 mm brukar funka bra...